Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E10 (utbruten från klagotråden)  (läst 11241 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #20 skrivet: 13 aug-21 kl 15:30 »
Du lär inte få lägre bränsleförbrukning om du tankar E10 jämfört med E5. etanol har ju lägre energiinnehåll så ju större inblandning desto mer bränsle går det åt för att få ut samma effekt. 1,8% högre bränsleförbrukning säger bolagen med E10. en ren etanolbil som kör på E85 har ju en väsentligt större bränsleförbrukning än den som kör samma motor på E5.
Har du liten omsättning på din mack kan du uppleva diverse problem med vatteninblandning. det kompenseras ju av etanolen men effekten blir ju något sämre. vattnet kommer från den kondens som bildas i macktanken framförallt sommartid. Har upplevt samma med byns lilla mack som får sämre omsättning varje år. det beror på att alltfler har hybridbilar och nu börjar rena elbilar också synas i större mängd. Har själv varit o tittat på en ren elbil,MG. leasas från 1990 i månaden vilket faktiskt är billigt. Kommer inte under det på ett nybilsköp med ett banklån. Sedan kan man diskutera värdeminskning och andra kostnader jämfört med leasing. att pytsa in 250000 i kontanter på en bil är ju rent vansinnigt. bättre då att låta firman ta en leasingavgift som är avdragsgill.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #21 skrivet: 13 aug-21 kl 15:43 »
Fel. Visserligen blir ju energiinnehållet i E10 aningen lägre än i E5, men en kolvmotor såsom en normal bilmotor brukar inte få märkbart höjd förbrukning förrän man blandar mer än ca 25 % etanol i bensinen.  Detta av två skäl.

Dels ökar ju oktantalet med tilltagande etanolinblandning, och en motor som kan utnyttja det (t ex en motor med relativt hög kompression och knackreglering i tändsystemet såsom praktiskt taget alla personbilsmotorer tillverkade de senaste 30-35 åren), kommer att gå med tidigare tändläge och därmed bättre termisk verkningsgrad (en större del av förbränningsvärmet blir mekanisk energi, en mindre del går bort som spillvärme) med högre etanolinblandning.

Och dels innehåller etanol förhållandevis mer väte och mindre kol än vad bensin gör. Det gör att ju större etanolinblandning, desto större del av avgaserna består av vattenånga och mindre del av koldioxid. Vattenångan är mer effektiv än koldioxid på att omsätta värmeenergi till mekanisk energi i motorn, och även detta höjer den termiska verkningsgraden.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #22 skrivet: 13 aug-21 kl 16:28 »
Fel. Visserligen blir ju energiinnehållet i E10 aningen lägre än i E5, men en kolvmotor såsom en normal bilmotor brukar inte få märkbart höjd förbrukning förrän man blandar mer än ca 25 % etanol i bensinen.  Detta av två skäl.

Dels ökar ju oktantalet med tilltagande etanolinblandning, och en motor som kan utnyttja det (t ex en motor med relativt hög kompression och knackreglering i tändsystemet såsom praktiskt taget alla personbilsmotorer tillverkade de senaste 30-35 åren), kommer att gå med tidigare tändläge och därmed bättre termisk verkningsgrad (en större del av förbränningsvärmet blir mekanisk energi, en mindre del går bort som spillvärme) med högre etanolinblandning.

Och dels innehåller etanol förhållandevis mer väte och mindre kol än vad bensin gör. Det gör att ju större etanolinblandning, desto större del av avgaserna består av vattenånga och mindre del av koldioxid. Vattenångan är mer effektiv än koldioxid på att omsätta värmeenergi till mekanisk energi i motorn, och även detta höjer den termiska verkningsgraden.
Jag vill ge ditt inlägg 👍men bara en tumme upp godkänns inte och då raderas mitt inlägg, därför skriver jag en massa extra ord.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #23 skrivet: 13 aug-21 kl 17:32 »
Fel. Visserligen blir ju energiinnehållet i E10 aningen lägre än i E5, men en kolvmotor såsom en normal bilmotor brukar inte få märkbart höjd förbrukning förrän man blandar mer än ca 25 % etanol i bensinen.  Detta av två skäl.

Dels ökar ju oktantalet med tilltagande etanolinblandning, och en motor som kan utnyttja det (t ex en motor med relativt hög kompression och knackreglering i tändsystemet såsom praktiskt taget alla personbilsmotorer tillverkade de senaste 30-35 åren), kommer att gå med tidigare tändläge och därmed bättre termisk verkningsgrad (en större del av förbränningsvärmet blir mekanisk energi, en mindre del går bort som spillvärme) med högre etanolinblandning.

Och dels innehåller etanol förhållandevis mer väte och mindre kol än vad bensin gör. Det gör att ju större etanolinblandning, desto större del av avgaserna består av vattenånga och mindre del av koldioxid. Vattenångan är mer effektiv än koldioxid på att omsätta värmeenergi till mekanisk energi i motorn, och även detta höjer den termiska verkningsgraden.
Så alla bilfabrikanter och motorkonstruktörer har fel. intressant...

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #24 skrivet: 13 aug-21 kl 21:00 »
Så alla bilfabrikanter och motorkonstruktörer har fel. intressant...
De är försiktiga, fabrikanterna och konstruktörerrna.
En alternativare byter väl den bränsleslang eller pump som ev mår dåligt av ett nytt bränsle, det gjorde jag på den tiden jag körde 2år gammal bil på RME fast biltillverkaren ännu inte godkänt bränslet. (ägde bara fordonet till 28500mil så vet egentligen inte om RME var bra för motorn, billigt och delvis svenskproducerat var det dock)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #25 skrivet: 14 aug-21 kl 09:37 »
Så alla bilfabrikanter och motorkonstruktörer har fel. intressant...


Nej. Tänk på att en biltillverkare inte är en enda enhet med en enda åsikt, utan företaget består ju av många människor med olika kompetenser och åsikter. Allt som går ut officiellt brukar vara "filtrerat" av tekniskt okunnigt marknadsfolk, chefer, jurister m fl, som kan ha andra infallsvinklar än rent tekniska och vetenskapliga sådana, alternativt helt enkelt missförstår vad företagets ingenjörer har sagt.

För övrigt: Kan du finna någon som kan visa vetenskapligt acceptabla belägg på att en normal någorlunda modern personbilsmotor skulle få högre bränsleförbrukning på E10 än på E5?  Förmodligen kommer du inte att hitta någon, alla påståenden som finns i den vägen brukar sakna vetenskaplig och ingenjörsmässig underbyggnad.  Jag kan rekommendera att du studerar KTH-professorn Edvard Hubendicks artiklar om etanol- (eller som det på den tiden kallades, sprit-) drift från mitten av 1920-talet, som publicerades bl a i Teknisk Tidskrift, saken var välkänd redan på den tiden. Dessa årgångar finns dock, vad jag vet, ännu inte tillgängliga på nätet. Däremot finns några artiklar från 1936 om lättbentyl tillgängliga i ett temanummer, även de är av intresse i sammanhanget.  http://runeberg.org/tektid/1936am/0027.html och flera följande sidor.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #26 skrivet: 14 aug-21 kl 10:44 »
Varför hänvisar du så ofta till väldigt gamla artiklar ? De har ofta ingen relevans idag. En modern motor med styrsystem har ofta inget gemensamt med en motor från 1920 förutom att det är en kolvmotor.
Avseende ökad bränsleförbrukning så läste jag igår igenom flera artiklar på nätet. eftersom E10 innehåller 1,8% mindre energi än E5 kommer motorns styrsystem att kompensera effektförlusten genom att mata in mer bränsle. detta för att upprätthålla de värden som styrsystemet är inställt på. Det innebär alltså att bränsleförbrukningen ökar med lika mycket 1,8%. De bilar som har färddator talar ju också om hur bränsleförbrukningen ligger efter en tids körning . Skulle inte systemet kompensera för det lägre energiinnehållet får du sämre effekt på motorn och troligen också spikningar m.m pga för mager blandning.
Finns förklarande artiklar på Ny teknik,flera artiklar från motorfabrikanter och eftersom Sverige inte är först på E10 utan 14 EU-länder har denna bensinkvalitet också statistik på att det är så.
Det finns också tips på veteranbilssidorna som talar om att förgasarbilar behöver bestycka om förgasarna till större munstycken för att undvika spikningar m.m på grund av för mager blandning. Givetvis bör ägarna till dessa också se över allt gummi i systemet som är i kontakt med detta aggressivare bränsle. Man rekommenderar också att hålla sig till E5 98 oktan för de flesta veteranbilar. Besök gärna motorhistoriska klubbens hemsida den som har en veteranbil och är osäker.
För min egen bil så skall tydligen enligt Renault min motor klara E10. Jag tankade i förgår och då fanns E10 i pumpen i byn. Min upplevelse hittills är att den spikar något på låga varv. jag har inte testat höga varv (har ju turbo) då det kräver en sträcka väg med fri hastighet.Men ofta reglerar systemet sig så att motorn går bra efter att datorn ställt in sig på bensinkvaliten. det tar dock några mil. Känner igen det då jag haft flera andra bilar som kräver en inkörningsperiod.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #27 skrivet: 14 aug-21 kl 10:50 »
Varför hänvisar du så ofta till väldigt gamla artiklar ? De har ofta ingen relevans idag. En modern motor med styrsystem har ofta inget gemensamt med en motor från 1920 förutom att det är en kolvmotor.
Avseende ökad bränsleförbrukning så läste jag igår igenom flera artiklar på nätet. eftersom E10 innehåller 1,8% mindre energi än E5 kommer motorns styrsystem att kompensera effektförlusten genom att mata in mer bränsle. detta för att upprätthålla de värden som styrsystemet är inställt på. Det innebär alltså att bränsleförbrukningen ökar med lika mycket 1,8%. De bilar som har färddator talar ju också om hur bränsleförbrukningen ligger efter en tids körning . Skulle inte systemet kompensera för det lägre energiinnehållet får du sämre effekt på motorn och troligen också spikningar m.m pga för mager blandning.
Finns förklarande artiklar på Ny teknik,flera artiklar från motorfabrikanter och eftersom Sverige inte är först på E10 utan 14 EU-länder har denna bensinkvalitet också statistik på att det är så.
Det finns också tips på veteranbilssidorna som talar om att förgasarbilar behöver bestycka om förgasarna till större munstycken för att undvika spikningar m.m på grund av för mager blandning. Givetvis bör ägarna till dessa också se över allt gummi i systemet som är i kontakt med detta aggressivare bränsle. Man rekommenderar också att hålla sig till E5 98 oktan för de flesta veteranbilar. Besök gärna motorhistoriska klubbens hemsida den som har en veteranbil och är osäker.
För min egen bil så skall tydligen enligt Renault min motor klara E10. Jag tankade i förgår och då fanns E10 i pumpen i byn. Min upplevelse hittills är att den spikar något på låga varv. jag har inte testat höga varv (har ju turbo) då det kräver en sträcka väg med fri hastighet.Men ofta reglerar systemet sig så att motorn går bra efter att datorn ställt in sig på bensinkvaliten. det tar dock några mil. Känner igen det då jag haft flera andra bilar som kräver en inkörningsperiod.

För att förbränningsmotorn teknik grundar sig i den.
Sedan har man helt enkelt tolkat det och försökt förbättra utifrån det och sedan hänger man på olika system för extra övervakning och styrning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #28 skrivet: 14 aug-21 kl 11:19 »
Nej. Tänk på att en biltillverkare inte är en enda enhet med en enda åsikt, utan företaget består ju av många människor med olika kompetenser och åsikter. Allt som går ut officiellt brukar vara "filtrerat" av tekniskt okunnigt marknadsfolk, chefer, jurister m fl, som kan ha andra infallsvinklar än rent tekniska och vetenskapliga sådana, alternativt helt enkelt missförstår vad företagets ingenjörer har sagt.

För övrigt: Kan du finna någon som kan visa vetenskapligt acceptabla belägg på att en normal någorlunda modern personbilsmotor skulle få högre bränsleförbrukning på E10 än på E5?  Förmodligen kommer du inte att hitta någon, alla påståenden som finns i den vägen brukar sakna vetenskaplig och ingenjörsmässig underbyggnad.  Jag kan rekommendera att du studerar KTH-professorn Edvard Hubendicks artiklar om etanol- (eller som det på den tiden kallades, sprit-) drift från mitten av 1920-talet, som publicerades bl a i Teknisk Tidskrift, saken var välkänd redan på den tiden. Dessa årgångar finns dock, vad jag vet, ännu inte tillgängliga på nätet. Däremot finns några artiklar från 1936 om lättbentyl tillgängliga i ett temanummer, även de är av intresse i sammanhanget.  http://runeberg.org/tektid/1936am/0027.html och flera följande sidor.

Jag tycker att den historiska referensen är intressant.
Egentligen hadde jag bara velat ge ditt inlägg en👍
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #29 skrivet: 14 aug-21 kl 14:08 »
Att energiinnehållet är lägre i sprit än i bensin behöver inte betyda att det blir färre mil per liter. Om motorn får en högre verkningsgrad vid en viss blandning så kan den mycket väl göra att bilen går längre på det sämre bränslet. Däremot har jag ingen aning om vad som är optimalt. Tvåtaktsmotorn jag hade på båten förut gick dock bäst på E40, medan en Toyota jag haft gick snålast på 98 oktan utan någon sprit alls.

Jag lekte lite med vatteninsprutning i början av bilåkartiden, och min bil gick längre med 10 % vatteninsprutning än utan. Då skall man tänka på att vatten till skillnad från etanol har noll energiinnehåll. Om mer av energin ger rörelse och mindre måste kylas bort så gör man en vinst.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #30 skrivet: 14 aug-21 kl 16:21 »
Att energiinnehållet är lägre i sprit än i bensin behöver inte betyda att det blir färre mil per liter. Om motorn får en högre verkningsgrad vid en viss blandning så kan den mycket väl göra att bilen går längre på det sämre bränslet. Däremot har jag ingen aning om vad som är optimalt. Tvåtaktsmotorn jag hade på båten förut gick dock bäst på E40, medan en Toyota jag haft gick snålast på 98 oktan utan någon sprit alls.

Jag lekte lite med vatteninsprutning i början av bilåkartiden, och min bil gick längre med 10 % vatteninsprutning än utan. Då skall man tänka på att vatten till skillnad från etanol har noll energiinnehåll. Om mer av energin ger rörelse och mindre måste kylas bort så gör man en vinst.

Sen ska man vara medveten om vattnets egenskap att expandera rejält när det blir varmt.
Det hjälper till att driva kolven och tömmer förbränningsutrymmet snabbare vilket minska motståndet när kolven går tillbaka.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #31 skrivet: 14 aug-21 kl 16:25 »
Efter tredje svängen till stan ca 45 mil tur och retur med Renaulten, sen de införde E10, så kan jag konstatera följande.
Tankmätaren visar mellan 1/4 och halv tank, tidigare 1/4 tank kvar.
Behöver inte gasa lika mycket.
Behöver inte växla ner lika ofta.

Så min slutsats är lägre förbrukning och piggare, sen skiter jag högaktningsfullt i vad andra tror, tycker och vet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #32 skrivet: 14 aug-21 kl 16:27 »
Efter tredje svängen till stan ca 45 mil tur och retur med Renaulten, sen de införde E10, så kan jag konstatera följande.
Tankmätaren visar mellan 1/4 och halv tank, tidigare 1/4 tank kvar.
Behöver inte gasa lika mycket.
Behöver inte växla ner lika ofta.

Så min slutsats är lägre förbrukning och piggare, sen skiter jag högaktningsfullt i vad andra tror, tycker och vet.

Jag förvånas inte alls.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #33 skrivet: 14 aug-21 kl 20:25 »
...och mina erfarenheter är precis de motsatta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #34 skrivet: 14 aug-21 kl 22:08 »
...och mina erfarenheter är precis de motsatta.

Det förvånar mig inte alls heller.

Grejen är att förbränningsutrymmena kan se olika ut och den ena varianten är mer fördelaktig för E10.
Programmeringen av insprutning och annat skiljer sig, skicket på mojoten spelar en roll och säkerligen 100 andra parametrar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #35 skrivet: 15 aug-21 kl 11:56 »
Du lär inte få lägre bränsleförbrukning om du tankar E10 jämfört med E5. etanol har ju lägre energiinnehåll så ju större inblandning desto mer bränsle går det åt för att få ut samma effekt. 1,8% högre bränsleförbrukning säger bolagen med E10. en ren etanolbil som kör på E85 har ju en väsentligt större bränsleförbrukning än den som kör samma motor på E5.
Har du liten omsättning på din mack kan du uppleva diverse problem med vatteninblandning. det kompenseras ju av etanolen men effekten blir ju något sämre. vattnet kommer från den kondens som bildas i macktanken framförallt sommartid. Har upplevt samma med byns lilla mack som får sämre omsättning varje år. det beror på att alltfler har hybridbilar och nu börjar rena elbilar också synas i större mängd. Har själv varit o tittat på en ren elbil,MG. leasas från 1990 i månaden vilket faktiskt är billigt. Kommer inte under det på ett nybilsköp med ett banklån. Sedan kan man diskutera värdeminskning och andra kostnader jämfört med leasing. att pytsa in 250000 i kontanter på en bil är ju rent vansinnigt. bättre då att låta firman ta en leasingavgift som är avdragsgill.
hur bliver det med räckvidden på en ren elbil när det är -10-15 c och man vill ha bättra värme än en gammal luftkyld vw bagge

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #36 skrivet: 15 aug-21 kl 12:37 »
hur bliver det med räckvidden på en ren elbil när det är -10-15 c och man vill ha bättra värme än en gammal luftkyld vw bagge

Den blir sämre, precis som med en bil med förbränningsmotor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #37 skrivet: 15 aug-21 kl 21:54 »
hur bliver det med räckvidden på en ren elbil när det är -10-15 c och man vill ha bättra värme än en gammal luftkyld vw bagge
Det finns dieselvärmare i en del elbilar som man kan använda på vintern. Fast då räknas de kanske inte som "ren" elbil trots att de inte har dieselmotor

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #38 skrivet: 16 aug-21 kl 06:56 »
Det finns dieselvärmare i en del elbilar som man kan använda på vintern. Fast då räknas de kanske inte som "ren" elbil trots att de inte har dieselmotor

Hissingetraktorn skulle visst bli av med kupévärmaren som drevs med fosilbränne.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: E10 (utbruten från klagotråden)
« Svar #39 skrivet: 16 aug-21 kl 08:51 »
Alla elbilar jag känner till som går att köpa idag har elvärme eller värmepump.
Men det är ett väldigt kompetent tillskott att sätta en Fossilvärmare. Där är mycket energi i en liter fossilvätska


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 1 användare
Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser