Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur ska jag kunna veta vad dom väger?  (läst 2623 gånger)

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
hur ska jag kunna veta vad dom väger?
« skrivet: 06 okt-10 kl 13:08 »
Jag ska avmaska mina gutefår och det är rätt noga med vikten så de får rätt dos. Hur ska jag veta vad de väger? Finns det något sätt att mäta dem som man kan göra med kor?

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: hur ska jag kunna veta vad dom väger?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-10 kl 13:15 »
Det finns en typ av bygel som man lägger under magen på fåret och sedan lyfter upp i hängvågen . Vanlig våg som oftast används vid utfodring .
Bygel är formad som ett S med en stor båge för stora får och den andra bygeln mindre för små får .

Man kan ju också hänga bygeln i vågen först och sedan försöka lyfta upp fåret .
Inte alls högt , bara så att klövarna inte tar i marken

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: hur ska jag kunna veta vad dom väger?
« Svar #2 skrivet: 06 okt-10 kl 13:17 »
Men jag har ingen våg  :P
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: hur ska jag kunna veta vad dom väger?
« Svar #3 skrivet: 06 okt-10 kl 15:12 »
Vad säger ni andra? En vild gissning på Gutetackvikt så här års...
Max 60 kg??

Hellre lite för mycket maskmedel, än för lite.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Jörgensen

  • Inlägg: 92
    • bryttjorp.se
SV: hur ska jag kunna veta vad dom väger?
« Svar #4 skrivet: 06 okt-10 kl 15:15 »
Badrumsvåg och starka armar?

Bra att ha en kompis som läser av oxå...
*Janne Jörgensen*

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: hur ska jag kunna veta vad dom väger?
« Svar #5 skrivet: 06 okt-10 kl 15:22 »
Om jag var i din sits så skulle jag åka och köpa en rejäl våg. Bra till mycket... väga får, kött, dig själv ( ;D)

Bättre att väga ordentligt än att ge för lite/för mycket medicin kan jag tro.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: hur ska jag kunna veta vad dom väger?
« Svar #6 skrivet: 06 okt-10 kl 16:57 »
Hmm.. en fullvuxen bagge är nog inte så lätt att lyfta och spralliga damer är inte lätt det heller. :P

Börja leta runt efter en stor kreatursvåg kan jag inte, har inte råd heller för den delen :-\

Jag funderar på om man kan använda samma måttsystem som till getter? I föreningen Allmogegeten har vi fått ett papper på mått runt bröstkorgen= en viss vikt. Fast getterna är ju lite tanigare så det kanske inte heller blir rätt.

Annars får jag gå på vallhundens gissning, 60kg/tacka, kanske 45kg/ungdjur och baggen som är stor och kraftig 80kg? Nej usch vad svårt, tänk om det blir helt fel. Vad händer om de råkar få för mycket avmaskningsmedel?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: hur ska jag kunna veta vad dom väger?
« Svar #7 skrivet: 06 okt-10 kl 17:04 »
Risken ligger väl inte i att ge för mycket , då det ska ganska mycket till innan det blir för mycket .
Utan risken är väl att det blir för lite så vissa maskar överlever och blir resistenta , så att vidare avmaskning inte kommer att fungera ?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: hur ska jag kunna veta vad dom väger?
« Svar #8 skrivet: 06 okt-10 kl 20:12 »
Precis! Hellre för mycket än för lite!
Vissa maskmedel ska ju dessutom ges i dubbel dos för vissa masktyper, så det är inte farligt att ge lite för mycket. (Jag menar inte att du ska ge dubbel dos, bara att det inte är farligt att överdosera...)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: hur ska jag kunna veta vad dom väger?
« Svar #9 skrivet: 07 okt-10 kl 09:19 »
Men ganska oekonomiskt! Bäst är att provväga lite olika storlekar och mäta ut dos till dessa storlekar, då ser man vilken djuret ligger närmast och måste inte väga alla.

bjärkebo

  • Inlägg: 33
  • lever i min egen takt
    • Västergötland
SV: hur ska jag kunna veta vad dom väger?
« Svar #10 skrivet: 07 okt-10 kl 21:11 »
En fullvuxen frisk gutetacka väger runt 60 kg. Att för säkerhets skull dosera något över är ofarligt. :)
Om träden kunde tala

Gunhild

  • Inlägg: 145
SV: hur ska jag kunna veta vad dom väger?
« Svar #11 skrivet: 08 okt-10 kl 18:56 »
Ge fåren en ordentlig dos. Jag var  på föreläsning i våras av vdn för svenska djurhälso vården och han sa att vi mång gånger ger för liten dos.

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: hur ska jag kunna veta vad dom väger?
« Svar #12 skrivet: 09 okt-10 kl 19:03 »
Man kan ge för mkt. Vingelmånen är olika beroende av preparat. Fråga utskrivande vet om det inte står i packsedeln.

men är som sagt dålig ekonomi att både under- som överdosera. 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 3 användare
Be, Sebastian Berggren, camilla silwing

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser