Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Rosenkvitten  (läst 4550 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Rosenkvitten
« skrivet: 03 okt-17 kl 19:55 »
Jag har fått en del rosenkvitten, men de är ganska omogna. Kan de eftermogna om man låter dem ligga ett tag? Kan man använda dem till nåt annars?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

nimnimnim

  • Inlägg: 3
SV: Rosenkvitten
« Svar #1 skrivet: 23 mar-18 kl 17:03 »
Hej! Sparade du några frön? (ursekta offtopic)

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Rosenkvitten
« Svar #2 skrivet: 20 nov-21 kl 20:22 »
Rosenkvitten ger ett gott te: syrligt och aromatiskt.
Jag plockade frukterna på den stickiga lilla busken nu i november. De flesta var gula - eller nästan gula - men hårda. Kärnade ur frukterna och skar dem i tunna skivor. Det är rätt mycket jobb, men det blir mycket te: 1-2 frukter räcker till en mugg te.
Det gick bra att torka dem på en luftig ställning. Någon extra värme behövdes inte. Det tog ett par dagar.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Rosenkvitten
« Svar #3 skrivet: 29 maj-22 kl 19:49 »
Te på rosenkvitten-frukter. Det är nästan tomt i burken nu. Det blev så gott att jag ska göra det fler gånger. Jag blandade med vanligt te, svart eller rött: en tepåse plus en sked torkad rosenkvitten. Därav blev en halv liter te i min smak.
Just nu blommar busken, vackert orange.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Rosenkvitten
« Svar #4 skrivet: 06 jun-22 kl 11:38 »
Rosenkvitten, rensad och torkad, kan se ut så här:

Tångräkan

  • Inlägg: 1967
    • Åland
SV: Rosenkvitten
« Svar #5 skrivet: 13 dec-22 kl 16:07 »
Gammal tråd men tips till nästa år: Det går jättebra att koka marmelad på omogna frukter av rosenkvitten. Det är rika på pektin så du behöver inte tillsätta det. Om du låter dem ligga framme och mogna doftar det härligt i hela huset men frukterna blir inte bättre av det.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 3 användare
xaelanar, Palle500, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser