Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjukdom?  (läst 2855 gånger)

svebob

  • Inlägg: 63
Sjukdom?
« skrivet: 29 apr-05 kl 19:39 »
Mina kaniner har fått en gulvit hinna i främre delen av ögat, är det någon som vet vad detta kan vara?

I@

  • Gäst
Re:Sjukdom?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-05 kl 22:23 »
Hej!
Det låter inte normalt :-\ Bäst att du går till veterinären för en undersökning ;)

Mvh Ia :D

 

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Sjukdom?
« Svar #2 skrivet: 30 apr-05 kl 14:38 »
Har varit med om liknande på ett par av mina kaniner, då var orsaken att de fått hår i ögat som lagt sig som denna hinna. Det var bara att mycket försiktigt med ett lätt fuktat och rent ! finger eller topps att ta bort denna hinna.
Det ser inte riktigt ut som hår, går inte att beskriva men lite mer papperslikt på nått sätt.

En av de som fick detta var en hane som dagen efter jag satt ihop honom med hans käresta hade dessa vita hinnor helt för bägge ögonen. Efter att jag tagit bort dem iakttog jag kärleksparet i smyg och såg att hanen gnode hela ansiktet i honans päls. Det var nog därför han fick in håren i ögat.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Tjotten

  • Gäst
Re:Sjukdom?
« Svar #3 skrivet: 03 maj-05 kl 14:16 »
Om hinnan bara är i främmre delen av ögat så är det helt normalt. En del kaniner har oerhöd förmåga att "rulla" på ögonen så att en del av vitan som brukligen inte syns kommer fram och då ser det ut så. Har själv trott att det varit någon förkylningsbakterie som satt sig på ögonen men så är inte fallet. Inget att oroa sig för men visst ser det lite äckligt ut.

svebob

  • Inlägg: 63
Re:Sjukdom?
« Svar #4 skrivet: 06 maj-05 kl 19:52 »
det är verken hår eller ögonvita. det ser mest ut som om det var någon form av uppsvulnad av insidan av ögonlocket......

Tjotten

  • Gäst
Re:Sjukdom?
« Svar #5 skrivet: 06 maj-05 kl 22:58 »
Nä då kan inte jag hjälpa dig i alla fall. Verkligen inte lätt att ställa diagnos på en enkel förklaring över internett särskilt när man inte ens är vet.  :). Synd att det inte var något så enkelt som på mina då hade det inte varit något att oroa sig över  ;) Ja du, är du orolig över detta så fråga en riktig vet. kanske du redan hunnit göra det efter som det var ett tag sedan du stälde frågan. När gåtan är löst är jag intresserad av att vet vad det kan vara för något knepigt. Lycka till med din kanin och hoppas inte det är något livshotande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser