Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När torkan kommer igen.  (läst 6623 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #20 skrivet: 26 okt-18 kl 10:28 »
Intressanta tankegångar. Men att spara vatten i tex en pool eller damm borde väll ge skitäckligt grönt slemmigt vatten fullt med mygglarver ganska så fort?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #21 skrivet: 26 okt-18 kl 10:35 »
När det gäller vattningsvatten är det äckliga vattnet bäst! Det är sådant vatten växterna gillar.
kretslopp

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #22 skrivet: 26 okt-18 kl 11:44 »
Intressanta tankegångar. Men att spara vatten i tex en pool eller damm borde väll ge skitäckligt grönt slemmigt vatten fullt med mygglarver ganska så fort?
Att det är ljummet och innehåller lite mer näringsämnen gör det bättre för bevattning än iskallt näringsfattigt grundvatten. Sen är det klart att om det blir för äckligt uppstår problem att gantera... En vill inte bli dålig i magen efter att ha ätit sin egen sallad. Och kanske vill man inte ha en massa mygg flygandes.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #23 skrivet: 26 okt-18 kl 13:16 »
Om man inte vill ha en myggodling så kan man t ex ha några fiskar i poolen. Behövs inte många, och anpassar man antalet så behöver man inte mata dem alls.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #24 skrivet: 28 okt-18 kl 01:11 »
Det börjar likna aquaphonic odling nu. Man föder upp fiskar, pumpar upp vattnet till sin odling, brukar vara en bädd av lecakulor och sen går vattnet tillbaka till dammen. Jag vet flera som verkar sålda på detta. Det finns också en kommersiell tomatodlare som har 4000 kvadrat och ska tydligen dubblera ytan. Han har då ädelfisk som han då också kan sälja.

Han säger att ett kilo fiskfoder ger ett kilo fisk och 40 kilo tomater. Enligt min åsikt så finns det nog ett litet räknefel där men eftersom han dubblerar ytan så måste det vara god lönsamhet.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #25 skrivet: 28 okt-18 kl 15:06 »
Att vattnet fick rinna själv i fårorna mellan raderna fungerade bra och var bekvämt utan onödigt extraarbete. Jag kunde tömma tanken på kort tid och vattningen varade flera dar.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #26 skrivet: 28 okt-18 kl 22:22 »
Det börjar likna aquaphonic odling nu. Man föder upp fiskar, pumpar upp vattnet till sin odling, brukar vara en bädd av lecakulor och sen går vattnet tillbaka till dammen. Jag vet flera som verkar sålda på detta. Det finns också en kommersiell tomatodlare som har 4000 kvadrat och ska tydligen dubblera ytan. Han har då ädelfisk som han då också kan sälja.

Han säger att ett kilo fiskfoder ger ett kilo fisk och 40 kilo tomater. Enligt min åsikt så finns det nog ett litet räknefel där men eftersom han dubblerar ytan så måste det vara god lönsamhet.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Peckas tomater i Härnösand.
Helt klart ett intressant projekt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #27 skrivet: 29 okt-18 kl 10:44 »
Och goda tomater...
Annars kan man ju kolla lite i boken om permakultur t ex. Det finns även en intressant österrikare som byggt om hela sin mark för bättre odlingar både fisk o växt. Tyvärr minns jag inte namnet men återkommer dåtalgdanken flytt opp

Postat med Alternativ.nu´s app


Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #28 skrivet: 29 okt-18 kl 10:55 »
Sepp Holzer hette han o va kanske tysk... Nå helt fantastiskt hur han fixar o donar o får det att fungera

Postat med Alternativ.nu´s app


bro416

  • Inlägg: 15
    • Gotland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #29 skrivet: 22 dec-18 kl 14:04 »
Angående pump så finns det smarta lösningar följ länken:
 https://www.alternativ.nu/index.php?topic=186354.0

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #30 skrivet: 22 dec-18 kl 16:40 »
Sepp Holzer hette han o va kanske tysk... Nå helt fantastiskt hur han fixar o donar o får det att fungera

Postat med Alternativ.nu´s app

Har sett på honom på You tube, tror det var om Permaodling. Helt fantastiskt.
Dessutom finns fantastiska filmer om Permaodling där de odlar upp öknar!

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #31 skrivet: 10 jan-19 kl 20:25 »
En liten fråga så här nu i vintertider. Är det någon som "samlar" snö i behållare eller liknande för kommande sommar?

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #32 skrivet: 10 jan-19 kl 20:55 »
Uppe i Sundsvall har vi ca: 3 centimeter snö så det är ont om nederbörd. Inte mycket att samla in. Förra vintern var det rekord med närmare 2 meter. Fortsätter det så här så går grundvatten ner i botten 


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #33 skrivet: 10 jan-19 kl 22:40 »
Det är lättare att samla in när det smält.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #34 skrivet: 11 jan-19 kl 22:47 »
Om det kommer nån nederbörd vill säga


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #35 skrivet: 12 jan-19 kl 10:29 »
Det kommer, men har vi otur så kommer torkan igång i maj och håller i sig igen. Och det överflöd man har i april kommer man sakna och ångra att man inte sparade när det fanns.

Det finns en väldig vurm för våtmarker idag (myggens vänner som kör dold lobbing). Dammar är trevligare för oss. Än så länge har vi bara haft glädje och nytta av dammen som började som en utvidgning av segelbart djup i diket när de äldsta ungarna byggde barkbåtar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #36 skrivet: 12 jan-19 kl 16:21 »
En liten fråga så här nu i vintertider. Är det någon som "samlar" snö i behållare eller liknande för kommande sommar?

Samlar det ute i hög för att kyla läsk, utifall jag är för lat att gå in och hämta kall läsk i kylskåpet.
Om jag hade haft behov av snö en längre tid in på sommaren, så skulle jag lägga spån på högen och spara hela sommaren, men har ingen vattenbrist.

Grannen brukar ibland styra ihop en hög och på våren gör han en grop i snön, så det blir som en fåtölj.
Sen trycker han ner ölburkar i snön på kvällen och dagen efter sitter han på en filt och solar och dricker kall öl.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: När torkan kommer igen.
« Svar #37 skrivet: 12 jan-19 kl 21:40 »
Låter längtansvärt, våren kommer kanske i år också.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser