Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Silke  (läst 4547 gånger)

virranni

  • Gäst
Silke
« skrivet: 05 nov-04 kl 19:47 »

Hej! Jag har just hittat hit...jisses så mycket spännande att läsa. :)

Jag undrar om det finns ngn som vet var jag kan köpa ospunnet silke? Är evt. intresserad av bomull också.
/anni

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Silke
« Svar #1 skrivet: 06 nov-04 kl 13:29 »
"Ospunnet silke" det tror jag inte går att hitta för det innebär att du vill ha silkeskokonger vilket är det stadie som silket "förvaras" på innan de "rullas upp" och samtidigt spinns till tråd.
Det har funnits begrännsad silkesproduktion i Sverige sedan  1700talet och vem vet det kanske finns nån silkesuppfödare i landet på hobbybasis idag. Kul om någon här kunde slå mig på fingrarna och ge ett bättre svar

Har gett bort jubilueumsboken jag hade om svenskt silke, den kanske hade svaret.

Eller menar du att du vill ha tag i silkestråd för att vävning?

                        Lycka till iallfall :)
« Senast ändrad: 06 nov-04 kl 13:31 av hasteus »

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Silke
« Svar #2 skrivet: 06 nov-04 kl 15:14 »

Hej! Jag har just hittat hit...jisses så mycket spännande att läsa. :)

Jag undrar om det finns ngn som vet var jag kan köpa ospunnet silke? Är evt. intresserad av bomull också.
/anni



http://www.flensbygden.com/Ateljegit.htm
säljer garner av natursilke, bomull, lin och ull för handvävning, stickning, knyppling och broderi, mm. I deras sortiment finns också viscose-bast, sisal och kokos.

Jag förstår inte heller vad du menar med ospunnet silke. Jag var i Bejing i somras och besökte en silkesfabrik. Tog med mig lite olika varianter av silkesstadier. Jag har visserligen en kontakt i Kina, men det verkar långsökt med ospunnet silke.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Silke
« Svar #3 skrivet: 06 nov-04 kl 15:15 »
 Jag har köpt ospunnet silke (i en påse) när jag gick tovningskurs. Mullbärs silke och en annan sort.
 Jag vet inte var kursledaren hade fått tag i det.
 På Gudruns Ullbod
http://www.gudrunsullbod.com/katalog1.htm
 kan man köpa Topsband av silke, det är förstadiet till garn.
 Lycka till i silkesjakten!
                         Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Silke
« Svar #4 skrivet: 06 nov-04 kl 15:17 »
 Förresten, jag antar att du med ospunnet menar silke som ser ut ungefär som kardad ull fast glansigare?
 Man kan få till fina effekter med det när man tovar.
                       Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Silke
« Svar #5 skrivet: 06 nov-04 kl 15:25 »
 Titta på sidan som Anders lämnat länk till. Där finns kammat silke som jag tror är vad du är ute efter.
                 Mvh
              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Silke
« Svar #6 skrivet: 07 nov-04 kl 16:48 »
Kul, vilka resurser det finns! ;D

Hasteus blåser på sina ömmande fingrar

tivedstroll

  • Inlägg: 28
    • -
Re:Silke
« Svar #7 skrivet: 26 nov-04 kl 11:19 »
Fjärilsmuseet i Hjo har silkeskokonger (de visar thailändsk sidenvävning där varje sommar) men hur många har jag ingen aning om - å andra sidan kanske de kan tipsa om inköpsmöjligheter?
Tror dock tyvärr att de bara har öppet & telefontid sommartid ...

ymareth

  • Gäst
Re:Silke
« Svar #8 skrivet: 07 dec-04 kl 19:37 »
I USA (förståss) finns det ett företag som heter Treenway Silks ( http://www.treenwaysilks.com/index.html )
Där kan man köpa silke från kokonger som har blivit skadade, det silket spinner man. Passa på och köp nu när dollarn är billig. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Hans Hultén, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser