Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sant om "laktosfri" getmjölk????  (läst 6941 gånger)

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
sant om "laktosfri" getmjölk????
« skrivet: 24 mar-07 kl 18:43 »
Jag har hört att getmjölk ska innehålla väldigt lite laktos. Stämmer det???

.....Det hade varit jättebra eftersom jag är laktosintolerant ::)
Live simply......so that others may simply live.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:sant om "laktosfri" getmjölk????
« Svar #1 skrivet: 25 mar-07 kl 07:02 »
Getmjölk och komjölk innehåller UNGEFÄR lika stor andel av de "stora" ingredienserna: protein runt 4 %, fett lika mycket och mjölksocker likadant.  Mjölksocker (laktos) är mig veterligt likadant vem som än producerar det, medan proteinerna är olika.

Så tyvärr.  >:(

Den som är allergisk mot något protein i komjölken kan tåla getmjölk.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:sant om "laktosfri" getmjölk????
« Svar #2 skrivet: 26 mar-07 kl 01:08 »
För mig var saken klar laktos som laktos oavsett om det var get eller ko som var upphovet men enligt en del böcker jag läst minns ej vilka skulle getyens laktosmolekyl vara uppbyggd på ett annat sätt än kons och därför ibland kunna fördras av de som ej tål komjölk. Jag vet verkligen inte men är intresserad av att få veta, och ändock för feg för att våga pröva på mig själv.
=> Någon som VET hur det är???  
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:sant om "laktosfri" getmjölk????
« Svar #3 skrivet: 26 mar-07 kl 06:54 »
Eh?  Nu blir jag nyfiken!  Hur då annorlunda?  Är det fortfarande laktos då?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:sant om "laktosfri" getmjölk????
« Svar #4 skrivet: 26 mar-07 kl 07:11 »
Mjölksockerintolerans är nästan norm i vissa delar av världen, förmågan att tåla mjölksocker avtar under uppväxten.

Därför dricker sällan vuxna färsk mjölk i många länder, men syrad mjölk förekommer.

I norden tål de flesta mjölksocker.

Det bästa sättet att få bort mjölksockret är att jäsa mjölken, bakterierna äter upp sockret.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:sant om "laktosfri" getmjölk????
« Svar #5 skrivet: 26 mar-07 kl 09:41 »
Jag har hört samma sak och införskaffat getter för om ifall jag kan tänkas tåla mjölken då tänker jag satsa på att försöka hushålla mina egna behov av mjölk med getmjölk.

Men med tanke på att det i andra länder är hög laktosintoleranas bla Turkiet, cypern,grekland osv bland invånarna så äts och dricks det mycket ost och mjölk, men alla dessa matvaror är ju gjorda av getost oftast. Komjölk används inte i samma utsträckning som på våra breddgrader för som en förvånad resturangägare sa till mig i turkiet förra hösten"komjölk får man ju ont i magen av, varför dricker ni det??"

Och jag kan säga att jag åt MÄNGDER med fetaost och annan riktig getost under min vecka i turkiet och itne en gång att jag fick ont i magen, jag som annars inte tål ens ett glas vanlig komjölk utan att få våldsamt ont i magen i flera timmar, gaser och sist men inte minst får jag räkna med minst 5-6 toalettbesök dagen efter innan magen lugnat ner sig.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Marieberg

  • Gäst
Re:sant om "laktosfri" getmjölk????
« Svar #6 skrivet: 26 mar-07 kl 09:48 »
... skulle getens laktosmolekyl vara uppbyggd på ett annat sätt än kons och därför ibland kunna fördras av de som ej tål komjölk. J

Laktos är alltid laktos.
Laktos är en s.k. disackarid (=består av två sockermolekyler som sitter ihop), precis som vårt vanliga socker, som på kemispråk heter saccharos. En disaccharid är, som jag redan nämnt, uppbyggd av två sockermolekyler. Laktos är uppbyggd av vardera en molekyl glukos och galaktos. Som en jämförelse består det vanliga bordssockret av en molekyl glukos och en molekyl fruktos.
För att kunna spjälka laktos (="klippa itu" de båda sockermolekylerna så att dessa kan tas upp av tarmen), behövs ett enzym som hetes laktas. Om man saknar detta enzym, eller inte producerar det i tillräcklig mängd, passerar laktosmolekylen tunntarmen i intakt skick (= orörd) och hamnar i tjocktarmen. I tjocktarmen finns det en mängd bakterier som börjar bryta ner laktoset. När bakterierna jobbar, uppstår gaser i tarmen (metan, vätgas, koldioxid), vilka måste lämna kroppen via ändtarmen & dessa gaser är alltså orsaken till att man fiser.
När laktosen bryts ner av bakterierna i ändtarmen bildas korta fettkedjor som ger upphov till osmos. Detta betyder att innehållet i tarmen blir utspätt med vatten som kroppen avger via tjocktarmsväggen. Detta är anledningen till att man blir lös i magen när man inte tål mjölksocker.

Om getmjölk innehåller laktos så är det alltså laktos i den form som jag har beskrivit ovan. Om "laktosmolekylen" ser ut på ett annat sätt, så heter den något annat. Jag känner inte till sammansättningen av getmjölk, men det är fullt mjligt att getmjölk innehåller en mindre mängd laktos, och detta är då anledningen till att känsliga människor inte får så starka reaktioner.

« Senast ändrad: 27 mar-07 kl 13:21 av Ior »

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:sant om "laktosfri" getmjölk????
« Svar #7 skrivet: 28 mar-07 kl 21:24 »
Tack Ior! Din genomgång var inte skriven av en "åsna" precis!
Har funderat på om koplingen mellan galaktos och glukos kan av någon anledning vara svagare hos geten än hos kon?
Att laktoshalten är lägre hos både får och getter än hos kor är nog välkänt hos dem som flaskat upp lamm eller killingar.
Mjölkfettet är ju annorlunda till samman sättningen hos geten - så flyter ju inte fettet upp och blir till grädde pga att fettsyremolekylerna är mindre hos get än hos ko.
Kan det vara så att de sockerarter som finns i getmjölk även de är annorlunda? Jag menar att vi kanske slarvigt talar om mjölksocker men egentligen menar: " de olika socker-arter som återfinns i getmjölken" varav laktos då skulle vara en?

Sedan har vi det där med höger resp. vänster-vridna molekyler, jmf preoner och "nevrosedyn". Vridna åt ett håll är de nyttigas och vridna åt det motsatta blir de skadliga. ????
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:sant om "laktosfri" getmjölk????
« Svar #8 skrivet: 29 mar-07 kl 01:39 »
När Du skriver "fettmolekyler" menar Du väl "fettdroppar"?  En molekyl är inte så gigantisk precis.  Men nu blir jag nyfiken, ge mig några dagar så ska jag googla på mjölksocker!!

:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:sant om "laktosfri" getmjölk????
« Svar #9 skrivet: 29 mar-07 kl 05:17 »
Kan detta ge något?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6lksocker

Ska fortsätta leta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare
Nell

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser