Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppsägning av arrende  (läst 1502 gånger)

Akirlu7200

  • Inlägg: 1
    • -
Uppsägning av arrende
« skrivet: 16 feb-16 kl 11:46 »
Jag har arrenderat en gård, han som jag arrenderar av har hotat mig och varit otrevlig flera gånger och skrikit att jag ska ut härifrån (det är han som är  dum i huvet, inte jag :( )

Senast han hotade mig häromdagen kände jag att jag inte vill vara kvar även fast jag skulle vinna ärendet i arrendenämnden. Jag skrev följande mejl och fick följande svar, se konversation nedan:

-----------------------------------------------------------

Hej!

Med anledning av ditt meddelande igår kväll om uppsägning av arrende undrar jag från när vill ni bryta kontraktet? Jag föreslår 3 månaders uppsägning. Dvs 15 maj 2016.

Med vänlig hälsning

Ulrika (jag)



Hej Ulrika.

3 månader låter rimligt för båda parter.
Då är arrendet uppsagt from 15 feb med en uppsägning om tre månader och avslut/utflytt 15 maj.

Mvh, Emma (gårdsägare)



Tack!

Med vänlig hälsning

Ulrika
-------------------------------------------------

En kompis till mig sa att jag inte borde gjort det och försöka ta tillbaka uppsägningen pga att ägaren brutit mot avtalet i ett par hänseenden och att jag borde kunna få ersättning för det. Det skulle förstås vara intressant då jag lagt ner ca hundratusen kronor på att ställa i ordning gården för att ha hästar här. Men att det nog inte går nu när jag sagt upp avtalet. Därför undrar jag om uppsägningen per mejl är giltig, eller om det fortfarande finns chans?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Uppsägning av arrende
« Svar #1 skrivet: 16 feb-16 kl 12:11 »
Jag kommenterar den juridiska situationen lite som jag uppfattat den. Dock tycker jag alltid att man bör lösa så mycket som möjligt utan att hänvisa till lagar och regler.

Jag skulle säga att mailkonversationen inte är bindande enligt avtalslagen. Du har bara frågat om vilken uppsägningstid som gäller, inte sagt upp dig. Det som sades muntligt gäller också, förstås, men är svårare att bevisa.

Det som styr uppsägningstiden är ditt kontrakt. Både tid och vem som kan säga upp och när. Finns ingen tid definierats i avtalet så tror jag att det skall vara skälig tid, lite osäker där.

Men jag gissar att du inte vill bo kvar i vilket fall?

Beklämmande att du förlorar 100000 på att flytta. Om inte heller detta skulle vara specificerat i något kontrakt så skulle jag rekommendera ett möte hos en jurist som kan arrende. Jag skulle tro att det kan löna sig. Eller som sagt: Om ert förhållande håller för det fortfarande så sköt diskussionen själv innan du går till jurist.

MVH
Magnus

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Uppsägning av arrende
« Svar #2 skrivet: 16 feb-16 kl 12:38 »
Med anledning av att du har lagt ner åtskilliga förbättringar så får jag associationer till händelser av arrenden och uthyrningar.

Ett pensionärspar för gamla att använda sin fritidsstuga vid en insjö hyrde ut den (långtidskontrakt)? till en familj som förbättrade huset och anlade en gedigen brygga nedanför huset.  När fritidshuset och tomten var i utmärkt skick började en dotter till pensionärsparet att ställa krav på att redan nu få fritidshuset tillskrivet sig som ägare.  Pensionärsparet tänkte på sin dotterdotter som de haft vårdnaden om och skrev över till sin dotter.

När denna överlåtelse var klar sade dottern upp hyresgästerna.  De såg ingen anledning att bestrida uppsägningen och flyttade och tog med sig bryggan, verandan och avyttrade det de bidragit med till huset.   Jag vet inte vad som hände sen med fritidshuset men dottern en politiker hade redan innan  inget bra renommé i bygden.

Så finns ett liknande agerande med från din hyresvärd kanske det är bra att tänka till om värdet och arbetet du lagt ner på egendomen.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Uppsägning av arrende
« Svar #3 skrivet: 18 feb-16 kl 08:40 »
Varför tituleras gårdsägaren som 'han', men det är en 'Emma' som skrivit under mailet?


I övrigt ger jag inga råd åt nåt håll, eftersom vi bara ser ena versionen här, men spontant kan jag väl tycka att det är lite dumt att ta upp sånt i mail, om man inte menar det.
Oftast ger man ju rådet att just ta saker på brev eller mail, för att få nåt skriftligt.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Uppsägning av arrende
« Svar #4 skrivet: 18 feb-16 kl 10:27 »
Uppsägning av arrende skall vara skriftlig. I de flesta fall är muntliga avtal giltiga men det ska gå att bevisa. 
Giltigt eller inte giltigt är det för lite information för att avgöra.

Om man tillför fastighetstillbehör (brygga, spis, varmvattenberedare) till en fastighet utan avtal om hur det ska regleras vid frånträde så tillfaller det fastighetsägaren utan ersättning


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser