Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ombonat behöver dom?  (läst 3301 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Hur ombonat behöver dom?
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:10 »
Carina
 To 24 Aug, 2000 - 11:19
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,
Jag ska bygga en box i ett skjul där getterna ska bo i vinter. Frågan är, hur vindtätt osv behöver det vara?
Skjulet har enkla brädväggar med springor lite här och där. Räcker det om jag gör den nedre halvan av ytterväggen vindtät?
 
Karolina
 On 11 Okt, 2000 - 19:50
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina!

Viktigt är att de har vind och regnskydd, men det måste vara
ventilerat.
Därför brukar de rekomendera att man lämnar ett mellanrum
överst på väggarna vid taket.
Getter får, precis som andra djur, vinterpäls om de får gå
ute hela året, så ditt skjul bör räcka
 
Camilla
 On 11 Okt, 2000 - 19:54
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina,

Lite utanför ämnet, men tänk på att göra boxen tillräckligt
stor eller ordna så att djuren kan utfodras var för sej
(särskilt viktigt om det är djur med horn)!
Vi råkade ut för en tråkig olycka för några år sedan, när vi
flyttade in "våra" getter i en provisorisk nattbox för vintern. I kampen om det bästa fodret stångade bocken geten så illa att hon fastnade med
benet mellan hans horn, benet bröts på flera ställen och det var
inget vidare...
De hade gått tillsammans ute i hagen hela
sommaren utan missöden, men på ett begränsat utrymme gick
det inte lika bra längre. Väl värt att tänka på, tycker jag.

/Camilla
 
Carina
 On 11 Okt, 2000 - 20:12
--------------------------------------------------------------------------------
Tack Karolina och Camilla för era tips!

Mina getter har inga horn, men det är ju ändå trevligt för
dom om de har gott om plats i boxen.
Skriv gärna och berätta om ni kommer på något annat som är
bra att tänka på.

/Carina
 
Hampe
 Fre 20 Okt, 2000 - 00:23
--------------------------------------------------------------------------------
Vilka frågor som helst rörande getter o. höns. Jag kan det mesta (om man nu får säga det själv i jantes hemland) inom dessa områden.
Det går bra att maila.

Mvh:
 
Carina
 Ti 2 Jan, 2001 - 13:45
--------------------------------------------------------------------------------
Hej, jag igen med mina frågor!

Nu har det blivit vinter och kallare ute. Getterna går inne i sin box större delen av tiden men ett par gånger om dagen får de komma ut och vara med på gården när jag tar hand om de andra djuren eller så går jag prommenad med dom.
Det brukar gå bra även om det är några minusgrader, men igår när det var ca -7 grader så frös de så de skakade när de kom ut.
Inne i boxen, som har permanentbädd, frös de inte utom om dörren stod öppen, detta trots att skjulet är helt oisolerat.
Funderade ett tag på om jag skulle sy täcken till dom av en yllefilt, men jag tror egentligen inte att det är någon bra lösning.
Har sett andras getter som har dörren öppen året runt och de står och äter hö ute när det är -15 grader.

Varför fryser mina getter? Är det för att det varit en ovanligt varm höst/vinter och kylan kom hastigt och överraskande. (Men det hade ju varit kallare i flera dagar innan de visade tecken på att frysa).
 
Camilla
 On 3 Jan, 2001 - 17:07
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina,

Jag har några funderingar om varför dina getter fryser, men det är inte lätt att veta - det kanske helt enkelt är så att de är frusna av sig och trivs bäst inne i stallvärmen?  

När det blir riktigt kallt är det allra viktigaste att djuren kan hålla sig torra. Är det torrt i stallet/boxen? Är det inte det, så kanske getterna är lite fuktiga i pälsen och då blir de fort kalla när de kommer ut i blåst och kyla.

Det går också åt lite mer foder när det är kallt för att de ska kunna hålla värmen, men det vet du säkert redan.

/Camilla
 
Carina
 Ti 23 Jan, 2001 - 12:47
--------------------------------------------------------------------------------
Nu har det varit varmare ett tag igen och getterna har inte frusit, men jag har funderat en hel del på varför de gjorde det.
Ströbädden är tjock och torr och de har fri tillgång på hö så jag tror inte det är där problemet ligger.
De har tunnare päls än många andra getter jag sett, det kanske är en bidragande orsak.
Sen har luftfuktigheten i vinter varit väldigt hög, mellan 80-90% ute som inne (i oisolerade, ouppvärmda utrymmen).
Deras mamma har fått tjockare päls först på äldre dar´. Förhoppningsvis får mina getter det sen också.
 
Carina
 Må 5 Feb, 2001 - 06:48
--------------------------------------------------------------------------------
Nu har det varit runt -15 grader i flera dagar. Getterna fryser trots att jag satt in en stor värmelampa och hängt upp filtar uppefter väggarna.
De har fri tillgång till hö och jag ger dom extra mycket kraftfoder för att de ska få mer energi till att hålla värmen. Varmt vatten att dricka får de ett par gånger om dagen.

Hur i allsin dar gjorde folk förr när djuren frös?
Vet att de tog in höns och andra mindre djur i huset, men det måste de väl ha gjort som en sista åtgärd när vintrarna var bistra med nedåt 30-40 minusgrader i långa perioder. Men eftersom jag bara hyr huset så kan jag tyvärr inte ta in getterna.
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, ärt, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser