Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Simshyvel, var köpa i Uppsala eller Stockholm?  (läst 4297 gånger)

Archos

  • Inlägg: 73
Simshyvel, var köpa i Uppsala eller Stockholm?
« skrivet: 04 mar-08 kl 19:31 »
Har hyvlat vårt köksgolv och behöver en hyvel för att hyvla sista biten in mot väggen. Har förstått att det är en simshyvel med skäret i nosen jag behöver. Var hittar jag en sån (helst direkt i butik)?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Simshyvel, var köpa i Uppsala eller Stockholm?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-08 kl 00:07 »
Den här kombinerade sims- och falshyveln från Stanley är nog billigaste alternativet, om man inte hittar någon indisk kopia men då är kvalitén sämre.
Mer välsorterade järnhandlare har den nog i lager eller tar hem den.

http://www.slojd-detaljer.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=9740790&pf_id=SE-160308&dept_id=SE-108
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Archos

  • Inlägg: 73
SV: Simshyvel, var köpa i Uppsala eller Stockholm?
« Svar #2 skrivet: 05 mar-08 kl 13:48 »
Hej!

Den där har jag sett. Känns lite dyr bara. Visste inte att de var så dyra. Hittat den här som det förmodligen blir: http://www.brommajarn.se/visaprodukt.php?ID=1231

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Simshyvel, var köpa i Uppsala eller Stockholm?
« Svar #3 skrivet: 05 mar-08 kl 14:08 »
Hej!

Den där har jag sett. Känns lite dyr bara. Visste inte att de var så dyra. Hittat den här som det förmodligen blir: http://www.brommajarn.se/visaprodukt.php?ID=1231


Det är säkert ett utmärkt val, tror märket är tyskt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Simshyvel, var köpa i Uppsala eller Stockholm?
« Svar #4 skrivet: 11 mar-08 kl 18:06 »
Jag skulle vilja börja med att reda ut begeppen. En falshyvel eller simshyvel används för att hyvla i första hand längs fiberriktningen.

Den där trähyveln går inte att hyvla med på normalt vis. Den används för att skära rent de sista millimetrarna i hörn. efter att man har hyvlat färdigt med föregående hyvel. För det ändamålet använder jag ett stort stämjärn med långt uppvinklat skaft. Det fungerar lika bra. Den sortens stämjärn kallas skyvejern på norska, men jag vet inte vad det heter på svenska. Ofta skär man rent mer eller mindre tvärs fiberriuktningen.

För att en hyvel skall skära en spåna krävs ett bett och någonting som håller ner fibrerna framför bettet. Om ingenting håller ner fibrerna gräver bettet ner sig som vilket annat bett som helst. Då fungerar hyveln helt enkelt inte.

För att hyvla det där skall du ha en falshyvel-simshyvel.

Då är frågan var man får tag i en sådan. Stanley nummer 78 (redan omtalad) är en bra modell som har tillverkats sedan början på 1900-talet. Tyvärr har Stanley tappat greppet om kvaliteten på senare år. Jag skulle tro att de flesta modellerna är någorlunda användbara numera också men en ny stanley hyvel går inte att jämföra med en gammal. Utom stanley är så gott som alla hyvlar i dag tillverkade i fjärran östern, och kvaliteten är dålig. Anant lär vara bäst av fjärranösternfabrikaten, men den jag plockade sönder i affären var inte välgjord.

Både Record och Miller Falls och Sargent tillverkade hyvlar av samma typ som Stanley nummer 78. Kan du hitta en gammal hyvel av något av de fabrikaten är den säkert bättre än en ny. Då blr du förståss tvungen att putsa rost och det hinner man ju inte med mitt i ett byggnadsprojekt.


För ett golv duger säkert en ny stanley, men frågan är vad du tänker göra med den efteråt.

Annars. ECE har bra namn om sig. De har fabriken i Tyskland.
« Senast ändrad: 11 mar-08 kl 18:13 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Archos

  • Inlägg: 73
SV: Simshyvel, var köpa i Uppsala eller Stockholm?
« Svar #5 skrivet: 11 mar-08 kl 21:15 »
Tack så mycket för informativt svar. Det blev en budgetlösnig. Med elhyveln kom man ca 15 cm ifrån väggen sen med vanlig hyvel ca 7 cm ifrån. Sista biten använde jag en vanlig hyvel avsågad precis framför skäret. Med tålamod, envishet och även ett stämjärn fick jag det tillräckligt bra för våra krav. Skillnaden på golv innan och efter hyvling blev i alla fall som natt och dag! De tidigare ägarna hade lagt på en modern golvolja (torpet är från slutet av 1700-talet) som gjorde träet mörkare och dessutom kapslade in smuts och märken. Nu finns början på ett fint mer tidstypiskt skurgolv!  :)
« Senast ändrad: 11 mar-08 kl 21:35 av Archos »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 1 användare
nyhem

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser