Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "IKEA"-hus för ca 40000:-  (läst 4249 gånger)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: "IKEA"-hus för ca 40000:-
« Svar #1 skrivet: 27 jan-09 kl 23:33 »
Det får mig att tänka på de tillfälliga bostadsområden som bl a Vattenfall smällde upp på 40- och 50-talet i samband med stora kraftverksbyggen i obygden, men i modern tappning och anpassat för ett annat scenario.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "IKEA"-hus för ca 40000:-
« Svar #2 skrivet: 28 jan-09 kl 09:33 »
Jag menar nog att det inte endast är till för katastrof eller socialt boende, utan ett sätt att enkelt få ner boendekostnaden för den som anser att standard och yta räcker.

Ett sådant hus motsavarar en etta eller liten tvåa, grundkostnad ca 40000:- och det skulle gå att få vettig vvs för ungefär samma belopp, och beroende på inredningsstandard, torde det gå att få ett hus byggt och inrett för ca 300000:- med ett hektar tomt på ett inte alltför kostsamt ställe.

Det skulle ge en boendekostnad på ca  3000:-/mån, och då inte till en hyresvärd utan till drift och amortering på eget boende med möjlighet att få det betalt under sin livstid.

Nya sätt att skapa ett boende som inte går på milliontals kronor tycker jag det är dags att vi får till stånd.

När väl ett mindre hus är byggt med allt som behövs, är det inte särskillt dyrt att t.ex. fördubbla bostadsytan vid behov, man behöver ju inte mer kök och toalett/bad utrymme för att man lägger till något eller några rum om man blir fler i hushållet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

sixten76

  • Gäst
SV: "IKEA"-hus för ca 40000:-
« Svar #3 skrivet: 28 jan-09 kl 11:06 »
Bara ordet hemlös får mig att få skuld känslor. Alltid varit livrädd för att bli hemlös. Omkring där vi bor nu ( än så länge inne i stan) finns det en hel del  uteliggare. Några har lyckas gjort hål i betong väggar till byggnader och hittat små  mörka kalla kryp- in.

När man är ute med hunden  så är man ju lite varstans i periferin,   och rätt var det är så dyker man på någons  sovplats. också får man ont imagen resten av dagen.

Det är bra att det tas upp ibland att det är ett problem att så många är utan hem,  och att alla kan hamna där.

Mycket bygger på att man ska vara stark,  frisk och frammåt annars är det lätt att falla utanför.

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: "IKEA"-hus för ca 40000:-
« Svar #4 skrivet: 30 jan-09 kl 07:31 »
Foldern ser vid första anblicken ut som ett sätt att exportera svenskt trä. Lerhus passar nog bättre i de flesta katastrofområdens klimat - och finns lokalt i stort sett överallt. Det finns redan de som bygger katastrofhus i halmbalar. Billigare.
« Senast ändrad: 30 jan-09 kl 07:33 av Chaan »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "IKEA"-hus för ca 40000:-
« Svar #5 skrivet: 30 jan-09 kl 10:00 »
Den katastrofssituation dessa hus skulle passa till, är inte de katastrofer vi dagligen läser om, som t.ex. Dafur eller någon katastrof i ett utvecklingsland, där är nog inte dessa hus bäst lämpade, varken till utförande eller pris.

Katastrofsituationer där husen snabbt kan ersätta tidigare befintliga bostäder är nog närmast i den sk rika världen i norr, även om vi normalt inte sätter vårt eget område i samband med katastrofer, så kan ju en sådan situation verkligen uppstå.

Även en ekonomisk stagnation eller en utveckling mot ett mer ekonomiskt segregerat samhälle kan göra hus av detta slag behövligt, frågan är om vi inte redan närmar oss detta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: "IKEA"-hus för ca 40000:-
« Svar #6 skrivet: 30 jan-09 kl 20:44 »
Det står ju uttryckligen i rapporten att de där husen är avsedda för att kunna produceras snabbt EFTER en katastrof utan att några förberedelser har gjorts innan, och de är huvudsakligen tänkta för svenska/nordeuropeiska förhållanden. Konstruktionen är anpassad till sådant material som normalt finns i lager hos svenska byggvaruhus och -grossister.

Att utveckla provisoriska hus för andra delar av världen är en helt annan historia, och det går knappast att göra en enda konstruktion som passar i vilket s k U-land som helst heller, de måste anpassas till lokala miljöförhållanden, materialtillgång och olika förväntningar på egenskaper hos ett provisoriskt hus.

Lämpligen tar man sig den tid som behövs för att läsa igenom HELA dokumentet innan man börjar kommentera det.

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: "IKEA"-hus för ca 40000:-
« Svar #7 skrivet: 30 jan-09 kl 20:50 »
Hehe

Jag läste allt du skrev Torbjörn.

Varför har de bilder på typiska katastrofområden i ökenliknande klimat?

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: "IKEA"-hus för ca 40000:-
« Svar #8 skrivet: 30 jan-09 kl 20:59 »
För att de bilderna passar bra som illustration till det texten handlar om på just de sidorna. "Ett globalt fenomen" på sidorna 6-7 , och utvikningar kring erfarenheter från USA och Japan på sida 12.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: "IKEA"-hus för ca 40000:-
« Svar #9 skrivet: 31 jan-09 kl 07:56 »
Mycket intressant PDF!

Liknande (nästan exakt samma) teknik skulle man kunna använda för att bygga vagnar.

Kruxet är att kostnader för värme, elanslutning, avlopp och vatten inte finns med. Dessutom är tanken med huset att man skulle bygga det i större grupper där man kan ha gemensamma utrymmen för dusch och tvätt. Skall man smälla upp ett sådant här hus ute i "splendid isolation" så får man nog klura på de grejerna lite till.

Helst skulle jag ju vilja se en lösning med en liten vedkamin, med någon form av värmemagasin så att man inte behöver elda hela tiden. Och sedan kanske utrustning så att man blir oberoende av elnätet. Eller en liten bra pelletskamin? Hur mycket ström drar en pelletskamin? Utedass och kompostering? Men vid detta laget har nog kostnaderna stigit en del...

A.

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: "IKEA"-hus för ca 40000:-
« Svar #10 skrivet: 31 jan-09 kl 11:34 »
Om man ska bygga vagnar så gäller det ju att tänka på att hela konstruktionen måste tåla rörelser och krafter åt olika håll utan att saker börjar glipa isär med tiden. Man måste nog fundera en gång extra på hur de olika vägg- och golvelementen ska sättas ihop med varandra då.

Man får ju se det hela som att det kostar 40000 kr och några dagars arbete att få tak över huvudet, resten av installationerna är ju I-landsproblem som man kan ta efter hand. Beroende på årstiden när man bygger och andra lokala förhållanden så är det kanske inte så bråttom med att fixa t ex värme. Till de 40000 kronorna tillkommer ju också kostnad för "riktiga" fönster och ytterdörr, som man nog vill kosta på om man ska bo i huset länge.

Jag skulle kunna tänka mig att om man ska ha ett sånt där hus fristående någonstans, så bygger man antingen två stycken intill varandra eller också skarvar man på och gör det dubbelt så långt som det var tänkt. Då blir det inga större problem att inreda hygienutrymmen. En mulltoa/utedass bör dock vara fristående eller åtminstone ha egen dörr utifrån och egen ventilation, av hygieniska skäl. I praktiken måste man ju också ha en del skrubbar och förrådsutrymmen, som man inte får plats med på bara 21 m².

En kamin med värmemagasin (täljsten eller liknande) blir så pass tung att det behövs ett ordentligt fundament till den, då duger det nog inte längre med lastpallar på grusbädd.
Ska man vara oberoende av elnät så bör man inte ha några värmeapparater som är beroende av att fläktar, matarverk mm går hela tiden. För övrigt tycker jag att det känns som ett ganska stort beroende av infrastruktur redan att vara beroende av pellets som bränsle, det förutsätter ju att allt som behövs för industriell tillverkning av pellets fungerar.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "IKEA"-hus för ca 40000:-
« Svar #12 skrivet: 01 feb-09 kl 22:43 »
40000:- är ju bara grundgrejen, men det skulle gå att få ihop ett boende med detta som grund för 300000:-, inte illa bara det.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: "IKEA"-hus för ca 40000:-
« Svar #13 skrivet: 22 feb-14 kl 20:45 »
http://www.baler.se/projects/PDF/KatBo_LQ.pdf

Fungerar inte längre, för tillfället går det att hitta filen på http://www.haglundarkitektur.se/projects/PDF/KatBo_LQ.pdf . Om inte det heller går, så försök att googla på filnamnet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 2 användare
TindraTyra, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser