Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fekaliekompost - vad ska vi använda?  (läst 3321 gånger)

lovisaw

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Fekaliekompost - vad ska vi använda?
« skrivet: 09 jun-19 kl 22:08 »
Hej! Vi tittar på olika separerande komposteringstoaletter, just nu mest inne på nature's head där man börjar med mycket kokosfiber och vevar runt i tunnan ofta.

Vad rekommenderar ni att man gör med avfallet sen? Måste man ha en varmkompost om man långlagrar i två år? Eller skulle man bara kunna ha några större  plastbehållare som man gör andningshål i?   

Vi är två vuxna och ett barn, det är ett fritidshus som vi bara kommer vara i på sommarhalvåret och förmodligen inte superofta.

Jättetacksam för hjälp! Vi är nybörjare på både stuga och kompostering :)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Fekaliekompost - vad ska vi använda?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-19 kl 15:48 »
Vi har ett utedass där vi inte har någon separering. Vi bajsar direkt på betongplattan. Efter varje besök strör vi på träspån. Vi har inte haft varken flugproblem eller luktproblem, inte ens i fjor när det var rekordvarmt. I våras när jag körde ut det på odlingarna var det multnat och luktade mest jord. Jag har också provat att strö med träpellets, det fungerade utmärkt. Jag vet att det fungerar bra i spann och tunna också. En enklare kompost ordnar du genom att stapla upp väggar med lekablock på en botten av betongplattor.
kretslopp

Flyttfågel

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Fekaliekompost - vad ska vi använda?
« Svar #2 skrivet: 11 jun-19 kl 23:52 »
Tycker det verkar onödigt med ngn speciallösning för er. Bygg en kompost med två fack. Facken ska rymma ca en halv kubik och då får ni nog plats över. Separera urinen blanda med vatten o sprid över odlingar och tomt. Blanda skiten med strö, kan vara gräsklipp eller ngn form av stallströ. Jag gillar halmhack. Fyll ett fack per år. Låt stå det året ni fyller den andra, veva runt ibland. Det blir kompostjord. Klart. Ev måste ni anmäla detta till kommunen, men undvik väcka sovande björnar, dock förstår de flesta miljökontor idag att det är bara bra att kompostera sin egen skit. Hoppas jag. Avloppscenter.se har bra tunnor, sitsar även färdiga komposter etc. om man vill köpa grejer. Mvh
low-tech, high satisfaction

Flyttfågel

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Fekaliekompost - vad ska vi använda?
« Svar #3 skrivet: 12 jun-19 kl 00:02 »
Biolan komposttoalett, kostar en slant men komposterar på en gång, skulle jag kanske satsat på för era behov om hantering känns jobbigt.
low-tech, high satisfaction

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fekaliekompost - vad ska vi använda?
« Svar #4 skrivet: 12 jun-19 kl 00:48 »
Utedass...Man har gjort sitt behov...Strö lite släckt kalk över det man lyckats åstadkomma. Inga flugor  Yess . När det blir fullt gräv ner det. Så har man gjort i alla tider. Förr i tiden i städer körde man ner dyngan i odlingarna. Kretsloppet blir slutet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fekaliekompost - vad ska vi använda?
« Svar #5 skrivet: 12 jun-19 kl 13:10 »
Utedass...Man har gjort sitt behov...Strö lite släckt kalk över det man lyckats åstadkomma. Inga flugor  Yess . När det blir fullt gräv ner det. Så har man gjort i alla tider. Förr i tiden i städer körde man ner dyngan i odlingarna. Kretsloppet blir slutet.

Så enkelt kan man göra det men detär inte rätt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6220475
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Fekaliekompost - vad ska vi använda?
« Svar #6 skrivet: 16 jun-19 kl 14:01 »
I ett annat inlägg här på forumet finns beskrivning av spåntoalett och hur den fungerade.
kretslopp

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fekaliekompost - vad ska vi använda?
« Svar #7 skrivet: 16 jun-19 kl 23:59 »
Så enkelt kan man göra det men detär inte rätt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6220475

Jag gissar att det handlar om pengar. Inkomst för kommunen helt enkelt. Är så att säga uppvuxen med utedass. Aldrig varit några problem med att gräva ner dyngan. Vi människor tillhör väl även naturen...Konstigt om vår spillning inte återförs.Problemet är väl att vi blivit för många vilket i sin tur undantränger andra varelser på vår planet...Säkerligen det största miljöproblemet. Börjar uppmärksammas vad man kan läsa.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fekaliekompost - vad ska vi använda?
« Svar #8 skrivet: 17 jun-19 kl 00:24 »
Jag gissar att det handlar om pengar. Inkomst för kommunen helt enkelt. Är så att säga uppvuxen med utedass. Aldrig varit några problem med att gräva ner dyngan. Vi människor tillhör väl även naturen...Konstigt om vår spillning inte återförs.Problemet är väl att vi blivit för många vilket i sin tur undantränger andra varelser på vår planet...Säkerligen det största miljöproblemet. Börjar uppmärksammas vad man kan läsa.

Problemet är att du förespråkar en metod som bryter mot det gällande regelverket.
Visst den fungerar, men fortfarande så är det inte rätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Fekaliekompost - vad ska vi använda?
« Svar #9 skrivet: 17 jun-19 kl 06:01 »
Jag gissar att det handlar om pengar. Inkomst för kommunen helt enkelt.

Jag tvivlar på att kommunerna ser latrinhämtning som en viktig inkomstkälla. Många kommuner godkänner lätt att du själv komposterar din latrin. Det är inte komplicerat att uppfylla de miljökrav som ställs. Jag gjorde bara en bygganmälan (kostnadsfritt) med en beskrivning på hur jag komposterar latrinet innan jag använder det som gödsel i trädgården. Det krävs separat tunna i minst sex månader innan man får efterkompostera i kontakt med marken.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Berget71

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Fekaliekompost - vad ska vi använda?
« Svar #10 skrivet: 26 aug-19 kl 08:07 »
Jag har en clivus multrum som jag ska sälja för ett billigt pris.
Den har funkat perfekt och jag öste ur den jord och inget annat. Ingen lukt heller.

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Fekaliekompost - vad ska vi använda?
« Svar #11 skrivet: 28 aug-19 kl 08:19 »
Denna blog beskriver en hembyggd fekaliekompost baserad på ritningar ursprungligen från Gästriklands återvinningscentraler (jag hittar inte ursprungliga ritningarna från källan som anges, men mycket framgår från blog-posten):

https://vadstenatorpet.blogspot.com/2010/07/latrinkompost-en-hjartesak.html

Här är ritningar från en modell du kan bygga som är godkänd iaf i Gagnefs kommun i Dalarna, inklusive lite tips och råd:

https://www.gagnef.se/media/1620/latrinblad.pdf

Vad jag förstår bryter inte detta mot regelverket, så att anmäla att man använder en sådan fekalikompost i kombination med utedass är godkänt, vilket kan göra att du inte behöver gräva nytt/om avlopp vilket annars ofta är ett stort projekt där man måste leja in företag, prospektera etc och kan gå på allt från 50 - 300 000 kr. eller mer

Sådant kan komma som en blixt from klar himmel annars när kommunen går igenom sina register och exv ser att du har en gammal enkammarbrunn och begär att du uppgraderar, givetvis beror sådant på lokala omständigheter mm men på förra stället vi bodde fick jag plötsligt höra att alla avloppanläggningar äldre än 1992 måste göras inom två år då de inte var godkända enligt regelverket.
« Senast ändrad: 28 aug-19 kl 08:29 av recraft »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, EncEnl, kloge74, eremit1, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser