Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vetenskapen bakom potatislandet?  (läst 3507 gånger)

Silfverfoxen

  • Inlägg: 12
    • Småland
Vetenskapen bakom potatislandet?
« skrivet: 16 feb-20 kl 06:18 »
Hej och hej

Som den glada amatör jag är tänkte jag ge mig på att bli hobbyodlare av potatis. Jag har ingen tidigare erfarenhet, och har dessutom en tendens att ta död  dom få blommor som hamnat på fönsterbrädorna.

Hursomhelst så försökte jag läsa på lite om hur man ska odla potatis. Min första tanke var att ta en bit av gräsmattan, men eftersom jag har möjlighet att låna de flesta maskiner o h redskap som finns, och även tillgång till ett hörn av en åker så utökade jag mina planer.

Några fundering som så dyker upp.
Jag läser bland annat att man inte kan odla flera år i rad. Vad är anledningen till detta, och vad gör ni odlare med marken, de åren ni inte har potatis?

Sen läsa jag också om problem med att odla i gräsmatta eller vall (alltså båda dom möjligheter jag har) pga någon larv?
Det pratades om tidningspapper och sönderhackad halm, men ser blir ohållbart i dom volymerna jag tänker mig.

Finns Det någon vänlig människa som vill dela med sig av lite info och erfarenheter kring detta?

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #1 skrivet: 16 feb-20 kl 08:34 »
Oj, det här var en väldigt stor fråga som säkert många har synpunkter på. Kanske du först kan berätta varför du vill slå på stort direkt? Hur mycket vill du egentligen odla? Är det för husbehov och i så fall för hur många? Att ge sig på kommersiell odling med maskiner och så verkar lite förhastat om du aldrig har odlat förut. Så berätta gärna lite närmare hur du tänker.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Silfverfoxen

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #2 skrivet: 16 feb-20 kl 09:09 »
Oj, det här var en väldigt stor fråga som säkert många har synpunkter på. Kanske du först kan berätta varför du vill slå på stort direkt? Hur mycket vill du egentligen odla? Är det för husbehov och i så fall för hur många? Att ge sig på kommersiell odling med maskiner och så verkar lite förhastat om du aldrig har odlat förut. Så berätta gärna lite närmare hur du tänker.
Nu hör jag själv att det låter överdrivet.
Men ska jag få in ett land någonstans i min lilla trädgård så handlar det om kanske 2x3 meyer.
Och när jag ändå har tillgång till allt det andra så skulle jag på sikt vilja odla mitt eget husbehov.
Det handlar alltså inte om kommersiell odling.

Frågorna är dock intressanta, och jag skulle ändå vilja lära mig hur allt funkar och ska gå till.

NilsBirger

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #3 skrivet: 16 feb-20 kl 09:11 »
Mitt tips är att börja med några kvadratmeter, då är risken för knäpparlarver lite mindre eftersom dom kan krypa iväg till intilligande gräsmatta och vall lätt, dom verkar egentligen inte gilla potatisen. Sen är det roligare att börja smått och lära sig eftersom, även om det tar emot i början!

Anledningen att man inte ska odla samma sak för länge på samma plats har med sjukdommar och skadedjur som övervintrar i jorden och gynnas av att få sin mat serverad på samma ställe år efter år att göra.

Ska man göra precis allt rätt så ska man helst inte odla potatis oftare än vart sjätte år på en och samma plats, det löser man enklast genom sex olika land som man roterar med olika grödor och träda.

Men.. det brukar funka rätt bra att odla några år på ett ställe för att sedan flytta. Viktigt bara att hålla extra koll på sjukdommar och skadedjur då, och helst rotera mellan fler än två olika land.

Silfverfoxen

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #4 skrivet: 16 feb-20 kl 10:00 »
Mitt tips är att börja med några kvadratmeter, då är risken för knäpparlarver lite mindre eftersom dom kan krypa iväg till intilligande gräsmatta och vall lätt, dom verkar egentligen inte gilla potatisen. Sen är det roligare att börja smått och lära sig eftersom, även om det tar emot i början!

Anledningen att man inte ska odla samma sak för länge på samma plats har med sjukdommar och skadedjur som övervintrar i jorden och gynnas av att få sin mat serverad på samma ställe år efter år att göra.

Ska man göra precis allt rätt så ska man helst inte odla potatis oftare än vart sjätte år på en och samma plats, det löser man enklast genom sex olika land som man roterar med olika grödor och träda.

Men.. det brukar funka rätt bra att odla några år på ett ställe för att sedan flytta. Viktigt bara att hålla extra koll på sjukdommar och skadedjur då, och helst rotera mellan fler än två olika land.

Tack, ja givetvis kan jag börja småskaligt, dock är jag fortfarande intresserad av  kunskapen som jag får här och nu :).
Hur glest behöver det vara mellan landen?
Kan jag i praktiken ha 6 stycken områden som ligger diktann mot varandra, som jag sedan roterar på?
« Senast ändrad: 16 feb-20 kl 11:48 av Silfverfoxen »

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #5 skrivet: 16 feb-20 kl 12:15 »
Potatis är hyfsat lättodlat. Har du tillgång till riktiga maskiner så blir det rätt nästan av sig själv. Ett tips är att sätta lite olika sorter. Tänk igenom upptaging, sortering och lagring. En jordkällare behöver du om du ska odla mer än till grytan för dagen. Värsta stötestenen kan vara bladmögel.

Silfverfoxen

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #6 skrivet: 16 feb-20 kl 13:08 »
Potatis är hyfsat lättodlat. Har du tillgång till riktiga maskiner så blir det rätt nästan av sig själv. Ett tips är att sätta lite olika sorter. Tänk igenom upptaging, sortering och lagring. En jordkällare behöver du om du ska odla mer än till grytan för dagen. Värsta stötestenen kan vara bladmögel.
Vad är det jag ska tänka igenom? Eller hur ska jag tänka?

När sätter jag dom, vad är det att tänka på gällande upptagning, sortering och lagring, mer än jordkällare?
Hur undviker jag bladmögel, och vad händer om jag får det?
Vad skiljer de olika sorterna åt?

Frågorna är många, men svaren desto färre.
Jag har svårt att hitta några grundligare kunskaper i ämnet, utan snarare ytliga tips som jag tyvärr inte känner att jag har nån praktisk nytta av

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #7 skrivet: 16 feb-20 kl 13:59 »
Beroende på var du bor så behöver du inte sätta dem förrän slutet av maj, början av juni. Bladmögel undviker man bäst genom att ha en torr sommar. Eller i värsta fall genom kemisk behandling. Ekoodlarna använder sorter som är mer eller mindre motståndskraftiga. Upptagningen är det stora jobbet och det är då du kan känna att du kanske tagit i lite för mycket.
 Att ha färskpotatis till midsommar brukar också vara en utmaning men då ska du ha tidiga sorter och förgro dem. Har du sorter som mognar olika sent så sprider du ut upptagningen och har möjligen lite riskspridning vad gäller sjukdomar.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #8 skrivet: 16 feb-20 kl 14:37 »
bibliotekens betydelse är tydligen gravt underskattad. Personligen letar jag fakta där,finns massor av litteratur även om potatisodling. nr. 2 är nätet.  Alternativ är nog bra men oftast utmynnar svaren i personliga tyckanden istället för fakta. Vill man snabbt lära sig olika saker är faktiskt en faktabok enklaste vägen oavsett potatisodling eller hur man bygger något.  sedan skall man inte underskatta nätet,såg igår en 90 minuters film om kakelugnsbygge. Steg för steg med alla knep. finns säkert om potatisodling också. Om potatis har jag ingen litteratur men väl om trädgårdsodling,perenner o planering,tomater,grönsaksodling,frösådd,bär o frukt m.m  min tomt lämpar sig icke för potatis men när andan faller på odlas nypotatis i hink. Potatis köps in av bonden till mkt lågt pris så egenodling lönar sig inte.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #9 skrivet: 16 feb-20 kl 14:41 »
När du får bladmögel på din blast, så kapa av blasten och bär bort den. Den mängd och potatisstorlek du får blir som regel god. Du kan från början så fort potatisarna år stora nog plocka upp och äta. För att dom potatisar som du ska lagra i vinter ska hålla sig, ska du vänta fyra veckor efter att du slagit av blasten. Dom behöver den tiden för att få tjocka skal. Gröna potatisar sorterar du bort eller sparar till sättpotatis. Lagra kan du göra i en grop i marken eller i matkällare. Den ska vara mörk utan ljus alls.
kretslopp

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #10 skrivet: 16 feb-20 kl 14:47 »
bibliotekens betydelse är tydligen gravt underskattad. Personligen letar jag fakta där,finns massor av litteratur även om potatisodling. nr. 2 är nätet.  Alternativ är nog bra men oftast utmynnar svaren i personliga tyckanden istället för fakta. Vill man snabbt lära sig olika saker är faktiskt en faktabok enklaste vägen oavsett potatisodling eller hur man bygger något.  sedan skall man inte underskatta nätet,såg igår en 90 minuters film om kakelugnsbygge. Steg för steg med alla knep. finns säkert om potatisodling också. Om potatis har jag ingen litteratur men väl om trädgårdsodling,perenner o planering,tomater,grönsaksodling,frösådd,bär o frukt m.m  min tomt lämpar sig icke för potatis men när andan faller på odlas nypotatis i hink. Potatis köps in av bonden till mkt lågt pris så egenodling lönar sig inte.

Håller med. Varenda bok jag har om grönsaksodling tar upp potatis så det kan inte vara så svårt att hitta. Kolla på närmaste bibliotek. Jag googlade "odla potatis" på skoj och fick direkt massor av bra sidor och videor. Det är svårt i ett forum så här att ge fullständiga råd men kanske det finns mera i Handboken här på Alternativ? 
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #11 skrivet: 16 feb-20 kl 14:57 »
Fastna inte i alla problem du kan få ta hand om dom om dom kommer. Plöj fräs hava till sist ådra upp rader. Lägg potatisarna med ca 30 cm mellanrum på botten av fåran. Strö över kompost eller skit av något slag. Täck över med jord. Jag brukar ta en jordkam till var rad. Jag brukar använda potatishackan. När potatisplantorna kommit upp ska dom kupas du kan kupa så dom försvinner i jorden  dom orkar upp ändå. Jag kupar för hand med potatishacka.
kretslopp

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #12 skrivet: 16 feb-20 kl 15:07 »
bibliotekens betydelse är tydligen gravt underskattad. Personligen letar jag fakta där,finns massor av litteratur även om potatisodling. nr. 2 är nätet.  Alternativ är nog bra men oftast utmynnar svaren i personliga tyckanden istället för fakta. Vill man snabbt lära sig olika saker är faktiskt en faktabok enklaste vägen oavsett potatisodling eller hur man bygger något.  sedan skall man inte underskatta nätet,såg igår en 90 minuters film om kakelugnsbygge. Steg för steg med alla knep. finns säkert om potatisodling också. Om potatis har jag ingen litteratur men väl om trädgårdsodling,perenner o planering,tomater,grönsaksodling,frösådd,bär o frukt m.m  min tomt lämpar sig icke för potatis men när andan faller på odlas nypotatis i hink. Potatis köps in av bonden till mkt lågt pris så egenodling lönar sig inte.
Bra skrivet!

Att ha en eller ett par faktaböcker i ämnet man behöver kunskap om hemma i bokhyllan, kompletterat med genomläsning av fler böcker i ämnet som är lånade på biblioteket, är den bästa grund man kan ha. I många fall så kan en kursdag eller flera vara till god nytta, och så komplettering med sökning efter detaljer på nätet.

Den grund av fakta som man får från läsningen av faktaböcker, är nästan nödvändig för att kunna ställa bra frågor på nätet, oavsett om det är ställa fråga på forum, eller ska googla efter faktatexter.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #13 skrivet: 16 feb-20 kl 21:55 »
jag håller också på att pröva med potatisodlingar. ingen expert på något sätt men det jag fick lära mig iaf var att inte sätta ut potatisen för tidigt på året. köpte såna man köper i affären och planterade i Juli eller något förra året och det mesta blev nog kvarlämnat. sen hade jag nog för litet avstånd mellan potatisarna men det är det som är frågan, jag tror personligen att det inte gör så mycket om man har många frön utan att Herren Gud och Fader sköter om det bra utan vår exakta uträkning om antalet fröer per kvm. dock kan ju potatisarna säkert röttna osv men å andra sidan kan ju himmelen falla ner på en också, faktiskt haft en sån dröm en gång. sen brukas det väl varnas mot att plantera matpotatis men jag tänker lite som att det i den andra generationen är tänkt till mat till mig, "som bäst" ändå.

dessutom tänkte jag passa på att inte avskräcka från att odla för mycket med de maskiner som finns till hands och den mark som du har. visst finns det säkert regler och paragrafer för hur man måste bete sig om man ska "ut på marknaden" men nu är det så här att vi inte vet hur det ser ut ens nästa dag, och dessutom funkar potatis utmärkt som djurmat har jag fått för mig.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #14 skrivet: 17 feb-20 kl 08:55 »
Kul!
Börja lagom och misslyckas smått. Det är tråkigt när man slår på stort och inte där ihop det. Låna bok på bibblan eller kolla youtube eller odla i P1 på Sveriges radios app. Ibland vill man ta till sig info på olika vis. Jag rekommenderar dig att börja smått med ekologisk sättpotatis. Den är bra mycket dyrare men så mycket mer motståndskraftig mot bladmögel och sjukdomar. Det är även den godaste och mest smakrika potatis jag ätit. Jag hade som plan att bara odla sådan och sen odla upp egen sättpotatis av just den sorten. Men det slutar ofta med att vi äter upp allt.
Odlar man egen sättpotatis blir ju kostnaderna för nästa års sättpotatis noll. Håll radavstånd och djup så ger du potatisen bra förutsättningar för att klara sig från bekymmer. Täck med halm eller annat organiskt så håller du fukten i marken och ogräset borta.
Finns nog lika många tips och idéer som  det finns användare här, men det här var i alla fall mina tankar utifrån mina år med potatis i landen.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #15 skrivet: 17 feb-20 kl 09:07 »
När jag flyttade till Närke, det var före internet och Alternativ.nu, så stod potatis högt på listan jag ville odla. Jag var runt till alla grannar för att presentera mig. Jag motiverade mitt besök med att jag undrade om potatis. Potatisfrågan var något som var viktigt för alla grannar.
Alla hade olika synpunkter: Det enda gemensamma var att man odlade potatis på samma plats i många år. alla hade principer på hur många år. En hade så liten plats så där hade man alltid odlat potatis på samma plats i flera generationer. En annan hade principen farfar odlade här men min far odlade just bredvid och min son kommer att odla där far odlade. Andra hade årsgräns, 10 år på samma plats eller 5 år och sedan byta.
Det enda som var viktigt för alla var att den ena kortändan skulle vara åtkomlig för traktor, för att sätta, kupa och ta upp.

För en del var svinskit absolut förbjudet. för andra var hästgödsel ett måste. för alla gällde att deras egna fekalier fick aldrig gödsla deras egen potatis. Alla slog alltid blasten och tog bort den när det var dags.
Spisaska var ett utmärkt gödselmedel. Handelsgödsel gick det med, men i begränsad omfattning.
Nästan ingen bevattnade för det förstörde kvalite'n och lagringslängden.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #16 skrivet: 17 feb-20 kl 09:16 »
Du kan sätta en potatis i en hink jord på balkongen så länge du håller koll på hur torrt eller blött det blir av regn och sol. Det är nog det minsta du kan börja med, sen finns det väl ingen övre gräns? Men insatsen höjs ju, både pengar och tid.
Jag tänker såhär: Vet du hur din sommar kommer se ut med jobb, resor och semester? För du kommer vilja titta till ditt potatisland då och då. Kupa ett par gånger, vattna om det blir torka. Då kan det vara bra att inte börja för stort ifall du är ovan vid att passa trädgården så är förlusten mindre om det går på tok och tjänsten från grannen mindre om du behöver be om passning medan du är borta. Nu är väl potatis inte det som behöver mest passning kanske... Men ändå :)

Jag sätter mina potatis där det kommer vara lite blåsigt för det är ofta kallt och regnigt hos oss. Då kan vinden hålla efter fukten i blasten och kanske minska bladmögelrisken lite om det är en blöt sommar. Men jag har bara 2x2 meter land å andra sidan :)

Kör på, det är extra gott med egenodlat. Glöm inte kupa dem för att skydda potatisarna mot solljus.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #17 skrivet: 17 feb-20 kl 09:26 »
Jag kan rekommendera Sara Bäckmos böcker och videoklipp. Det är inte så svårt att odla, ibland är det enklare att odla lite större.
kretslopp

 

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #18 skrivet: 09 apr-20 kl 20:32 »
Tänker mig också någon form av småskalig potatisodling. Mest i experimentsyfte och för att återerövra bortglömd kunskap. Köper också potatis nästan gratis av en granne men han skulle ju kunna få corona och dö eller sluta av andra skäl. Här har inte odlats potatis kommersiellt på gården på 50 år men mark finns det gott om. Tänkte mig att bara ta min treskäriga plog och dra en repa bortöver någon gammal vall. Så ta ett skogsplanteringsrör och peta ner sättpotatisen i den mittersta tiltan. Vad tror ni om resultatet?
« Senast ändrad: 09 apr-20 kl 20:39 av torpjens »

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vetenskapen bakom potatislandet?
« Svar #19 skrivet: 10 apr-20 kl 21:31 »
Du kan ju prova. Men jag skulle lägga tiltorna vid sidan, där dom får ligga och multna till nästa år. Sen skulle jag ådra upp fåror att sätta potatisen i, en 30 cm mellan varje. Strö över gödsel och sen raka igen över dom. När dom kommer upp skulle jag kupa dom.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser