Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ruvning i dubbla pass?  (läst 2753 gånger)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
ruvning i dubbla pass?
« skrivet: 08 jul-05 kl 08:41 »
Blommehönan Cornelia valde för en tid sedan att lägga sig på tio märkta ägg. Några kråkor senare hade antalet ägg reducerats något, men Cornelia låg kvar. I måndags anlände två kycklingar, varav tyvärr en blev ihjälhackad av de övriga hönsen. Mor och barn flyttades till en egen bostad - och fyra okläckta, omärkta ägg fick följa med.

Jag har hört att hönor ibland lämnar redet så fort den första kycklingen ger hals, men aldrig att en höna så envist hävdar sin rätt att ruva. Cornelia äter bra och ser pigg och frisk ut. Kan jag låta henne ligga kvar på äggen och kanske få glädjen att utöka flocken med fler kycklingar eller bör jag ta bort äggen? Jag tog bort de ägg som "skvalpade" när höna och kyckling fick sin nya bur.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

I@

  • Gäst
Re:ruvning i dubbla pass?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-05 kl 12:31 »
Hej Manna!
Du kan lungt låta hönan ligga kvar på sina okläckta ägg upp till 24 timmar efter första kycklingarna anlänt - för då behöver småttingarna mat.
När det gäller de andra hönsen så är det inte friskt av dom att hacka ihjäl flockens kycklingar! Jag skulle avliva den hönan/tuppen som gjorde det - dom generna vill man ju absolut inte föra vidare. Tråkigt, men sant. :-\
Lycka till!
MVH Ia  8)

blossa

  • Inlägg: 16
Re:ruvning i dubbla pass?
« Svar #2 skrivet: 08 jul-05 kl 12:52 »

När det gäller de andra hönsen så är det inte friskt av dom att hacka ihjäl flockens kycklingar! Jag skulle avliva den hönan/tuppen som gjorde det - dom generna vill man ju absolut inte föra vidare. Tråkigt, men sant. :-\

...var inte allt för snabb med yxan bara! Jag råkade ut för något liknande då mina allra första kycklingar kom till världen. Då var det den unge och alldeles oerfarne tuppen som inte begrep vad de nykläckta kycklingarna var för något, och hönan i sin tur förstod väl inte riktigt heller... tuppen drog helt enkelt ut de nykläckta, fortfarande blöta kycklingarna ur redet och presenterade dem som  "gott-gott" till resten av damerna (som dock inte nappade på erbjudandet)...  :-\

Då var jag också på väg att nacka syndaren, men avvaktade och när nästa kull kläcktes hade han fattat hur det hela skulle gå till och har varit en föredömlig pappa sedan dess. Inga fel på generna alltså, bara lite ungdomligt oförstånd!

Så - ta och fundera lite på om hönsen är mordiska eller bara oerfarna innan du stoppar dem i grytan! ;)
« Senast ändrad: 08 jul-05 kl 12:57 av blossa »

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:ruvning i dubbla pass?
« Svar #3 skrivet: 08 jul-05 kl 14:13 »
Ja, jag ska i ärlighetens namn säga att jag faktiskt inte har en aning om huruvida det var höna, tupp eller kråka som knep den ena kycklingen. Jag bara hittade den stendöd i redet. Cornelia är den första av hönorna som faktiskt ruvar, de andra är duktiga på att lägga ägg men sämre på att ligga.

Ja, jag låter väl hönan ligga kvar på de där äggen. Jag vet inte när jag kan förvänta mig att de kläcks, men det märker jag väl... Nu ligger hon i alla fall som en tehuva i sitt hus och ser inte ut att vilja flytta på sig. Och kycklingen käkar och dricker och är alldeles bedårande!!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Pudeltanten

  • Gäst
Re:ruvning i dubbla pass?
« Svar #4 skrivet: 09 jul-05 kl 17:59 »
Mina höns kan ligga i flera dygn på sina ägg, sedan första kycklingen kommit ut, men jag ger dem mat och vatten precis där de ligger då.
Just nu har jag en dubbelruvning som har en adoptivkyckling som kom igår, en egen som kom idag, och ett gäng på väg. De ligger så fint...
Visst är det underbart!! Lycka till! :D

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:ruvning i dubbla pass?
« Svar #5 skrivet: 11 jul-05 kl 11:59 »
Det kanske inte var någon som var skyldig till den döda kycklingen! Det är inte alls ovanligt med en och annan svag kyckling som dör nästan direkt efter kläckning.

Här ruvas det också för fullt, både monos och duos och sedan har de slagit ihop sig när kycklingarna kläckts!  ;D Jättebra för min del, eftersom jag har så ruvvilliga damer, och var lite bekymrad hur det skulle lösa sig med plats åt alla ruvdårar. Men eftersom de bildar duos, och till och med en kvartett har jag haft (!), så har hönorna löst det där själva!  ;D


manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:ruvning i dubbla pass?
« Svar #6 skrivet: 12 jul-05 kl 09:26 »
Här ligger Cornelia kvar på sina fyra omärkta ägg och kycklingen verkar ha svalt ett och annat Duracellbatteri. Tusan, vilken fart det är i så små saker!  ;D Jag har ställt maten precis bredvid Cornelia, så hon kan ligga och äta. Vill hon dricka får hon emellertid trampa ut ur sitt hus. Hon ser fortfarande pigg ut, så jag låter henne ligga kvar på äggen. Det hade varit så roligt med några fler kycklingar!

Den knasiga fårhunden, som äger precis allting som finns på tomten, ser numera som sin uppgift att ligga bredvid buren och kolla att allting är bra. De stackars katterna far som popcorn i alla väderstreck om de försöker passera alltför nära (mindre än tio meter, typ...) Cornelia och hennes kyckling. Trodde väl inte att det skulle vara så underhållande att ha djur!  

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser