Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar äter bajs  (läst 4923 gånger)

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
Kycklingar äter bajs
« skrivet: 30 maj-09 kl 11:46 »
Ja, som rubriken lyder, mina kycklingar äter bajs. Försökte leta på internet till varför dom ska envisas med att äta sitt egna lösbajs men hitta inget.

Därför undrade jag om det är någon här som vet (eller varit med om) varför kycklingar äter sitt eget bajs, lösbajs? är det brist på något ämne kanske?

-Silverstedt

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Kycklingar äter bajs
« Svar #1 skrivet: 30 maj-09 kl 12:16 »
Jag är 100% seriös :'o

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Kycklingar äter bajs
« Svar #2 skrivet: 30 maj-09 kl 12:37 »
Är du säker på att de verkligen äter upp det? För jag har sett mina kycklingar plocka upp en bajs i näbben typ, 'vad är det där för gott? Blä det var bajs, spotta ut'
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Kycklingar äter bajs
« Svar #3 skrivet: 30 maj-09 kl 12:42 »
jag förstår vad du menar för så ska dom ju normalt reagera, men jag tycker verkligen det ser ut som at dom äter det. Inte lika hysteriska längre, men när dom ser den där gula bajsklutten så verkligen rusar dom fram och gluffsar i sig den som om det vore en delikates. vidrigt, det hänger runt näbben och sen stinker det om dom. jag är 100 på att dom får i sig det.

Jag vet att typ hundar äter bajs ibland men kycklingar har jag aldrig hört...

 

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
SV: Kycklingar äter bajs
« Svar #4 skrivet: 02 jun-09 kl 04:35 »
Jag vet att typ hundar äter bajs ibland men kycklingar har jag aldrig hört...

Vad är typhundar ?

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
SV: Kycklingar äter bajs
« Svar #5 skrivet: 02 jun-09 kl 04:38 »
Förlåt... kunde inte låta bli  :-[

men det är ett SÅ fånigt felplacerat ord redan i talspråk, så nu när jag för första gången såg det i skrift så blev min stackars hjärna helt matt...  ::)

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

sallyomolly

  • Gäst
SV: Kycklingar äter bajs
« Svar #6 skrivet: 02 jun-09 kl 07:09 »
Jag vet inte vad det kallas men jag tror att de är som med kaniner ungefär, de äter också sin avföring. Det finns ett ord för det som jag inte kommer på nu....

Junibackens

  • Inlägg: 122
SV: Kycklingar äter bajs
« Svar #7 skrivet: 02 jun-09 kl 10:24 »
Kaniner äter sin avföring för att få i sig livsviktiga ämnen, nästa gång de bajsar är bajsen i form av torra kulor.
Är det verkligen samma sak på kycklingar? Jag är skeptisk, för i sådant fall borde väl åtminstone majoriteten av alla kycklingar äta bajs?

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Kycklingar äter bajs
« Svar #8 skrivet: 02 jun-09 kl 11:28 »
När någon regelbundet äter sin egen bajs - koprofagi.
Det finns säkert något i det som de behöver. Kanske deras lilla mage inte kan smälta maten ordentligt första gången, eller fodret saknar något viktigt som de försöker få i sig..

Annika

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
SV: Kycklingar äter bajs
« Svar #9 skrivet: 03 jun-09 kl 18:11 »
Om de mår bra, så ikke stress med det.
Men sikkert lurt å gi de litt youghurt mot innvolsorm... i tillfelle  ;)
Så er det ikke så farlig om de eter litt sin egen avføring.
Jeg har også fått beskjed om at hvis kyllinger ikke har tilgang til sin egen avføring, så kan de bli syke...
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Kycklingar äter bajs
« Svar #10 skrivet: 03 jun-09 kl 18:35 »
Förlåt... kunde inte låta bli  :-[

men det är ett SÅ fånigt felplacerat ord redan i talspråk, så nu när jag för första gången såg det i skrift så blev min stackars hjärna helt matt...  ::)

// Manne

Lika fånigt att du läste det som ett sammanhängande ord när det var särskrivet...  ::)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Kycklingar äter bajs
« Svar #11 skrivet: 03 jun-09 kl 18:37 »
*fniss*  ;D Du skrev precis det jag hade tänkt och skriva Armand!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Kycklingar äter bajs
« Svar #12 skrivet: 03 jun-09 kl 18:40 »
oh, tack mina kära vänner. orkade inte ens kommentera det. blev så irriterad haha

-Silverstedt

Järhöns

  • Inlägg: 1
    • Övriga världen
SV: Kycklingar äter bajs
« Svar #13 skrivet: 17 maj-19 kl 07:53 »
Lika fånigt att du läste det som ett sammanhängande ord när det var särskrivet...  ::)
Bra svar, störde mig också på denna ganska vanliga tendensen att inte fokusera på innehållet utan på hur paketet är inslaget. Men men, hon säger ju det själv att hönshjärnan (ska det också vara särskrivet?) gick i spinn....
Guys, kan vi försöka vara lite tolleranta och generösa mot varandra. Det är inte alla som har en PhD i det svenska språket.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser