Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lök från frö när?  (läst 16186 gånger)

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: lök från frö när?
« Svar #20 skrivet: 04 mar-12 kl 08:42 »
Kör enligt vad många yrkesoldare gör lärde mig detta i Torfolks gård i värmland, sår tre fröer per plugg i pluggbrätten och planterar ut dem så.. sår i mitten eller slutet av feb. klipper ner blasten när de kommit upp ett par decimeter (ner till ca 3cm) och gödslar lite lätt i mars.
purjo bredsår jag i feb, klipper och gödslar. sår relativt glest, försöker mig på att så i rader i lådorna.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Caroline

  • Inlägg: 46
    • Närke
SV: lök från frö när?
« Svar #21 skrivet: 05 mar-12 kl 09:41 »
Det är flera här som skriver att lökfrö ska sås i februari, men på runåbergs hemsida står det att de ska sås inomhus i mars-april. Som jag förstår det ska man få lagringsdugliga lökar samma år om man sår då, men det låter ju lite sent. Hade tänkt så mina frön i slutet av mars innan jag läste här på alternativ. Kanske bättre att vänta till nästa år och så i februari?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: lök från frö när?
« Svar #22 skrivet: 05 mar-12 kl 11:54 »
Man kan så 8-10-12 veckor före utplantering, tycker jag.
Man behöver ha en bra plats att ha plantorna på. Svalt och ljust!
I Närke kan man nog plantera ut i maj. När i maj beror på hur bra läge man har. Men början på maj kan kanske vara lite tidigt. Osäker på detta. Man bör plantera ut löken tidigt men inte för tidigt ... när brukar ni andra plantera?

PS En gång gick det faktiskt bra när jag planterade ut efter midsommar...
« Senast ändrad: 05 mar-12 kl 13:13 av Anders Skarlind »

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: lök från frö när?
« Svar #23 skrivet: 05 mar-12 kl 12:07 »
oj, ska purjo och lök klippas när de kommit upp?  :o kanske jag borde ta och göra det då, för jag tyckte att min purjo har blivit lite väl lång ovan jord ...  ::)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

 

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: lök från frö när?
« Svar #24 skrivet: 05 mar-12 kl 13:32 »
Och jag sticker in en fråga om hur lång tid det tar för lökfrön att gro. Sådde för evigheter sedan och purjon har kommit upp som den ska. växer bra och mår gott. Men sådde även röd och gul lök. 49 frön av varje en omgång och sen 49 x 2 (2 frön i varje plugg) till ett par veckor senare. Kollar i blocket och första omgången såddes 20 jan andra sådden 14 feb. 2 ynkliga rödlök har kommit upp.

Första omgången fick stå med undervärme och ca 22-24 graders temp. Andra omgången lite svalare. Kan tänka mig att det är strax under 20 och inte så mycket undervärme. De har varit ständigt lätt fuktiga.

Vad kan ha gått fel? Som det känns så kommer inte det här att ta sig. Så frågan är prova igen med andra frön eller köra sättlök i år igen.

Är lökfrön känsliga? De här har lagrats torrt och i rumstemp. Det mesta annat i fröväg brukar funka bra med den behandlingen även om de säkert skulle må bättre av lite svalare. Det jag tycker är konstigt är att purjofröna håller bra kvalité många år efter "bäst före". På rödlökspåsen stod sista försäljningsdag okt 2011 så de borde ju inte vara helt döda.



Sen det här med klippning. Jag har aldrig klippt min purjo har inte haft hjärta till det. Har fått fin purjo ändå. Så man måste inte, men en del säger att det är bättre. Frågan är varför och har någon jämfört klippt/oklippt.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: lök från frö när?
« Svar #25 skrivet: 05 mar-12 kl 16:52 »
Vi sår lökfrön samtidigt med andra grönsaker i landet i slutet av mars. Upplever att lökfrön har lång grotid. Föresten så förstod jag det som om att om man sår lök från frö så sår man sin egen sättlök till året efter? Våra lökar har då inte blivit så värst större än sättlök i butik då vi sått från lökfrö.

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: lök från frö när?
« Svar #26 skrivet: 06 mar-12 kl 07:55 »
Sådde lökfrön i februari. De kom upp på bara ett par dagar. Gul jättelök. Ca 20 grader undervärme.

Jag har förstått det som så att om man klipper blasten så lägger löken sin energi på att bilda lök istället. Båda vad gäller vanlig lök och purjolök. Annars får man bara väldigt grön och ståtlig blast.  ;D

Hos mig hinner inte löken bli stor om man sår senare på våren. Den måste förgros tidigt och ner i marken tidigt.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: lök från frö när?
« Svar #27 skrivet: 06 mar-12 kl 19:48 »

Jag har förstått det som så att om man klipper blasten så lägger löken sin energi på att bilda lök istället. Båda vad gäller vanlig lök och purjolök. Annars får man bara väldigt grön och ståtlig blast.  ;D


:o *springer iväg med saxen*
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: lök från frö när?
« Svar #28 skrivet: 07 mar-12 kl 01:13 »



Är lökfrön känsliga? De här har lagrats torrt och i rumstemp. Det mesta annat i fröväg brukar funka bra med den behandlingen även om de säkert skulle må bättre av lite svalare. Det jag tycker är konstigt är att purjofröna håller bra kvalité många år efter "bäst före". På rödlökspåsen stod sista försäljningsdag okt 2011 så de borde ju inte vara helt döda.

Om det står bäst före eller sista försäljningsdag okt 2011, är fröet oftast avsett för föregående säsong. Sedan vet man inte hur gammalt fröet var när det förpackades. Fröet kanske har blivit för hårt torkat redan före förpackning. Det finns många orsaker till att sådden inte lyckas. Själv har jag vid några tillfällen råkat ut för under 10% groning.

Att klippa rötter och blast kan göra hanteringen av plantor enklare, men jag har inte märkt någon skillnad på klippt och oklippt när det gäller skördeutfallet.
Hur tidigt man skall så beror på hur lång växtsäsong man har. Här i norra Bohuslän har jag kompletteringssått in i april och fått bra lökar. Årets löksådd har jag inte startat än, men skall börja endera dagen. Jag vill heller inte ha för stora lökar eftersom de har sämre hållbarhet vid lagring. 2010 fick jag Ailsa Craig lökar på 500-750 g och förra året Mt Whitney (silverlök) och flera rödlökssorter som blev 400g, och dessa bjässar håller inte lika länge som de mindre lökarna.

Sammanfattningsvis tror jag inte såddtidpunkten är så kritisk, det viktiga är att plantorna hela tiden befinner sig i jämn och god tillväxt.

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: lök från frö när?
« Svar #29 skrivet: 07 mar-12 kl 14:50 »
Om det står bäst före eller sista försäljningsdag okt 2011, är fröet oftast avsett för föregående säsong. Sedan vet man inte hur gammalt fröet var när det förpackades. Fröet kanske har blivit för hårt torkat redan före förpackning. Det finns många orsaker till att sådden inte lyckas. Själv har jag vid några tillfällen råkat ut för under 10% groning.

Att klippa rötter och blast kan göra hanteringen av plantor enklare, men jag har inte märkt någon skillnad på klippt och oklippt när det gäller skördeutfallet.
Hur tidigt man skall så beror på hur lång växtsäsong man har. Här i norra Bohuslän har jag kompletteringssått in i april och fått bra lökar. Årets löksådd har jag inte startat än, men skall börja endera dagen. Jag vill heller inte ha för stora lökar eftersom de har sämre hållbarhet vid lagring. 2010 fick jag Ailsa Craig lökar på 500-750 g och förra året Mt Whitney (silverlök) och flera rödlökssorter som blev 400g, och dessa bjässar håller inte lika länge som de mindre lökarna.

Sammanfattningsvis tror jag inte såddtidpunkten är så kritisk, det viktiga är att plantorna hela tiden befinner sig i jämn och god tillväxt.


Jag förstår att fröna var tänkta till  förra året, men många frön brukar ju hålla många år till. Men det kan ju vara så att det var ett dåligt parti.

Tack för att du delade med dig av din erfarenhet. Eftersom jag fick lite rödlöksfrön med bäst före sep 2012 så provar jag och ser. De borde ju gro. Hoppas på lagom stora och super goda rödlökar till hösten.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: lök från frö när?
« Svar #30 skrivet: 07 mar-12 kl 17:27 »
Jag förstår att fröna var tänkta till  förra året, men många frön brukar ju hålla många år till. Men det kan ju vara så att det var ett dåligt parti.

Kan så vara, men lökfrö har kort hållbarhet. Brukar anges till 1 år eller 1-2 år för normala grobarhetskrav. Kan bli i stort sett helt dött på några år.

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: lök från frö när?
« Svar #31 skrivet: 07 mar-12 kl 17:44 »
Kan så vara, men lökfrö har kort hållbarhet. Brukar anges till 1 år eller 1-2 år för normala grobarhetskrav. Kan bli i stort sett helt dött på några år.

Du är en klippa med din info. Har ju bara sått purjo förut och de brukar hålla många år efter bäst före (dock med avtagande grobarhet), men det kanske är skillnad på den och gul/rödlök. Eller så har jag bara haft tur med purjofröna.

Undrar varför inte alla frön är som tomater. Lätta på alla sätt och håller i evighet även om de misshandlas. Fast då skulle ju inte odlandet vara någon utmaning.  :D

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: lök från frö när?
« Svar #32 skrivet: 07 mar-12 kl 17:55 »
Du är en klippa med din info. Har ju bara sått purjo förut och de brukar hålla många år efter bäst före (dock med avtagande grobarhet), men det kanske är skillnad på den och gul/rödlök. Eller så har jag bara haft tur med purjofröna.

Undrar varför inte alla frön är som tomater. Lätta på alla sätt och håller i evighet även om de misshandlas. Fast då skulle ju inte odlandet vara någon utmaning.  :D

Tack tack :)

Hållbarhet för purjo brukar anges som ungefär som lök eller lite längre. 2-3 år är väl det högsta jag sett, men ibland anges kortare tid.

Jag har för liten erfarenhet av äldre purjofrö för att ha något intressant att berätta där.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: lök från frö när?
« Svar #33 skrivet: 26 mar-18 kl 00:47 »
Väcker tråden. Mina löksådder är fina i ca en.månad sen lägger dom sej ner o dör. Inget hjälper. Testat att ansa, gödsla mm.
Dom har lysrör o svalt, planterade tätt i bredsådd. Fattar inte varför dom dör.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: lök från frö när?
« Svar #34 skrivet: 26 mar-18 kl 07:06 »
Väcker tråden. Mina löksådder är fina i ca en.månad sen lägger dom sej ner o dör. Inget hjälper. Testat att ansa, gödsla mm.
Dom har lysrör o svalt, planterade tätt i bredsådd. Fattar inte varför dom dör.
Vad använder du för jord? Det låter lite som en smitta i jorden som angriper rötterna. Har du kollat hur växterna ser ut inunder?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser