Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt med värmekällabyte inkluderat  (läst 1629 gånger)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
Projekt med värmekällabyte inkluderat
« skrivet: 10 maj-19 kl 13:01 »
Eventuellt köper vi ett hus igen ( om inte budgivning spårar ur)
och då kommer jag isåfall stå för rejäla renoveringar och då är värmesystemet en grej.

så då är frågan, vad ska man göra.

Huset är idag 90 m2 och ca 15 biareor
två våningar

Sitter idag en gammal kökspanna och elpatron vid den och detta skall bort , det är det enda som är klart.
Det finns idag vattenelement som värmts av kökspannan. elementen är riktigt gamla och inte målade eller fixade på massor år.

Frågan är nu vad som är mest ekonomiskt. Luft/vatten och hoppas på att elementen är ok.
eller luft/luft och en varmvattenberedare.
Bergvärme är givetvis också ett alternativ men ytterligare en bit dyrare som borde vara svårt att räkna hem?

Investeringskostnaden är ju rätt stor skillnad på men hur blir det i slutändan.
Kommer även bygga till 15m2 med bla toalett med golvvärme antingen då vatten eller elgolvvärme.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Projekt med värmekällabyte inkluderat
« Svar #1 skrivet: 10 maj-19 kl 13:15 »
Synd på kökspannan, det är en bra lösning som kan vara skönt att ha. Kör du luft-vatten så kan du ju ha kökspanna som backup/snålvariant mm.

Tänk på att gamla element som har gått på öppet system inte alltid tål lösningen med slutet system som så många rörkrökare har för vana att installera.


Ett du kan vara säker på är att elen (eller nätavgifter/certifikat/extraskatt/miljöskatt/mm mm) inte kommer att bli billigare i framtiden, så bättre att betala lite mer nu än att läcka pengar under lång tid.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Projekt med värmekällabyte inkluderat
« Svar #2 skrivet: 10 maj-19 kl 13:55 »
Har dåligt koll på element och sådana system men efter jag va där igår och kikade så fick jag det till att det va ett öppet system, nån behållare på andra våningen som jag tolkade att man fyllde vatten till systemet?

Kökspannan är kraftigt misshandlad och i mycket dåligt skick så skulle jag köra med sådan lösning så skulle jag ändå fått byta panna.

har idag den lösningen och tänker inte köra det i framtiden.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Projekt med värmekällabyte inkluderat
« Svar #3 skrivet: 10 maj-19 kl 14:16 »
Är systemet gjort för självcirkulation eller finns det cirkulationspump? Shunt? Jag gissar att det inte finns någon ackumulatortank. Sitter elementen i båda våningarna eller bara i övervåningen?

Ett problem med vattenburna värmesystem avsedda för vedpanna är att de brukar vara dimensionerade för högre framledningstemperatur än en värmepump trivs riktigt bra med att leverera. Man kan behöva större yta på elementen om de runt 50 °C man kan få ur en värmepump med god ekonomi ska räcka även när det är som kallast på vintern.

Jag skulle föreslå att du börja med att "provbo" under en vinter och bekantar dig med det befintliga värmesystemet och dess starka och svaga sidor. Ordna gärna loggning på framledning, retur, rums, utetemperaturer mm så du kan gå tillbaka och se i efterhand hur systemet har skött sig vid olika väderförhållanden. Sedan har du mer underlag för vilka ändringar som kan vara lämpliga.
Det går ju alltid att smälla upp en billig luft/luft-värmepump som underhållsvärmekälla så länge, om den i slutänden blir ersatt av något annat så kan den ändå ha varit en bra affär så länge den kom till användning. Om inte annat så kan den ju gå att flytta till någon annan byggnad där en värmekälla behövs.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Projekt med värmekällabyte inkluderat
« Svar #4 skrivet: 10 maj-19 kl 15:14 »
Element på båda våningarna.

Att provbo utan ändring är inte aktuellt. vi har nu bott med liknande lösning och eftersom vi båda sällan är hemma på dagarna så har vi haft stora problem att hålla värme i huset och duschat kallt i två år nu . för att citera frugan " jag tänker inte bo så här ett år till , ordnar vi inte detta flyttar jag till lägenhet" ( vi hyr stället och det går trögt med ombyggnad av systemet, eller det verkar långt kvar innan det händer något.

så prio 1 när vi flyttar är att vi har ett ställe med vettig värme och varmvatten.

får nog bli att sätta in en luftluft isåfall och se om det räcker till.
frågan är ju hur många kwh man gör åt på ett år med en typ 200liters varmvattenberedare

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Projekt med värmekällabyte inkluderat
« Svar #5 skrivet: 10 maj-19 kl 15:25 »
En någotsånär modern VVB av kvalitetsmärke är så välisolerad att tomgångsförlusterna är så gott som försumbara, det är varmvattenförbrukningen som bestämmer vad beredaren kommer att dra.

Om ni bara är två som bor i huset (alltså inte ett helt kompani långduschande tonåringar eller motsvarande), så klarar ni er gott och väl med mycket mindre än 200 l. Jag har själv 35 l (Metro, tämligen ny) hemma och det räcker gott och väl när jag är ensam, om flera ska duscha i snabb följd kan det vara lämpligt att vänta en kvart mellan duscharna. Beredaren har 4 kW värmeelement så den värmer på snabbt om den har råkat bli utkyld.
I "rucklet" finns en 100 l VVB (Nibe, tillverkad 1977) som just nu går kopplad för 800 W värmeeffekt (den går även att koppla för 1200 eller 2000 W), och där har det inte heller varit några problem med varmvattentillgången.  Den beredaren är så välisolerad att en gång när den hade stått strömlös en vecka, var varmvattnet fortfarande 25-30 gradigt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Projekt med värmekällabyte inkluderat
« Svar #6 skrivet: 10 maj-19 kl 15:29 »

frågan är ju hur många kwh man gör åt på ett år med en typ 200liters varmvattenberedare

Läge för: Hur långt är ett snöre ;)

Gör ni av med 200 liter duschvarmt vatten per dag så blir det ca 3 000 kWh

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Projekt med värmekällabyte inkluderat
« Svar #7 skrivet: 10 maj-19 kl 15:36 »
Här har de höjt så pass mycket på allt kring elen att det faktiska priset ligger på 1,78 kr/kWh. Så attvärma det med direktel kostar ca 5 300 per år, meda en värmepump skulle fixa det för ca 1 800. En besparing på 3 500kr kr/år som gör att du har lite tillskott till valet av vattenburen värmepump.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Projekt med värmekällabyte inkluderat
« Svar #8 skrivet: 10 maj-19 kl 16:32 »
Går det inte att sätta in en ackumulatortank någonstans i huset?

Då kan man ha luft/vatten värmepump, som också värmer tappvarmvatten.

När vi nyligen bytte system, så slutade det med bergvärme (vi hade redan vedpanna med ackumulatortank i en separat byggnad), men en lösning med luft/vatten låg också nära till hands.

Vattenburen värme ger enligt mig (subjektivt såklart!) "behagligare" värme inomhus än vad luft/luft eller direktel ger.

Har man vattenburna radiatorer, som fungerar (att se fula ut på utsidan betyder inte att de 'r rostiga inombords, och de kan målas om...), så har man ju också värme i "hela huset".

Med luft/luft, behöver man ofta, i synnerhet om huset är "prångigt" och har flera våningar, komplettera med elelement som justerar bort "kallras" från fönster m.m.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Projekt med värmekällabyte inkluderat
« Svar #9 skrivet: 10 maj-19 kl 18:11 »
Om du får för dig att ändå behålla vedeldningsmöjligheten finns det både hyfsat billiga eller lättplacerade lösningar. Googla "vattenmantlad vedspis" så får man se massa fint. Här ett par exempel. Billigt http://selmac.se/produkt/__trashed/ och smidigt https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/kokspanna-22-kw-wamsler-svart.html


Jag vet ju inte var huset är och förutsättningarna i övrig men finns möjlighet att komma över vettig ved är det kanske dumt att avskaffa alla möjligheter till vedeldning. Elen blir bara dyrare och dyrare och MSB säger att vi inte ska räkna med att den finns där i sladden alla dagar.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Projekt med värmekällabyte inkluderat
« Svar #10 skrivet: 10 maj-19 kl 20:41 »
Vedeldningsalternativ kommer vi rätt garanterat ha kvar men rören kommer då dras om och kommer inte anslutas till vatten utan bara vanlig eldning och strålningsvärme.

kanske är så att man ska köra luft/luft och varmvattenberedare och sen slänga upp lite solpaneler . är väl ungefär samma återbetalningstid som bergvärmen i detta fallet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Projekt med värmekällabyte inkluderat
« Svar #11 skrivet: 10 maj-19 kl 22:46 »
Och så hänger det lite på om du planerar att sälja, för bergvärme är väldigt inne att ha. Fläktar som går både ute och inne är inte lika populärt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Projekt med värmekällabyte inkluderat
« Svar #12 skrivet: 10 maj-19 kl 23:18 »
Jag skulle skaffat en frisk kökspanna och installerat en acctank.
Sedan en luft-vatten värmepump.
Denna lösning fungerar även i ett öppet system.
Speciellt när man har en acctank som man kan köpa med diverse värmeväxlarlösningar.
I övrigt behålla det resterande vattenburna systemet med en eventuell uppfräschning.
De gamla elementen klarar lätt en mild blästring i de flesta fall och sedan är det bara att måla dom.
Varför behålla den där kolossen i köket?
Jo, den är grymt bra att ha den kalla dag strömmen går.
Och den funkar ganska bra att använda till att elda mjölkkartonger i så slipper man bära dom en gång till.

 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Projekt med värmekällabyte inkluderat
« Svar #13 skrivet: 11 maj-19 kl 10:22 »
Jag tycker din ide om luft/luft är bra. Eller en pelletskamin men då utan vattenmätning. Kombinerat med el-varmvattenberedare.  Sen undrar jag om kökpannan och värmesystemet. Ska du riva ut den för att den är ful eller för att den inte fungerar. Med spissvärta går det att fixa det mesta.
kretslopp

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Projekt med värmekällabyte inkluderat
« Svar #14 skrivet: 11 maj-19 kl 18:38 »
Jag tycker din ide om luft/luft är bra. Eller en pelletskamin men då utan vattenmätning. Kombinerat med el-varmvattenberedare.  Sen undrar jag om kökpannan och värmesystemet. Ska du riva ut den för att den är ful eller för att den inte fungerar. Med spissvärta går det att fixa det mesta.

Flera olika anledningar till att kökspannan ska ut. den behöver renoveras, spjäll som inte fungerar m.m , sen är köket så litet så jag vill ha ut det för att få lite mer yta i köket.
jag har levt ett par år med kökspanna där vi bor nu och det fungerar bra men samtidigt känner jag att jag klarar mig utan en på nytt ställe. vill dock ha en mer central eldstad av nått slag i huset så man kan elda lite för vanlig strålningsvärme och mysfaktor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 5 användare (3 dolda)
Hantverkaren, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser