Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna kalkonledsentråden  (läst 4830 gånger)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Allmänna kalkonledsentråden
« skrivet: 30 dec-11 kl 11:21 »
Allmänna kalkonledsentråden hittade jag inte så jag startar den nu.

Jag är jättedeppad för 2 av mina bronshönor har gått upp i rök. Vi har letat men det enda vi har hittat är ca 20 fjädrar  :( Förmodligen har dom blivit skrämda av något och hoppat över staketet rakt i gapet på en hungrig räv :'(

Jag ska väl egentligen inte klaga då räven extremt sällan äter sig mätt på mina djur men jag har precis lovat att sälja två av mina hönor då jag tyckte att 6 var för många. Nu blir det  ju bara två kvar vilket är lite mindre än tänkt.

 :'( :'( :'(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Eva R

  • Inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
SV: Allmänna kalkonledsentråden
« Svar #1 skrivet: 30 dec-11 kl 13:29 »
Vilket skit, Azzo-Lina!!!

Det är det som gör att man gärna vill behålla litet för många djur över vintern.
Håller tummarna för att de dyker upp igen. Jag har varit med om kalkonhönor som "rymt iväg" för att ruva, men det är ju inte särskilt troligt under denna årstid.

//Eva
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Allmänna kalkonledsentråden
« Svar #2 skrivet: 30 dec-11 kl 13:34 »
ÅÅÅÅ neeeej   :'(

Tröstekram
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Allmänna kalkonledsentråden
« Svar #3 skrivet: 30 dec-11 kl 18:47 »
Allmänna kalkonledsentråden hittade jag inte så jag startar den nu.

Jag är jättedeppad för 2 av mina bronshönor har gått upp i rök. Vi har letat men det enda vi har hittat är ca 20 fjädrar  :( Förmodligen har dom blivit skrämda av något och hoppat över staketet rakt i gapet på en hungrig räv :'(

Jag ska väl egentligen inte klaga då räven extremt sällan äter sig mätt på mina djur men jag har precis lovat att sälja två av mina hönor då jag tyckte att 6 var för många. Nu blir det  ju bara två kvar vilket är lite mindre än tänkt.

 :'( :'( :'(
Tråkigt :(
men här har ju som säljare rätten att dra tillbaka att du säljer kalkoner. Om du förklarar att det hänt något oväntat etc så skulle iallafall jag låta dig ha kvar kalkonerna. Du kan ju erbjuda köparen nästa år? =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Allmänna kalkonledsentråden
« Svar #4 skrivet: 30 dec-11 kl 20:42 »
Nä så synd!
Ja, köparen kan ju köpa nya djur av dig till våren.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Allmänna kalkonledsentråden
« Svar #5 skrivet: 21 feb-12 kl 07:33 »
Suck, suck, suck :'(
Igår kväll när jag var ute för att natta djuren så låg min Narraganzett höna död på golvet. Såg ut som hon stått upp och bara vält raklång på sidan :'( Hon såg helt normal ut under dagen och var ute och sprätte runt med de andra kalkonerna och hönsen. Jag kunde inte heller se något konstigt på henne och var för trött för att obducera. Attans, attans, attans. Efter att ha börjat hösten med 4 hönor och en tupp har jag nu bara en höna kvar  >:(

Och jag har fått massor av förfrågningar på avelsägg ända sedan jul..... Inte kul alls....

Jag har verkligen haft missflyt med mina kalkoner i vinter. Jag har ju trots allt rätt många fåglar och det är bara kalkonerna minskar i antal :'( :'( :'(
« Senast ändrad: 21 feb-12 kl 07:42 av Azoo-Lina »
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lena K.L.

  • Inlägg: 57
    • Södermanland
SV: Allmänna kalkonledsentråden
« Svar #6 skrivet: 29 feb-12 kl 09:05 »
Jag hakar på ledsentråden!
Jag började med sju kalkonkycklingar förra året.
Det gick jättebra till hösten då  >:D rovfågeln tog kål på tre av dem innan jag förstod vad som varit i farten. En bara försvann spårlöst, de andra hittades döda med bara ett "bitmärke" (senare förstod jag att det var efter klorna)i övrigt helt "oskadda". De stängdes genast in i hönsgården i tron att det var räven eller grannens hund som bitit ihjäl dem. Därefter två till innan vi med hast fick på nät över hönsgården!
Jag var ändå glad i eländet att det var en tupp å en höna som överlevt, så jag kunde få fler till våren!
Men sen kom  >:D minken förra veckan  :'( Kalkontuppen, orpingtonhönan å en liten blandrashöna fick sätta livet till mitt på ljusa dagen! :'(  Så nu är kalkonhönan ensam! Hon går å "ropar" efter sin kompis och jag tycker såå synd om henne!!
Minken är fångad å avlivad, och det verkar som den va ensam. (Fällan är dock kvar för säkerhets skull!)

 Så, är det nån i sörmland, eller nån annan stans, som ska åt sörmland/ Stockholmsområdet till som har en kalkon till salu, helst en tupp, så pm:a mej!!! Min "lilla" broncehöna vill ha sällskap! Vilken sorts kalkon spelar ingen roll!
Hjälp mej/oss! Mej å min lilla höna!
 Fy va det är trist ibland!......
             Lena
man harnte roliare´n man jörse

Lena K.L.

  • Inlägg: 57
    • Södermanland
SV: Allmänna kalkonledsentråden
« Svar #7 skrivet: 01 mar-12 kl 20:58 »
Tack Eva R för hjälpen.
Nu är min höna -å jag- gladare igen..... :-*
man harnte roliare´n man jörse

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna kalkonledsentråden
« Svar #8 skrivet: 06 mar-12 kl 19:22 »
Min Ingvar dog för en stund sedan.  :'( Han blev dålig i magen igen, jag har kämpat såpass men det gick inte. Han är borta, jag vill inte.  :'(  :'( Tårarna forsar som vattenfall. Och Berit är ensam.  :'(

Vart hittar man en ny tupp som kan hinna bli pappa i vår - sommar, som är handtam och kan gå ihop med små dvärghöns utan att skada de, helst i färgen red bourbon ...  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Eva R

  • Inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
SV: Allmänna kalkonledsentråden
« Svar #9 skrivet: 06 mar-12 kl 19:36 »
Näe, Sandra, vad tråkigt!
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Allmänna kalkonledsentråden
« Svar #10 skrivet: 26 apr-12 kl 19:59 »
Min allra bästa ruvhöna har varit försvunnen ett par dagar. Jag misstänkte hon gått iväg och lagt sig för att ruva någonstans för det har hon gjort förr. Jag har letat som en galning och idag hittade jag henne, eller rättare sagt vad som var kvar av henne. Fullt av fjädrar utspridda över ett långt område. Hon hade gjort ett jättefint bo under en stor rishög men både ägg och kalkon är borta. :'(
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Mikrogård

  • Inlägg: 33
    • Uppland
SV: Allmänna kalkonledsentråden
« Svar #11 skrivet: 20 maj-12 kl 17:38 »
Idag har min välmenande, intet ont anande inneboende hjälpt till att ta hand om alla djur medan jag jobbade. Han bytte vatten och fyllde på i vattenbaljan och visste inte att man bara får fylla på nån cm... 4 drunknade kycklingar  :'( Men jag får va glad för att hon har tre kycklingar kvar iallafall  :)
Bor på en liten gård med två kalkoner, tre myskankor, tre katter (2 ras 1 hus) och två franska bulldoggar.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna kalkonledsentråden
« Svar #12 skrivet: 23 jun-12 kl 12:47 »
 :'(

Emil ringde upp sin pappa för en stund sedan för att kolla läget. Turkey Boy finns inte mer, något rovdjur, troligtvis räv har tagit honom.  :'( Bara en hög med fjädrar kvar efter den stora fågeln.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jan98

  • Inlägg: 850
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Allmänna kalkonledsentråden
« Svar #13 skrivet: 23 jun-12 kl 15:17 »
:'(

Emil ringde upp sin pappa för en stund sedan för att kolla läget. Turkey Boy finns inte mer, något rovdjur, troligtvis räv har tagit honom.  :'( Bara en hög med fjädrar kvar efter den stora fågeln.

nej jag som såg fram emot att träffa honom nästa gång jag va i byle  :'( :'(
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Allmänna kalkonledsentråden
« Svar #14 skrivet: 01 jul-12 kl 14:40 »
Mina kalkonhönor försvinner i väg ..oavsett hur jag försöker stänga in dom :(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Axilur

  • Gäst
SV: Allmänna kalkonledsentråden
« Svar #15 skrivet: 01 jul-12 kl 15:13 »
Vingklipp dem...
Mina kalkonhönor försvinner i väg ..oavsett hur jag försöker stänga in dom :(

fraggla

  • Inlägg: 53
  • Var glad åt det lilla och skratta ofta
    • Närke
SV: Allmänna kalkonledsentråden
« Svar #16 skrivet: 16 dec-12 kl 13:01 »
Min lilla höna är sjuk står bara och kurar i ett hörn  :'(. Igår var hon lite låg också men la ett ägg på kvällen. Hon började lägga ägg för ca 3 veckor sedan och lägger ägg ca varannan dag. Sista ägget var lite deformerat tunnare skal på ena sidan och inte lika rosa prickigt som de annars varit. Hon hostar/nyser inte och avföringen ser normal ut.
Försökte muta henne med burkmajs hon åt men bara lite .
Vad kan det vara ? Äggledar inflammation ?
Tråkigt är det, tror inte hon överlever men hoppas ändå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 4 användare
ärt, Burkmat, Magnus Hildebrandt, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser