Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Swifter  (läst 2686 gånger)

Loretta

  • Inlägg: 11
    • Värmland
    • Ahornfarm Håkannäs
Swifter
« skrivet: 28 maj-18 kl 18:01 »
Hej, finns det någon som säljer swifter? Jag är intresserad!

Loretta

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Swifter
« Svar #1 skrivet: 28 maj-18 kl 23:44 »
Såvitt jag vet, så finns inte den rasen importerad till Sverige.

Det är, såvitt jag förstår, en nyligen (vad avser avel) gjord korsning med Texel och bl.a. Ostfrisiskt Mjölkfår, för att uppnå högre produktivitet och större köttansättning.
Om de ska kallas ras än, är jag lite osäker på, med tanke på hur de används.

Enligt framgooglad information, så används tackorna som modertackor, som betäcks med Suffolk, Texel, eller Charollais, och man anser sig kunna få ett genomsnitt av 2,5 lamm per tacka.
De ingående raserna i Swifter-korsningen, samt de raser som man verkar betäcka med, behöver goda beten och sannolikt en hel del kraftfoder för att producera bra.
Det påstås också att rasen är extremt lugn.

Har du provat att titta på Blå Texel, om du vill ha ras med bra köttansättning, större antal lamm/tacka och lättare födslar (än Texel)?

Eller kanske Dorper?

Dessa raser finns bägge i Sverige, Dorper har funnits några år nu, och Blå Texel kom till Sverige förra året.

The Swifter is a new, highly productive sheep breed, which was developed in the 1970's by the Agricultural University in Wageningen, the Netherlands, to increase the productivity of the Dutch sheep stock. Swifters are used as dams for slaughter lambs. The Swifter is a product of a cross between the Texel and Flemish breeds. To obtain excellent, fast-growing lambs for slaughter, the Swifter ewe is tupped by a ram for slaughter lamb production: the Charollais, the Suffolk, or the Texel. Pedigree Swifters produce 2.5 lambs per lambing on average. 80% of ewes give birth to two or more lambs in their first year. Births are virtually always without problems.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 4 användare
Be, lillatorpet, karin saler, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser