Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nån som smider järn i Gbg trakten?  (läst 3512 gånger)

Petteriskogen

  • Inlägg: 33
  • Så håller vi i oss...
    • Västergötland
    • Nån typ av blog.
Nån som smider järn i Gbg trakten?
« skrivet: 28 okt-09 kl 12:25 »
Behöver ha ett plattjärn tillbockat runt en betongmöbel jag gjutit till kaminen. Har idag dragit ihop den med ett vanligt spännband.
Bocka järn kan jag göra själv men det hade varit kul att få till nåt vackert.
Vet inte om det syns så bra, men det är det svarta spännbandet under kaminen som ska bytas ut.


Hör gärna av er!
Petter
De e ente naret mät, men de e möt värre udan.

Ardenner1

  • Inlägg: 82
    • Östergötland
SV: Nån som smider järn i Gbg trakten?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-09 kl 20:00 »
det finns/fanns en smedja i högsbo industri områd
kommer inte håg va den heter men kolla gula sidorna
...den borde vara med där om den finns kvar

mvh Peter

Aklejan

  • Inlägg: 332
    • -
SV: Nån som smider järn i Gbg trakten?
« Svar #2 skrivet: 19 nov-09 kl 21:34 »
Behöver ha ett plattjärn tillbockat runt en betongmöbel jag gjutit till kaminen. Har idag dragit ihop den med ett vanligt spännband.
Bocka järn kan jag göra själv men det hade varit kul att få till nåt vackert.
Vet inte om det syns så bra, men det är det svarta spännbandet under kaminen som ska bytas ut.


Hör gärna av er!
Petter


Vilken fin kamin!
Har du gjort solen själv på luckan, eller går det att få tag på en likadan?

nendil

  • Inlägg: 6
  • slöjdlärare och smed
    • Västergötland
SV: Nån som smider järn i Gbg trakten?
« Svar #3 skrivet: 21 nov-09 kl 14:27 »
hej Petter

Jag kan nog hjälpa dig att smida ditt beslag. Jag håller till i linnestaden så det är ju centralt å så. Jag har inriktningen mot konsthantverk, så jag lägger tid ner på att det är estetiskt snyggt.

hör av dig om du är intresserad på ur2good@hotmail.com
Kursdeltagare sökes till smideskurser för nybörjare, amatrörer, fortutbildning för slöjdlärare i vår. Smedjan är belägen i Linnestaden i Göteborg.

AnnaSara

  • Inlägg: 7
SV: Nån som smider järn i Gbg trakten?
« Svar #4 skrivet: 03 dec-09 kl 13:50 »
Wow, är du smed i linnéstaden?
Jag bor också i linné och är smidesintresserad. Vart håller du till?

//Anna-Sara

nendil

  • Inlägg: 6
  • slöjdlärare och smed
    • Västergötland
SV: Nån som smider järn i Gbg trakten?
« Svar #5 skrivet: 13 dec-09 kl 22:28 »
Wow, är du smed i linnéstaden?
Jag bor också i linné och är smidesintresserad. Vart håller du till?

//Anna-Sara


hej Sara

jag är slöjdlärare på Nordhemsskolan, så  det kan förklara min udda tillhåll av smedja. Så mycket smide blir det faktiskt inte av nu för tiden, men jag kan ta alla sorters beställning under 5kg klassen. jag har ingen maskinhammare till hjälp.

allt väl /anton www.smideri.se
« Senast ändrad: 16 sep-10 kl 19:43 av nendil »
Kursdeltagare sökes till smideskurser för nybörjare, amatrörer, fortutbildning för slöjdlärare i vår. Smedjan är belägen i Linnestaden i Göteborg.

AnnaSara

  • Inlägg: 7
SV: Nån som smider järn i Gbg trakten?
« Svar #6 skrivet: 14 dec-09 kl 10:20 »
Häftigt... Själv gick jag på Fjällskolan för några år sedan.
Jag har hört att det finns en liten smedja någonstans vid tredje långgatan, har du hört nåt om det?

RåBjarK

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
    • RoBjarK Järnsmide
SV: Nån som smider järn i Gbg trakten?
« Svar #7 skrivet: 25 dec-09 kl 14:06 »
Hallå!

Smedjan i Högsbo levde för ett halvår sedan. Den ligger på Beatrice Lesslies gata (9 tror jag). Tele Smedjan 031-494645. Tony är varmsmed av en gammal sort och mycket snäll. Hälsa!

Brandfackla! På Tredje Långgatan har det funnits en snubbe, Peter, som kallas smed sedan gammalt - men han är ingen egentlig varmsmed, däremot kan han svetsa och bånka till en krok. Ett tips, om han fortfarande håller på, är att inte betala ett öre före godkänd leverans. Jag skulle undvika honom, men det är ju bara utifrån min personliga erfarenhet, och flera jag känner som har haft med honom att göra och blivit... - men ni kanske funkar. Skitsnack eller varning? - kan man ju bara avgöra efter egen erfarenhet, tyvärr.

Om inte Anton på Nordhemskolan redan hjälpt till så kan jag kolla med några andra smeder i Gbg med omnejd.
Kanske förmedla kontakt. Mejla mig i så fall, adressen finns i min profil.

Mvh RoB
Utvecklande bakåtsträvare.
En stabo som klättrar runt i stadsdjungeln men har hjärtat i havet - skogen - berget.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, långfot, Esajanne, LimJans, von tratt, beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser