Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Definitiv ordning på bank och finans  (läst 13133 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #40 skrivet: 09 sep-16 kl 13:40 »
Du menar att istället för att få till ett väl fungerande finans- och betal-system skall vi vad då? - Hålla oss med egna individuella?

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #41 skrivet: 09 sep-16 kl 14:13 »
Du menar att istället för att få till ett väl fungerande finans- och betal-system skall vi vad då? - Hålla oss med egna individuella?

Jag menar att jag inte tror att det finns någon definitiv ordning på bank och finans.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #42 skrivet: 09 sep-16 kl 16:06 »
Jag menar, att jag har visat att det finns.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #43 skrivet: 09 sep-16 kl 17:19 »
ingen enskild lösning kommer att frälsa oss från alla problem

jodå, den lösning som Bo presenterar löser faktiskt allting och frälser oss från alla problem ...

(disclaimer: visst mått av sarkasm kan förekomma i föregående mening)

synd bara att ingen annan än Bo förstår hur fantastiska hans idéer är

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #44 skrivet: 10 sep-16 kl 08:26 »
 I det kontantlösa samhället, behövs inga mynt och sedlar och inte ens valutor, - det behövs bara mått på värde. - (Att det redan finns rätt stabila mått på värde, bevisas av att det är sådana man använder för att mäta inflationen.) Banker kallas sådana företag vars affärsidé är att låna ut mot ränta och de som tror på ett sådant företags kompetens kan köpa bankaktier och detta sparande behöver inte mera garantier än andra investeringar. - Man får sprida sina risker. - Sina aktier har man deponerade i ett betalkortföretag som erbjuder kredit motsvarande en viss andel av aktiernas dagsvärde. Låneräntan på krediten anpassas för att ge balans mot folks samlade tillgodohavande eller omvänt om det är spartendensen som dominerar. - Genomförandet av denna ordning kräver inga lagändringar eller initiativ från centrala maktorgan men slopandet av statliga garantier underlättar.

Det var min beskrivning av ett redigt betal- och finans-system. - Nu vill jag veta hur era ser ut, om ni inte är nöjda med detta.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #45 skrivet: 10 sep-16 kl 08:46 »
Jag funderar lite på Bosse, alkisen som får ut pengar från socialen ska han i stället få aktier Atendo.

Bo du har skrivit mycket här på forumet under senare tid. jag vet inte om du driver med forumets läsare eller om du är helt okunnig och inkompetent. du lever långt borta från verkligheten

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #46 skrivet: 10 sep-16 kl 09:43 »
Då är det verkligheten som skall rätta sig.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #47 skrivet: 10 sep-16 kl 16:35 »
Det blir svårt för verkligheten att rätta sig efter dina förvridna tankar. En sådan världsordning skulle innebära att det bara finns utrymme för en människa på jorden och denne går under namnet Bo.

Vart skall vi göra av alla andra miljarder människor? Utrotningsläger?
Hur skall mänskligheten kunna föröka sig och upprätthålla en sund genetisk bredd med endast en individ?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #48 skrivet: 10 sep-16 kl 21:30 »
Jag menar, att jag har visat att det finns.
Jag hade inte väntat mig att du skulle inse min poäng ...

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #49 skrivet: 10 sep-16 kl 22:59 »
Överlag är jag skeptisk till alla som tror/tycker att de hittat den enda fungerande lösningen till vad det vara månde.
Världen är komplex, ingen enskild lösning kommer att frälsa oss från alla problem. Det finns för- och nackdelar med allt och efteersom vi som människor är olika och har olika erfarenheter, kunskaper och åsikter så kommer vi att föredra olika sätt att lösa de problem som uppstår i vår omvärld.
Nu var det inte alla problem man löser genom att få till ett fungerande krisfritt finans- och betal-system. - Bara ett i mängden och dina invändningar bör vara desamma mot alla innovationer från den elektriska gräddvispen till dammsugaren, internet, tvättmaskinen, självbindaren och allt annat som gör tillvaron enklare och uthärdligare.

Så du har rätt, - jag begriper inte din poäng, för där fanns ingen.

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #50 skrivet: 11 sep-16 kl 00:31 »
Som sagt du insåg inte alls min poäng. Jag är inte emot förbättringar, uppfinningar, eftertanke och innovation. Jag är dock emot de som tvärsäkert påstår sig ha funnit definitiva lösningar och inte tar in att andra inte håller med eller har andra infallsvinklar.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #51 skrivet: 11 sep-16 kl 08:27 »
Jo, du agerar emot förbättringar, uppfinningar, eftertanke och innovation, här när du utan motiv förringar och försöker förlöjliga något du inte begriper eller gitter sätta dig in i. - Du är Jante.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #52 skrivet: 11 sep-16 kl 09:25 »
men din värld är svår att sätta sig in i ,bo. Din begreppsvärld verkar vara helt olika mot de flesta av oss andra.

aktier som du så tydligt favoriserar bör ju undvikas,de representerar ju bara ett fiktivt värde.
se bara på vårt nuvarande pensionssystem som till stor del är uppbyggt på aktier. funkar inte,ger ingen säker värdestegring.
din favorisering för en totalt fri marknad funkar inte heller.
trots att jag är liberal har jag för länge sedan insett att man måste ha regleringar särskilt inom finanssektorn.vi har sett vad följderna annars blir,t.ex den senaste globala krisen där fri utlåning från banker resulterade i en krasch  som drog med sig hela världen.
du är väldigt naiv när det gäller marknadskrafter och tycks inte förstå hur en ekonomi funkar.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #53 skrivet: 12 sep-16 kl 07:17 »
Värdet av pengar, tillgodohavanden vilar på andras skulder utom aktier som är ägarandelar av produktionsapparaten. - Väljer man bort aktier, har man bara sämre alternativ kvar. - Banksparandet går med förlust, för bankernas aktieägare behåller hellre själv pengarna än betalar ränta åt spararna. - Bostadsobligationer är väl en metod för bankerna att köpa sig fria från riskerna med en kraschande marknad då obligationsägarna skall bli sittande med svartepetter. - Reglerna är svårtolkade. - Satsa i statsobligationer är att hoppas på att framtida skattebetalare skall känna sig förpliktigade att återbetala vad tidigare generationer spenderat.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #54 skrivet: 12 sep-16 kl 07:56 »
aktier har inget med produktionsapparaten att göra,det är helt simpelt en handelsvara med förväntningar.
Aktier ges ut av ett företag för att få pengar till investeringar,inget annat. väl de är sålda representerar de visserligen ägarandelar men värdet bestäms av marknaden.
att investera i aktier är som ett avancerat lotteri,har man kunnande kan det gå bra men till syvende o sist bestäms villkoren av utvecklingen på marknaden.
Förmögenheter kan försvinna över natten då faktiskt en aktie i princip är värdelös.Det är köparen som bestämmer värdet då den säljs.
Att bygga på förhoppningar är knappast en framkomlig väg viket vi ju ständigt ser när marknaden med slumpvisa mellanrum (baserade på andra aktörer) dyker och ställer till kriser.
Skall man satsa sina pengar bör det ske i fast egendom,där finns alltid ett basvärde.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #55 skrivet: 12 sep-16 kl 08:47 »
Ägarbeviset till din fastighet motsvarar ägarbevisen till andelarna av produktionsapparaten. - Vad andra är beredda att betala, avgör värdet för dagen men realvärdena finns där i lika mån för fastigheter och företag.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #56 skrivet: 12 sep-16 kl 15:19 »
Du har aldrig några realvärden för någonting,allt avgörs av köparen.
ett företags värde avgörs av produktion och inte minst vinst. En aktie i ett företag som går knackigt är värd noll.
hör med de som hade SAAB-aktier eller aktier i STAMPEN vad de är värda idag.
vet inte heller vad du menar med "produktionsapparaten".
I min värld används BNP,dvs värdet av varor o tjänster som produceras.
Skall du klumpa ihop företag o kalla dem för produktionsapparat? Låter lite marxistiskt men du ligger väl på andra kanten? allt skall vara privatägt?
Ett företag kan bara värderas enskilt och de flesta är inte börsnoterade vilket gör att deras aktiers värde  helt avgörs av vad en ev. köpare vill ge.
du har nog stora problem med ekonomi,dina begrepp är minst sagt flytande.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #57 skrivet: 13 sep-16 kl 21:19 »
Nu skopas det in miljarder för en byggnad till en europeisk bankinspektion som skall vara ett maktorgan över Europas banker och skall näpsa dom som ger för vidlyftiga krediter.

Det är en sorts kramp i hjärnan som gör att man fastnar i sådana lösningar. De fungerar ju inte nationellt: Riksbank och finansinspektionen har inte vad som krävs för att strama upp bankernas alltför vidlyftiga kreditgivning och en europeisk finansinspektionen kommer inte heller att ha det.

Rätta vägen är att tvärtom decentralisera makten över kreditgivningen till spararna. - Aktiesparandet är en bra modell och banksparandet kan organiseras med aktiesparandet som förlaga. - Jag beskrev metoden.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #58 skrivet: 13 sep-16 kl 21:44 »
... som är totalt obegriplig

 

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Definitiv ordning på bank och finans
« Svar #59 skrivet: 13 sep-16 kl 21:57 »


Jag beskrev metoden.

Problemet är att det bara är du som förstår din "metod", läser man här så du har inte lyckats övertyga en enda annan person på... hur många år?

Att ingen annan förstår din metod borde kanske få dig att tänka efter...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 7 användare (1 dolda)
Hantverkaren, xaelanar, ärt, Be, Palle500, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser