Alternativ.nu
Bygga & Bo => Bygga och renovera => Ämnet startat av: IkaPika skrivet 25 jan-17 kl 10:50
-
Planerar ett sådan bygge och det vore roligt att komma i kontakt med dig/er som byggt eller bygger dylik bostad. :)
-
står i start gropen och tänkte göra en tråd här på alternativ ;)
Har en gammal tvåaxlig båtvagn och "huset" får ca mått 6 x2,80 och i ett plan till att börja med
mvh Rickard
-
står i start gropen och tänkte göra en tråd här på alternativ ;)
Har en gammal tvåaxlig båtvagn och "huset" får ca mått 6 x2,80 och i ett plan till att börja med
mvh Rickard
Jaaa, vad roligt!!
Jag är bara på skiss-stadiet än. Lusläser allt och glor på så många bilder jag bara kan.
Jag tänker mig ett plan men med sovloft i ena änden.
-
Har bott i ett tiny house på 17kvm i flera år nu, med bra planering känns det inte ens trångt
-
jag bor idag på 23m2 och hälften räcker mer än nog;) en säng man kan sänka ner från taket "ökar" ytan otroligt procentuellt;)
-
Har bott i ett tiny house på 17kvm i flera år nu, med bra planering känns det inte ens trångt
Kul!!
Jag planerar att bo i mitt sen, absolut, så det gäller att få till planeringen av utrymmet bra. :-)
-
Kul!!
Jag planerar att bo i mitt sen, absolut, så det gäller att få till planeringen av utrymmet bra. :-)
Gör som jag och bygg spontant och ett par år senare ändra på i princip allting ::) Men nu är det ganska effektivt och bra
-
jag bor idag på 23m2 och hälften räcker mer än nog;) en säng man kan sänka ner från taket "ökar" ytan otroligt procentuellt;)
Det var fiffigt!!
-
Gör som jag och bygg spontant och ett par år senare ändra på i princip allting ::) Men nu är det ganska effektivt och bra
Jo det är himla svårt att sätta sig in i vad man behöver och hur man vill ha det, i förväg.
Egentligen skulle man låna eller hyra ett och bo i en period.
-
Här har du lite idéer, om du inte redan sett det.
https://www.tumbleweedhouses.com/ (https://www.tumbleweedhouses.com/)
-
Här har du lite idéer, om du inte redan sett det.
https://www.tumbleweedhouses.com/ (https://www.tumbleweedhouses.com/)
Ja jag har sett dom, men tack ändå! :) :)
-
En husbil, men av enklare modell.
-
En husbil, men av enklare modell.
:D ;D
-
står i start gropen och tänkte göra en tråd här på alternativ ;)
Har en gammal tvåaxlig båtvagn och "huset" får ca mått 6 x2,80 och i ett plan till att börja med mvh Rickard
Om man vill förflytta sitt boende kan det vara bra att veta högsta tillåtna bredd på allmän väg, det är 2.60m.
"På gator och allmänna vägar får fordonsbredden, inklusive last inte överstiga 260 cm." http://www.rallco.se/images/public/importRegler-Efterfordon.pdf (http://www.rallco.se/images/public/importRegler-Efterfordon.pdf)
-
Om man vill förflytta sitt boende kan det vara bra att veta högsta tillåtna bredd på allmän väg, det är 2.60m.
"På gator och allmänna vägar får fordonsbredden, inklusive last inte överstiga 260 cm." [url]http://www.rallco.se/images/public/importRegler-Efterfordon.pdf[/url] ([url]http://www.rallco.se/images/public/importRegler-Efterfordon.pdf[/url])
Nej du får ha 310 cm utan följebil.
Glöm inte höjden. 450 cm går bra, ska vara skyltat om det är under. Är inte säker, men har för mig att det inte finns någon lag som säger att det inte får vara högre än 450 cm.
Har fraktat en grävare från Gävle till Umeå för flera år sen, totala höjden var 485 cm.
Enda stället som det blev stopp var i Sundsvall, där fick jag skjuta av flaket och dra det på vägen under en bro.
-
står i start gropen och tänkte göra en tråd här på alternativ ;)
Har en gammal tvåaxlig båtvagn och "huset" får ca mått 6 x2,80 och i ett plan till att börja med
mvh Rickard
När och var blir det en tråd?
-
Vad vore bäst att bygga på - underrede från husvagn eller t.ex. "biltransportkärra"?
Jag har ev en husvagn gratis som jag kan ta från, men är det bra nog?
-
Vissa husvagnsunderreden är bra, andra inte. Det beror på hur det är konstruerat helt enkelt. Och vissa dåliga kan säkert bli ok om man svetsar dit någon förstärkning. Men generellt är förstås de från stora husvagnar bättre än de små.
-
Vissa husvagnsunderreden är bra, andra inte. Det beror på hur det är konstruerat helt enkelt. Och vissa dåliga kan säkert bli ok om man svetsar dit någon förstärkning. Men generellt är förstås de från stora husvagnar bättre än de små.
Detta ska vara en boggie (stavar man det så?) så den får nog räknas som stor.
(Jag har inte sett den än.)
-
Detta ska vara en boggie (stavar man det så?) så den får nog räknas som stor.
(Jag har inte sett den än.)
Då har du goda chanser.
-
Då har du goda chanser.
:)
Vore ju toppen om det går att använda den, då är jag igång. :)
-
Jag har bott på hjul under en hel del år.
I tivolivagnar, en Scania L36 med personalskåp och en av kustartilleriets radarvagnar.
Alldrig unde en längre tid i lättviktsbyggen som husvagnschassien är.
Fördelen med att ha ett rejält chassie är framförallt att man inte är det minsta lilla hindrad av vikter.
För allt väger. Och planerar man inte att registrera åket så är det bättre att det kan bli tungt.
Hur skall du tänka när du bygger.
Det enda du inte kan få för mycket av är förvaring du behöver mycket möjlighter att förvara saker och ting.
Du skall ha en bekväm säng och kunna sitta bekvämt och ett kök, gärna någonstans att göra livets nödtorft.
Jag gillar inte att bädda upp och ner så sängen tycker jag skall vara möjlig att vika bort, då kan man sätta den en bit upp och ha ett rejält skafferi och tvättstuga under sängen.
Det hade jag i husbilen, det var lyxigt med tvättmaskin och torktumlare kan jag lova. Där stod även frysboxen.
Jag hade en dusch med toa oxå.
Vid tillfällen så kunde jag servera sex sittande en full måtlid.
Allt detta på 14 kvm som jag inte upplevde som trånga.
-
Nej du får ha 310 cm utan följebil.
Högsta bredd på fordon är fortfarande 260cm. anser du annat så påvisa en trovärdig källa istället för egna praktiska tolkningar, ska man bygga en vagn vill man troligen kunna flytta den lagligt utan att anlita ett transportföretag.
Det du far efter och hävdar felaktigt är odelbar last som transporteras på allmän väg och den dispensen upp tom. 350cm innefattar inte släp eller fordon med påbyggnad.
http://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/transportdispens/transport-av-odelbar-last-utan-dispens/ (http://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/transportdispens/transport-av-odelbar-last-utan-dispens/) och https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202010_141.pdf (https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202010_141.pdf)
-
Alldrig unde en längre tid i lättviktsbyggen som husvagnschassien är.
Så det är bättre med ett från t.ex. en biltransportkärra?
Fördelen med att ha ett rejält chassie är framförallt att man inte är det minsta lilla hindrad av vikter.
För allt väger. Och planerar man inte att registrera åket så är det bättre att det kan bli tungt.
Ja jag vill ju att det ska vara ett rejält bygge, och då är ju grunden viktig...
Även om det blir ett hus på hjul är inte tanken att jag ska åka runt med det som man gör med husvagn och dylikt.
Jag vill ha möjligheten att flytta det, men planen är att ha en fast uppställningsplats långa tider i stöten.
Hur skall du tänka när du bygger.
Det enda du inte kan få för mycket av är förvaring du behöver mycket möjlighter att förvara saker och ting.
Du skall ha en bekväm säng och kunna sitta bekvämt och ett kök, gärna någonstans att göra livets nödtorft.
Jag gillar inte att bädda upp och ner så sängen tycker jag skall vara möjlig att vika bort, då kan man sätta den en bit upp och ha ett rejält skafferi och tvättstuga under sängen.
Det hade jag i husbilen, det var lyxigt med tvättmaskin och torktumlare kan jag lova. Där stod även frysboxen.
Jag hade en dusch med toa oxå.
Vid tillfällen så kunde jag servera sex sittande en full måtlid.
Allt detta på 14 kvm som jag inte upplevde som trånga.
Jag funderar på ett loft i ena änden, för sängen. Det behöver inte vara högre än att man kan sitta i sängen.
Det jag tänker är viktigast för mig är: bra säng, kök, enkel toa, bra förvaring och en sittplats för 4-6 personer.
Tvättstuga har jag inte tänkt ha, det löser jag på annat sätt.
-
Det kan fungera alldeles utmärkt med lättviktschassien.
Husvagn/bilkärra.
Men tänker du dig att flytta väldigt sällan så kan du bygga på tyngre chassie. Då kan du anlita en bonde till att flytta med traktor, en åkare eller den lokala bärgaren.
Visst det kan kosta en slant men du löser transporten. Bygger du på ett lättchassie så behöver du fortfarande ett ganska tungt dragfordon för att kunna flytta det på ett säkert sätt.
Dock är jag partiskt då jag inte gett mig på att bygga på lättchassien då jag ansett att möjligheten att flytta varit viktig.
-
Men tänker du dig att flytta väldigt sällan så kan du bygga på tyngre chassie. Då kan du anlita en bonde till att flytta med traktor, en åkare eller den lokala bärgaren.
Visst det kan kosta en slant men du löser transporten.
Det är så jag tänkt mig det. Att anlita någon med traktor eller dylikt, alltså. Tanken är ju att jag ska vara på samma plats länge.
Dock är jag partiskt då jag inte gett mig på att bygga på lättchassien då jag ansett att möjligheten att flytta varit viktig.
Ja den möjligheten är väldigt viktig för mig med. Kommer antagligen inte att utnyttjas mer än väldigt sällan, men den ska finnas.
-
Högsta bredd på fordon är fortfarande 260cm. anser du annat så påvisa en trovärdig källa istället för egna praktiska tolkningar, ska man bygga en vagn vill man troligen kunna flytta den lagligt utan att anlita ett transportföretag.
Dessutom ska hon inte bygga ett fordon utan något man hänger efter fordonet eller lastar på fordonet.
Det du far efter och hävdar felaktigt är odelbar last som transporteras på allmän väg och den dispensen upp tom. 350cm innefattar inte släp eller fordon med påbyggnad.
[url]http://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/transportdispens/transport-av-odelbar-last-utan-dispens/[/url] ([url]http://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/transportdispens/transport-av-odelbar-last-utan-dispens/[/url]) och [url]https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202010_141.pdf[/url] ([url]https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202010_141.pdf[/url])
Jag far inte efter det du påstår, jag vet eftersom jag ibland utför sådana transporter. Och man behöver inte anlita transportbolag.
Exempel. Man kan dra krossanläggningar, byggbaracker, villavagnar och allt möjligt som är bredare än 260 cm efter eller på lämpligt fordon utan följebil (varningsbil) upp 310 cm.
261 cm - 310 cm utmärkning.
311 cm - 450 cm utmärkning och varningsbil.
Bredare än 450 cm utmärkning, varningsbil och eskort.
I länken står det även om hur skyltning ska se ut, längder, höjder mm.
http://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/transportdispens/villkor/ (http://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/transportdispens/villkor/)
-
Ber om ursäkt ifall jag kapar tråden men eftersom ingen har skrivit på ett tag hoppas jag kunna få svar på en fråga jag har.
Jag sitter och räknar lite på vikten ifall man skulle försöka bygga något i sommar, men jag strandar lite på vikten av ytterpanelen. Huset ser i dagsläget ut att få en yttervägg på ca 60m2 (då har jag inte räknat bort dörr och fönster) men den vanliga ytterpanelen jag kikar på väger ca 10 kg/m2. Jag vill gärna bygga i trä och jag undrar vad finns det för alternativ panel? Kan jag t.ex. ta innerpanel (halva tjockleken) och behandla den ordentligt?
-
Liggande fjällpanel lär väl väga mycket mindre, vara billigare och vara avsedd för utomhus.
Mvh
Magnus
-
Jag skrotade ett skithus, från NCC och det hade liggande spontad panel med liten V-fog, som var ca. 75x12-13 mm.
Panelen bör vara ohyvlad på utsidan, så färgen fäster bättre.
-
Min fundering är, att det ska vara slätt och oömt undertill om den ska gå att köra ut på en äng för uppställning: Det andra är vikten. Köpte en färdigbygd bastubod i höstas 2x3 meter som när den skulle fraktas hit visade sej väga över 1,5 ton.
-
IkaPika hur går det med ditt tiny house? Nyfiken
Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh
-
Liggande fjällpanel lär väl väga mycket mindre, vara billigare och vara avsedd för utomhus.
Jo det är den jag är mest sugen på, som denna:
https://www.byggmax.se/virke/ytterpanel/21x120-fj%C3%A4llpanel-p08422120 (https://www.byggmax.se/virke/ytterpanel/21x120-fj%C3%A4llpanel-p08422120)
Men så länge som panelen är ca 20 mm tjock så väger den också ca 10 kg/m2, på tok för mycket.
-
Jag skrotade ett skithus, från NCC och det hade liggande spontad panel med liten V-fog, som var ca. 75x12-13 mm.
Panelen bör vara ohyvlad på utsidan, så färgen fäster bättre.
Det är något sådant jag är på jakt efter. Hitter man skrit är det ju perfekt men just nu tittar jag bara på nya grejer för att se vad som finns. Kollar jag på de tjocklekarna så är den innerpanel, pärlspont och tyvärr även hyvlad...
-
Min fundering är, att det ska vara slätt och oömt undertill om den ska gå att köra ut på en äng för uppställning: Det andra är vikten. Köpte en färdigbygd bastubod i höstas 2x3 meter som när den skulle fraktas hit visade sej väga över 1,5 ton.
Det lät tungt, vad jag har räknat på så borde vi kunna få till huset på ca 1 ton, trailer på 2-300 kg och inredning på 2-300 kg.
Under till tänker jag lägga råspont i botten mellan golvreglarna ovanpå trailern. Hur det ska behandlas har jag inte kollat på men det ska ju gå bra tror jag.
-
Kolla med något mindre såg/hyvleri om de kan fixa det åt dig, Eller ta reda på vilka som bygger byggbaracker och sånt.
Jag har även sett det på en hundkoja.
-
Ber om ursäkt ifall jag kapar tråden men eftersom ingen har skrivit på ett tag hoppas jag kunna få svar på en fråga jag har.
Jag sitter och räknar lite på vikten ifall man skulle försöka bygga något i sommar, men jag strandar lite på vikten av ytterpanelen. Huset ser i dagsläget ut att få en yttervägg på ca 60m2 (då har jag inte räknat bort dörr och fönster) men den vanliga ytterpanelen jag kikar på väger ca 10 kg/m2. Jag vill gärna bygga i trä och jag undrar vad finns det för alternativ panel? Kan jag t.ex. ta innerpanel (halva tjockleken) och behandla den ordentligt?
Gör absolut inget, jag är ju intresserad av allt sånt här! :)
-
IkaPika hur går det med ditt tiny house? Nyfiken
Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh
Trögt tyvärr. :-\
Husvagnen som ev skulle bli tillgänglig blev nåt annat hos nuvarande innehavaren istället.
Jag har inte mycket pengar att lägga på bygget än, så just nu försöker jag läsa så mycket om det jag kan istället. Kolla hur andra gjort, smarta lösningar för förvaring osv.
Det lär ta lång tid innan jag har en vagn att flytta in i tyvärr, för jag kan noll och intet om sådana ting (och har ingen i min närhet som kan heller) så det är mycket att klura ut. :o
Att det blir av tvivlar jag inte på, det vore det perfekta boendet för mig, men när, det är en annan sak det... :-)
-
Ja det är ju det där eviga med pengar, kunskap och tid tyvärr :-(
Skulle jag bygga något liknande skulle jag nog utgå från att ha den flyttbar med typ traktor 🚜. Och då utgå ifrån en robust traktor vagn möjligt en 2 axlad så det blir som typ en cirkusvagn, skulle säkert finnas lämpliga robusta båt vagnar/kärror oxå, men det är bara mina funderingar runt det hela och har funderingar på att bygga jag oxå men det blir som tidigast om 1 år eller två
Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh
-
Ja det är ju det där eviga med pengar, kunskap och tid tyvärr :-(
Skulle jag bygga något liknande skulle jag nog utgå från att ha den flyttbar med typ traktor 🚜. Och då utgå ifrån en robust traktor vagn möjligt en 2 axlad så det blir som typ en cirkusvagn, skulle säkert finnas lämpliga robusta båt vagnar/kärror oxå, men det är bara mina funderingar runt det hela och har funderingar på att bygga jag oxå men det blir som tidigast om 1 år eller två
Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh
Ja. :-\ Det mest avancerade jag byggt i mitt liv är en blomlåda... ;D Så det är ju ett och annat att lära sig. Mycket att fundera över. Ibland blir det så fullt i skallen att jag måste pausa lite i planerandet. Jag har drömt om isolering och solceller och golvreglar och jag vet inte vad, sååå många nätter. ::)
Ja att göra den flyttbar med traktor är vad jag också vill. Antagligen kommer den att stå på samma plats länge, men jag vill ha möjligheten ändå, ifall man kommer på att man vill bo någon annanstans.
-
Ja men se den som en stor blomlåda, bara att det består av mer beståndsdelar :-) ja det Är härligt att vara mobil och kunna ta sitt hus med sig och flytta till annan plats när man vill :-) det kanske slutar med att du skaffar dig en liten grålle oxå så du kan flytta helt själv ;-)
Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh
-
Ja men se den som en stor blomlåda, bara att det består av mer beståndsdelar :-) ja det Är härligt att vara mobil och kunna ta sitt hus med sig och flytta till annan plats när man vill :-) det kanske slutar med att du skaffar dig en liten grålle oxå så du kan flytta helt själv ;-)
Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh
Ja jag tycker mycket om tanken på att vara rörlig på det viset.
Man vet aldrig, det kanske blir snigelhus och traktor när man ändå håller på. ;D
Men aaaningen mer invecklat än en blomlåda ändå... ;D
Man vill ju gärna slippa frysa ihjäl om vintern. Såna saker.
-
Haha ja det är ju en fördel att slippa frysa = isolerad avancerad blomlåda haha asg ;-)
Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh
-
Haha ja det är ju en fördel att slippa frysa = isolerad avancerad blomlåda haha asg ;-)
Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh
Mycket avancerad för en blomlåda, ja. ;D
Det behövs ju t.ex. en säng. Uppvärmning. En hörna att sitta och fika/sticka/umgås i.
Sånt var det inte i blomlådan jag spikade ihop. :P
-
Haha mega avancerad blomlåda med andra ord
Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh
-
Haha mega avancerad blomlåda med andra ord
Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh
Japp :-)
Ja jisses, det är såå mycket att lära sig, tänka på, välja. :o
-
Jo det är ju så, men det kommer bli bra ska du se :-) vi på forumet finns ju här som hjälp, bara att fråga så mycket det går
Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh
-
Jag kan rekommendera dej att besöka närmaste bilskrot, för att få tag i lämplig kärra att bygga på. Jag har en stor bilsläp som får lasta två ton, som har en egenvikt på 500 kg dvs en femtedel. Så en påbyggnad bör inte vara över 4x vagnsvikten.
-
Jo det är ju så, men det kommer bli bra ska du se :-) vi på forumet finns ju här som hjälp, bara att fråga så mycket det går
Det kommer nog bli ett fasligt frågande framöver. :)
Just nu är det så mycket att ta in så jag vet inte ens vilka frågor jag har än...
-
Jag kan rekommendera dej att besöka närmaste bilskrot, för att få tag i lämplig kärra att bygga på. Jag har en stor bilsläp som får lasta två ton, som har en egenvikt på 500 kg dvs en femtedel. Så en påbyggnad bör inte vara över 4x vagnsvikten.
Vad tror du/ni att en sån grund kostar?
Jag måste kidnappa nån som kan följa med och leta, också. Jag kan inte avgöra om det är en bra en eller inte.
Jag ska fråga runt i mitt rallygäng också, de har ju bilar och grejer överallt. Kanske finns nån som har nåt eller vet nån som har.
-
Det där med pris är svårt från 2000 och uppåt. Det låter tryggt att du har rallykompisar, dom vet nog vad som är värt priset. Jag tänker att det är bäst med en kärra som inte har fjädring eller där man kan bygga bort den. Så en ny ide jag fick är att det kanske skulle gå med en skogskärra till en fyrhjuling.
-
Det där med pris är svårt från 2000 och uppåt. Det låter tryggt att du har rallykompisar, dom vet nog vad som är värt priset.
Ja dom kan ju sånt. Det gör inte jag. Men jag vill lära mig, jag vill bygga själv.
Jag tänker att det är bäst med en kärra som inte har fjädring eller där man kan bygga bort den. Så en ny ide jag fick är att det kanske skulle gå med en skogskärra till en fyrhjuling.
Ja idéer är det ingen brist på. Jag försöker matcha dem med vad jag efterhand lär mig är rimligt eller ens genomförbart. :)
Inte för stort så det blir för tungt, och inte för högt. Men inte så litet att det blir som att bo i ett utedass.
-
Min tankegång på kärra ligger i ett traktor vagn/kärra som tål lite vikt så du slipper tänka på vikten så mycket, ofta enkla konstruktioner och relativt lätta att förlänga om så skulle behövas
Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh
-
Min tankegång på kärra ligger i ett traktor vagn/kärra som tål lite vikt så du slipper tänka på vikten så mycket, ofta enkla konstruktioner och relativt lätta att förlänga om så skulle behövas
Ja, jag tänker att hela basen är viktig. Att ha något stabilt och rejält i botten.
Och så kan man bygga på den där lilla, lilla, lilla verandan. :)
-
Jag personligen är inte det minsta lilla imponerad av trailers.
Jag skulle bugga helt och hållet från noll och då använda mig av axlar med dubbelmontage.
Från lättlastare, upp till 5 tons totalvikt.
En vändkrans och sedan bygga ett chassie utifrån det.
Då får man en vagn som kan lastas ganska rejält och man kan på ett enkelt sätt bygga lådor för tankar och strömförsörjning utrustning där.
Sedan bygger man sitt hus uppe.
-
Jag personligen är inte det minsta lilla imponerad av trailers.
Jag skulle bugga helt och hållet från noll och då använda mig av axlar med dubbelmontage.
Från lättlastare, upp till 5 tons totalvikt.
En vändkrans och sedan bygga ett chassie utifrån det.
Då får man en vagn som kan lastas ganska rejält och man kan på ett enkelt sätt bygga lådor för tankar och strömförsörjning utrustning där.
Sedan bygger man sitt hus uppe.
Jo men det beror lite på person också, vad man har för kunskaper och vilken hjälp och utrustning man har tillgång till... :-\
-
Jo men det beror lite på person också, vad man har för kunskaper och vilken hjälp och utrustning man har tillgång till... :-\
Förvisso.,
Men samtidigt så är det något som man kan övervinna.
Att bygga bodelen är som att bygga vilket hus som helst. Förutom att man måste se till att det skall gå att flytta.
När man muggar ett Tinyhouse är faktisk det allra viktigaste precis samma som när man bygger ett vanligt hus.
Man måste ha en bra grund att stå på.
-
Förvisso.,
Men samtidigt så är det något som man kan övervinna.
Att bygga bodelen är som att bygga vilket hus som helst. Förutom att man måste se till att det skall gå att flytta.
Ja, förutom att jag aldrig byggt något hus. :)
Men naturligtvis kan jag lära mig!
Tänkte mest att om man ska bygga så alldeles från grunden som du säger, så involverar det väl svetsning också?
-
Denna kanske?:
https://www.blocket.se/skaraborg/Lagbyggd_vagn_helt_i_stal_fran_Ana_maskin_72716945.htm?ca=15&w=2 (https://www.blocket.se/skaraborg/Lagbyggd_vagn_helt_i_stal_fran_Ana_maskin_72716945.htm?ca=15&w=2)
Låg och stabil, det kanske kan vara en bra grund?
MVH
Magnus
-
Denna kanske?:
https://www.blocket.se/skaraborg/Lagbyggd_vagn_helt_i_stal_fran_Ana_maskin_72716945.htm?ca=15&w=2 (https://www.blocket.se/skaraborg/Lagbyggd_vagn_helt_i_stal_fran_Ana_maskin_72716945.htm?ca=15&w=2)
Låg och stabil, det kanske kan vara en bra grund?
MVH
Magnus
Där har man en perfekt grund att bygga på.
Det enda smolket kan vara hjulen som kan vara lite väl hårda.
Men sådant går att lösa.
Förvisso.,
Men samtidigt så är det något som man kan övervinna.
Att bygga bodelen är som att bygga vilket hus som helst. Förutom att man måste se till att det skall gå att flytta.
Ja, förutom att jag aldrig byggt något hus. :)
Men naturligtvis kan jag lära mig!
Tänkte mest att om man ska bygga så alldeles från grunden som du säger, så involverar det väl svetsning också?
Det innebär svetsning, Får jag berätta en hemlighet?
Jag kunde inte svetsa när jag började lära mig. Jag kunde inte heller bygga hus eller vagnar.
Det finns enormt mycket på tuben om hur man bygger, svetsning är en aning svårare men jag är övertygad att du kan finna hjälp till detta.
Har du samlat ihop allt matrial så är ramen byggt på 2 arbetsdagar om du hjälper till.
Vagnen som pekades på är närapå halvfärdig.
Gällande axlar/hjul så bör det vara luftgummihjul och helst fjädrat om man skall transportera några längre sträckor. Det sparar vagnen och det man har i den.
Men det är något som du kan fixa längre fram. Den har väggar och behöver bara få ett tak.
Då kan du göra på flera olika sätt.
Den svåraste och snyggaste är att bygga ett välvt tak. Nåja det är faktiskt inte så svårt men krävs en del.
Då är alternativet ryggåstak enklare.
Exakt hur det skall utformas beror på hur tjock isolering du vill ha i väggarna då jag skulle isolerat på utsidan.
-
Där har man en perfekt grund att bygga på.
Det enda smolket kan vara hjulen som kan vara lite väl hårda.
Men sådant går att lösa.
Det innebär svetsning, Får jag berätta en hemlighet?
Jag kunde inte svetsa när jag började lära mig. Jag kunde inte heller bygga hus eller vagnar.
Det finns enormt mycket på tuben om hur man bygger, svetsning är en aning svårare men jag är övertygad att du kan finna hjälp till detta.
Har du samlat ihop allt matrial så är ramen byggt på 2 arbetsdagar om du hjälper till.
Vagnen som pekades på är närapå halvfärdig.
Gällande axlar/hjul så bör det vara luftgummihjul och helst fjädrat om man skall transportera några längre sträckor. Det sparar vagnen och det man har i den.
Men det är något som du kan fixa längre fram. Den har väggar och behöver bara få ett tak.
Då kan du göra på flera olika sätt.
Den svåraste och snyggaste är att bygga ett välvt tak. Nåja det är faktiskt inte så svårt men krävs en del.
Då är alternativet ryggåstak enklare.
Exakt hur det skall utformas beror på hur tjock isolering du vill ha i väggarna då jag skulle isolerat på utsidan.
Ja just nu har jag inte 7000 kr att hosta upp, men jag är väldigt, väldigt glad för era tips och idéer och råd!
Jag sparar bilden i min mapp, och noterar allt ni skriver. :) Jag blir verkligen skitglad, så tack!!!
Det känns överväldigande just nu, men det svåraste känns just precis nu att skissa och bestämma vad jag vill ha och hur jag vill ha det. Själva byggandet ordnar sig nog får en hoppas. :)
-
Fyra jul utan fjädring är inget bra för då det bli brytningar i konstruktionen på vangsbygget . Så det avråder ja i vart fall . Bättre att försöka hitta en fjädrad vagn .
-
Fyra jul utan fjädring är inget bra för då det bli brytningar i konstruktionen på vangsbygget . Så det avråder ja i vart fall . Bättre att försöka hitta en fjädrad vagn .
Antecknar..! :) :-[
-
Fyra jul utan fjädring är inget bra för då det bli brytningar i konstruktionen på vangsbygget . Så det avråder ja i vart fall . Bättre att försöka hitta en fjädrad vagn .
Nja. Det beror helt och hållet på ramens vridstyvhet och hur vändkransen är uppbyggd hur allvarligt det är.
Samt vad för hjul och dess tryck.
Men visst jag håller med om att fjädring är att föredra
samtidigt så skall man trots avsaknad av fjädring inte dissa en bra grund, då man utan större problem byter axlar.
-
Luftfjädring, så gungar den inte på fjädringen, när den står uppställd och mindre risk för skador vid transport.
-
Men luftfjädring förutsätter väl tillgång på el? Det är kanske inte alltid man har det på uppställningsplats? Sen kan det ju kosta en slant till, kan bli ett problem. När man ändå försöker att optimera så kanske det är lika bra att köpa en nyckelfärdig villa med bra ventilation och centralvärme istället?
MVH
Magnus
-
Luftfjädring, så gungar den inte på fjädringen, när den står uppställd och mindre risk för skador vid transport.
Det är helt perfekt med luftfjädring. Tyvärr så har bäljar och slangar en otäck benägenhet att åldras.
Dessutom kräver gummit i bäljarna att få bli motionerade lite då och då för att må bra och inte få ålderkrämpor.
-
Men luftfjädring förutsätter väl tillgång på el? Det är kanske inte alltid man har det på uppställningsplats? Sen kan det ju kosta en slant till, kan bli ett problem. När man ändå försöker att optimera så kanske det är lika bra att köpa en nyckelfärdig villa med bra ventilation och centralvärme istället?
MVH
Magnus
Som jag förstått det så ska den som TS funderar på stå uppställd för det mesta och då behövs ingen luft.
Om den flyttas med en större lastbil eller hjullastare, så har den luft.
Skaffar hon en egen traktor för att dra med, så är det lätt att montera en kompressor på den.
Annars så går det att pumpa med kompressor som går på 12/ 24 Volt
Luftfjädring är oftast billigare och enklare att laga än bladfjädrar och det är ingen invecklad historia, om man inte föredrar att krångla till saker och ting.
-
Hur många exempel på vagnar som är byggda på luftfjädrande chassin känner ni till? Jag har sett några vagnar, men inga med luftfjädring.
Mvh
Magnus
-
Hur många exempel på vagnar som är byggda på luftfjädrande chassin känner ni till? Jag har sett några vagnar, men inga med luftfjädring.
Mvh
Magnus
Bara sådan där chassiet varit utrustat med det från början.
Då jag jobbar i transportbranschen och sysslat med skrot en del så vet jag att efter att en bälj som stått parkerad ett par år riskerar att smälla när den får luftrör första gången koster ett par tusenlappar direkt.
Och en jävla massa jobb.
Parabelfjädring då kopplar man och åker.
-
Bara sådan där chassiet varit utrustat med det från början.
Då jag jobbar i transportbranschen och sysslat med skrot en del så vet jag att efter att en bälj som stått parkerad ett par år riskerar att smälla när den får luftrör första gången koster ett par tusenlappar direkt.
Och en jävla massa jobb.
Parabelfjädring då kopplar man och åker.
Jag har också bakgrund som transportarbetare och även som bilmekaniker, så jag tror att jag vet vad jag talar om. Lite åtminstone.
Jag blev lite förvånad över påståendet att luftfjädring skulle vara grejen för vagnar. Det verkar som att andra fått samma funderingar. Jag håller fullständigt med om att bladfjädring är att föredra. Men ser inga problem med ofjädrat om den är ordentligt vridstyv/svetsförstärkt och bara transporteras sällan, korta sträckor.
Mvh
Magnus
-
Vi har väll olika erfarenheter, men jag har handlat en del med gamla lastbilar och släp som stått länge och aldrig har en luftbälg pajat, däremot har en del ventiler kärvat, men det har gått till sig efter ett tag. Syrran har en flyttbuss, som stått drygt 20 år och den höll då luftbälgarna på.
-
Nja. Det beror helt och hållet på ramens vridstyvhet och hur vändkransen är uppbyggd hur allvarligt det är.
Samt vad för hjul och dess tryck.
Men visst jag håller med om att fjädring är att föredra
samtidigt så skall man trots avsaknad av fjädring inte dissa en bra grund, då man utan större problem byter axlar.
Sant men då ska man ha kunskap om det det också för att kunna räkna ut vridstyvhet i ramen mm. Sen så drar traktorn sämre med vagn än med kärra om man skulle hamna på mjukare underlag vilket många glömmer bort . Drar sämre = Börjar kratta med julen då traktorn inte får grepp Kan även hända på grusvägar i branta backar om man har otur .
-
Hur många exempel på vagnar som är byggda på luftfjädrande chassin känner ni till? Jag har sett några vagnar, men inga med luftfjädring.
Mvh
Magnus
Jag har gjort en del jobb på ca 10 st som varit luftfjädrade.
Jag har även för snart 20 år sen bytt ut bladfjädrar mot luftbälgar på 4 st lastbilssläp i samband med att jag tog bort 1 axel på 3-axlade vagnar och monterade lägre singelhjul i stället för dubbelmontage, som de sedan skulle bygga hus på.
-
Jag har gjort en del jobb på ca 10 st som varit luftfjädrade.
Jag har även för snart 20 år sen bytt ut bladfjädrar mot luftbälgar på 4 st lastbilssläp i samband med att jag tog bort 1 axel på 3-axlade vagnar och monterade lägre singelhjul i stället för dubbelmontage, som de sedan skulle bygga hus på.
Och vad tror du om TS möjligheter att göra en sådan operation?
Mvh
Magnus
-
Och vad tror du om TS möjligheter att göra en sådan operation?
Mvh
Magnus
Det kan hon svara på direkt: NOLL. ;D
-
Och vad tror du om TS möjligheter att göra en sådan operation?
Mvh
Magnus
Det var du som frågade om någon sett vagnar med luftfjädring, inte om TS kunde göra det jag gjort.
-
Det var du som frågade om någon sett vagnar med luftfjädring, inte om TS kunde göra det jag gjort.
;)
-
Som jag ser det så är det intressant att ha ett system som krånglar så lite som möjligt.
Då är bladfjädring att föredra, men sa tidigt så är luftfjädring jäkligt bekvämt att ha i till en bostadsvagn.
Man kommer fram dit man vill bo så trycker man upp vagnen i topp och har ut sin pallning.
Vill man verkligen spara på sina däck så lättar man dom en aning med hjälp av en domkraft på axeln.
Det är en aning besvärligare med bladfjädrar.
När det gäller transport så är en trailer bättre när det gäller att bygga axeltryck på traktor eller eller dragbil. Men som regel så flyttar man sällan bostadsvagnar under vintern, man vill som regel ogärna bo där underlaget är kasst heller.
-
Jag tänker mej ett litet hus på hjul är ungefär som en manskapsbod, dvs att den körs av traktor i 30 km som mest. Om du ska längre sträcka så dras den upp på ett maskinflak och körs med lastbil. Vilket som; När den ska flyttas måste allt löst plockas ihop. Att ett tinny house aldrig kan bli som en husvagn, och då behövs ingen fjädring. Fjädring gör den bara onödigt hög och svajig. Men det är klart att för den som bygger på en lastbilssläp är det en annan sak. Då blir det ju stort som en villavagn.
-
Här är en till som går i bygga hus på hjul tankar! Mycket att sätta sig in i men det blir ju bara roligt när det är något man verkligen vill :)
Skickat från min iPhone med Alternativ.nu
-
Den som ev tycker att regler för bostadsbyggande är krångliga i Sverige kan ju jämföra med Norge. På Lofoten har Kari Schibevaag (världsmästare i kitesuring & snowkiting) köpt en tomt och satt upp ett minihus, men hon får sova i bilen eftersom hon efter två år inte får använda sitt hus
https://www.nrk.no/nordland/far-ikke-flytte-inn-i-minihus-_-bor-i-bilen-1.13576586 (https://www.nrk.no/nordland/far-ikke-flytte-inn-i-minihus-_-bor-i-bilen-1.13576586)
-
Det finns säkert en del fina idéer på Pinterest 😊
Postat med Alternativ.nu´s app (http://r.tapatalk.com/byo?rid=94475)
-
Hur har det gått? Är det någon som börjat bygga en vagn?
-
Jag hjälpte till att bygga en förra veckan utanför Lund, på ett luftfjädrad lastbilssläp. Utvändigt 3,1 x 14 meter, med vedpanna och vattenburen golvvärme. Bodelen var ca 12 meter och resten pannrum som var lägre än golvet inne, så det självcirkulerade.
Det var även vedspis, vattentank i taket och avloppstank under.
Skulle bli solceller på taket, för lyse, kyl, frys mm. senare.
-
Hej. Behöver lite info om hur är det med besiktning av tiny house .
Min kompis från Polen bygger och säljer attefalshus och kan bygga ett sådan till mig, fast på ett släp.
Nu undrar jag om man kan ha själva huset på släpet när den besiktas? Eller måste man lämna huset på tomten och sedan besikta bara släpet?
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
-
Hej. Behöver lite info om hur är det med besiktning av tiny house .
Min kompis från Polen bygger och säljer attefalshus och kan bygga ett sådan till mig, fast på ett släp.
Nu undrar jag om man kan ha själva huset på släpet när den besiktas? Eller måste man lämna huset på tomten och sedan besikta bara släpet?
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
Du kan besiktiga släpet lastat.
Var dock väldigt uppmärksam på vikterna.
En lite rolig grej är att om du har ett förhållandevis tungt släp och har det riktiga E-kortet så kan du koppla en vagn vars bruttovikt ej går över fordonets tillåtna släpvagnsvikt.
Så tex väger ditt släp 750 kg tom och får väga säg 2500 kg så får du om du har BE koppla den tom bakom tex en smart om den har 750 kg Max släpvagns vikt.
-
Tack för hjälpen.
Va bra att man kan ha den lastad.
Vi tänkte att köpa släpvagn som klarar totalvikt på 3500kg och sedan en bil som kan dra 3500kg och ha BE körkort.
Hur ofta besiktigas släpet? Varje år?
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
-
Tack för hjälpen.
Va bra att man kan ha den lastad.
Vi tänkte att köpa släpvagn som klarar totalvikt på 3500kg och sedan en bil som kan dra 3500kg och ha BE körkort.
Hur ofta besiktigas släpet? Varje år?
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
Om inget ändrats i och med att det nyss ändrats en massa annat, så är det vart annat år och om det är nytt ännu längre tid till första besiktningen.
Det är billigare och större utbud i Tyskland om ni köper nytt, men kolla vilka papper som behövs.
När jag köpte nytt där för några år sen, så räckte det med ett intyg på bromsarna ( Gratis av Säljaren ) och en regbesiktning.
Ingen besiktning av funktionen av vagnen, utan bara mätte, vägde och kollade att lampor och surröglor satt på rätt ställe.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?grossPrice=false&isSearchRequest=true&maxLicensedWeight=5000&minLicensedWeight=3500&scopeId=T
-
Tack för hjälpen.
Va bra att man kan ha den lastad.
Vi tänkte att köpa släpvagn som klarar totalvikt på 3500kg och sedan en bil som kan dra 3500kg och ha BE körkort.
Hur ofta besiktigas släpet? Varje år?
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
Om man har vagnen ständigt lastad så är det dock lämpligt att palla upp den så att hjulen hänger fritt, då den ska stå stilla en längre tid.
-
Om inget ändrats i och med att det nyss ändrats en massa annat, så är det vart annat år och om det är nytt ännu längre tid till första besiktningen.
Det är billigare och större utbud i Tyskland om ni köper nytt, men kolla vilka papper som behövs.
När jag köpte nytt där för några år sen, så räckte det med ett intyg på bromsarna ( Gratis av Säljaren ) och en regbesiktning.
Ingen besiktning av funktionen av vagnen, utan bara mätte, vägde och kollade att lampor och surröglor satt på rätt ställe.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?grossPrice=false&isSearchRequest=true&maxLicensedWeight=5000&minLicensedWeight=3500&scopeId=T
Tack.
Han kan beställa ett släpvagn till den mått som vi behöver i Polen. Det blir billigare en i Sverige.
Ska kola vilka papper som behövs.
Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka