Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärggetter  (läst 3501 gånger)

rimfrost

  • Inlägg: 135
    • Småland
Dvärggetter
« skrivet: 14 mar-13 kl 17:36 »
Vi har ett stycke igenvuxen skog bakom vår ladugård som jag önskar hålla öppet med hjälp av något lämpligt djur. Både stora, gamla träd och mängder med sly. Det är ganska brant med stora stenar och är alltså inte lämpligt för våra hästar att gå på. Längst ner för "branten" rinner en bäck och det är en aning sumpigt. Området är nånstans mellan 0,5-1 ha. Är detta lämpligt för dvärggetter och hur många behövs för att sysselsätta dem på denna yta året runt? De kommer vara inne under den kallaste vintern. Går getterna illa åt barken på de stora träden eller äter de bara av slyn?
Andra nybörjartips mottages också tacksamt! :)
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärggetter
« Svar #1 skrivet: 14 mar-13 kl 18:07 »
Kolla in länkarna här på gettavlan, och kolla även in om möjligen våra svenska allmoge- eller lantrasgetter kan vara något för dig.  Du behöver inte skaffa alla på en gång; getter har en god reproduktionsförmåga!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

rimfrost

  • Inlägg: 135
    • Småland
SV: Dvärggetter
« Svar #2 skrivet: 10 apr-13 kl 10:28 »
Tack för tipsen Trollmor.  :) Ingen som har svar på mina funderingar?
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Dvärggetter
« Svar #3 skrivet: 10 apr-13 kl 16:14 »
Där går nog bra att ha getter. Villka träd de barkar beror nog mycket på individerna och mängden bete. De tar slyn först. Stora träd går säkrare men bör skyddas om man verkligen vill ha de kvar. Mina har oförklarligt låtit 3 träd leva i hagen. Alla andra av samma storlek och sort är ringbarkade. Skulle börja med 2-3 getter/ bock för de vill gärna vara så många. Sen beror det på hur mycket marken ger och vad du stödmatar med Hur många getter den tål. Men kolla gärna in allmogegetterna Starka och friska och i behov av fler genbanker. Och i gullighet är det ingen skillnad vad jag vet.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärggetter
« Svar #4 skrivet: 10 apr-13 kl 18:30 »
Marken är ju inte så väldigt stor.  Man får nog vara försiktig med antalet, och komma ihåg att getter har god förmåga till både reproduktion och att charma människor.

  Olika trädindivider lär ska smaka helt olika.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

rimfrost

  • Inlägg: 135
    • Småland
SV: Dvärggetter
« Svar #5 skrivet: 12 apr-13 kl 11:35 »
Tack för tipsen. Anledningen till att   jag funderar på dvärggetter är för att det jag hittills läst om dem är att de luktar mindre och inte kräver riktigt så höga stängsel.
Jag har tänkt fodra med hösilage och gran/tallris på vintern. Har även tillgång till mer bete men inte  med så mycket sysselsättning...
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärggetter
« Svar #6 skrivet: 12 apr-13 kl 11:39 »
Luktar de mindre?  Det var nytt för mig.  Alltid kul att lära nytt.  (Är det verkligen så?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

rimfrost

  • Inlägg: 135
    • Småland
SV: Dvärggetter
« Svar #7 skrivet: 12 apr-13 kl 16:28 »
Jag vet inte ;-) jag är totalnovis på området men jag har läst det på flera ställen ;-)
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Dvärggetter
« Svar #8 skrivet: 12 apr-13 kl 17:12 »
Inte så säker på att det där med lukten stämmer, men är inte säker. Vår okastrerade dvärgbock luktade iaf över hela nejden ungefär :D
Sen tror jag inte heller att du kommer undan med lägre stängsel till dvärggetterna.. varierar säkert också bland olika individer men de kan nog ofta vara ännu mer "hopp och klättriga" än de lite större raserna. Det finns ju dessutom många fina utrotningshotade getter i vårt avlånga land.. ;)
Det blir vad du gör det till!

rimfrost

  • Inlägg: 135
    • Småland
SV: Dvärggetter
« Svar #9 skrivet: 15 apr-13 kl 16:43 »
Jag hade tänkt ha ett nät på 120 cm (om det finns?) och en eltråd längst upp. Tar de sig över det?
Vilka nybörjarraser rekommenderas förövrigt? Är hemskt förtjust i dvärggetter men kan ev tänka om.. ;)
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärggetter
« Svar #10 skrivet: 15 apr-13 kl 20:48 »
Mina svenska lantrasgetter gick snällt för 109 cm, som var det högsta då.  Nybörjarras?  Räkna inte med att byta senare!  Du kommer att bli förtjust i dem du har!  Svensk lantras och allmogeraserna är härdiga och anpassade till vårt klimat.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Dvärggetter
« Svar #11 skrivet: 15 apr-13 kl 22:50 »
Intressant tråd, även jag funderar på dvärggetter men av en helt annan anledning - rädsla för bockar. Råkat lite illa ut när jag var liten så de skrämmer mig lite. De dvärggetter jag sett var inte större än att man relativt behändigt skulle kunna välta omkull dem om de blev vrånga. Är det helt galet att tänka så?


/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Dvärggetter
« Svar #12 skrivet: 15 apr-13 kl 22:56 »
Det är svårt att avgöra om just din stängsling kommer räcka åt dina framtida getter, de är så otroligt individuella, och som du säkert redan läst dig till så beror det helt på om de är nöjda med tillvaron på insidan av stängslet;) Men jag skulle gissa att 120 + tråd duger fint. Måste hålla med Trollmor, det finns inga nybörjargetter. Man lär sig mycket med tiden så klart.. men det är en god idé att läsa på så mycket som möjligt innan det verkligen beger sig.. och det finns mycket att lära  här på gettavlan så passa på att läsa en himlans massa trådar vettja:) Rätta mig men jag tror lappgeten är den minsta av våra allmogeraser om det är storleken på getterna som får avgöra
Det blir vad du gör det till!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärggetter
« Svar #13 skrivet: 16 apr-13 kl 08:29 »
Intressant tråd, även jag funderar på dvärggetter men av en helt annan anledning - rädsla för bockar. Råkat lite illa ut när jag var liten så de skrämmer mig lite. De dvärggetter jag sett var inte större än att man relativt behändigt skulle kunna välta omkull dem om de blev vrånga. Är det helt galet att tänka så?
/Jens
Då föreslår jag att du gör massor av besök på olika getgårdar och bekantar dig med deras bockar!  Det duger inte att du har obehagskänslor för de djur som du faktiskt skaffar.  Börja sen med en liten söt bockkillng, flaska gärna upp honom, så kan du sen hantera även en rätt storvuxen "tonårsslyngel".  Storleksskillnaden mellan en dvärgis och en lantras är av mindre betydelse.  Om du funderar på ras, så tänk efter vad du vill ha djuren till!  Mjölkgetter producerar mjölk.  Djur i könsblandad grupp förökar sig.  Utrotningshotade raser behöver fler genbanker.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

magnusT

  • Inlägg: 64
    • Småland
SV: Dvärggetter
« Svar #14 skrivet: 16 apr-13 kl 10:21 »
Lite roligt det där med hur höga stängsel man ska ha, och att det helt beror på djuret.
Vi hade nämligen en get och en bock (lantras) vi satte upp höga grindar, över en meter höga. Men den lilla donnan klättrade över, stod sedan på andra sidan och skrek åt bocken att göra detsamma. Han å andra sidan vägrade, han stod och skrek på geten att hoppa tillbaka igen. Så där stod de på var sin sida av inhängnaden och skrek. Såg jätte roligt ut   ;D
Vi hade många rymningar och vansinnesutbrott på den lilla damen, bocken gick aldrig någonstans utan oss som sällskap. Vi hägnade sedan in trädgården och lät dem gå lösa på ägorna  :)

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Dvärggetter
« Svar #15 skrivet: 16 apr-13 kl 11:39 »
Tror att lukten beror mer på individ än ras.
Jag har tyckt mycket om mina bockar. Men skulle gärna slippa om det gick. Men ska man ha killingar så blir det ju lite av ett måste. Det är väll en fördelen med dvärggetter eller lantras att du kanske kan låna en bock eller köpa ny varje år och sen slakta till våren. Mina årsbockar har varit underbara gosiga busar ( Lappgetter). Och du slipper lukten den kommer först andra hösten. Har man genbanks djur så kanske den teorin inte funkar. Det får man nog i så fall diskutera med ansvarig för rasen.
 
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

rimfrost

  • Inlägg: 135
    • Småland
SV: Dvärggetter
« Svar #16 skrivet: 16 apr-13 kl 13:24 »
När jag undrade om nybörjarras tänkte jag på tex höns, där finns det raser som lättare blir tama, lättare ruvar, värper mer, är friskare etc. Saker som kan underlätta för novisen. :) Kanske finns det getter som är lättare att tämja, eller har lättare att killa?
Svar på frågan vad jag tänkt ha mina getter till är; att hålla ordning på det området bakom ladugården som jag startade tråden med och andra områden som håller på att växa igen. Slänter mellan åkrar mm. Detta är områden som inte är lämpligt bete vare sig för får eller hästar då det är stenigt och mest sly, inte så mkt gräs. Sen tycker jag getter är mysiga och har mkt personlighet. :)
Idén med att byta bock varje år är ju inte så dum. Men jag kan även tänka mig att börja med två kastrerade bockar. Då kan man ju dessutom byta ras om man verkligen skulle vilja det av någon anledning.
Känns bra att det stängsel jag funderat ut verkar vara ok. Man får väl prova sig fram lite antar jag. Jag har en "granne" några kilometer bort som har lantrasgetter och han har viltstängsel ;) Om de rymmer eller ej vet jag inte.
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Dvärggetter
« Svar #17 skrivet: 16 apr-13 kl 13:41 »
Almoge getter är starka friska och får sällan fler killingar eller mer mjölk än de klararav. Tror att alla raserna som finns i sverige är lika tillgivna det ligger nog i getens natur. Och du får de bästa slyröjare du kan tänka det blir inte en pinne kvar. Det går bra att börja med kastrerade bock killingar men man måste vänta i det längsta med kastrering för att minska risken för problem. Det är väll dvärggetterna som är minst rustade för vårt klimat. Vet inte men det skulle kunna vara så att lantras också är mindre tåliga för kyla än allmogegetterna men har inga belägg för att det är så. Bara att de är avlade för att mjölkas under längre tid.
  o:) Försöker sälja in allmogegetter och det skiner igenom men det behövs fler genbanker.  o:)
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dvärggetter
« Svar #18 skrivet: 16 apr-13 kl 14:14 »
Ja, allmogeraserna behöver fler genbanker, men jag har även hört att just de har en del problem med hög killingdödlighet.   :'(  Därför kanske den där grannen med lantrasgetterna är en god idé.  Besöka, kanske köpa en moderlös killing och föda upp för hand.  Bara en tanke.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

rimfrost

  • Inlägg: 135
    • Småland
SV: Dvärggetter
« Svar #19 skrivet: 16 apr-13 kl 14:26 »
Intressant... Beträffande "grannen" så kommenterade jag att jag sett att de har getter när vi var där och köpte hö i höstas varpå frun utbrast "Vill ni ha dem?!" Haha :) Kanske kan låna ett par stycken om inte annat i sommar och känna lite på det. Vem vet, jag kanske tar över hela bunten! :)
Det här med genbank, är inte så insatt men vet så mycket att det kostar att vara med, för det är en typ av åtaganade och man får lite bidrag också. Men att bidraget är så litet jämfört med vad det kostar att vara med? Hur mycket man än vill hjälpa så är det ju plånboken som styr priset inte sant? Vad gäller och vad kostar det?
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 5 användare (2 dolda)
Corvus, fri, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser