Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppfrågor  (läst 943 gånger)

Alicia.johansson

  • Inlägg: 5
    • Halland
Tuppfrågor
« skrivet: 03 mar-23 kl 22:07 »
Hej!
Jag kläckte ägg för första gången i oktober och har nu 8 fina hönor och 1 tupp. Vi valde att behålla den tupp som var mest social när vi minskade ner antalet tuppar, han har även alltid varit störst och utan tvekan ranghögst.
Senaste månaden har han långsamt blivit alltmer vuxen, kammen är illröd och han ändrar beteende. Han har blivit mer intensiv mot människor, aldrig gjort något mer än att picka/nafsa i jacka och byxor men sitter man ner så är han upp i ansiktet, inte gjort något, men väldigt närgången.
Mot hönorna är han också väldigt på, biter dem i nacken och släpper inte när de skriker, han äter först och mest, visar inget direkt intresse av att visa hönorna maten utan kan snarare puffa bort dem. De följer honom ute men verkar sky honom något inomhus.
Är detta normalt för en ungtupp? Kan man ha is i magen och se om han mognar eller är det snarare tecken på att man borde fundera på att byta herre i huset? Vill inte att varken barnen eller hönorna far illa.
Tacksam för svar från en nybörjare i hönshuset

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Tuppfrågor
« Svar #1 skrivet: 04 mar-23 kl 13:59 »
Att han är oförskämd mot hönorna kan man bota (vi har lyckats flera gånger) genom att sätta honom i en egen bur så han ser hönorna men inte kommer till dem. Vi har då alltid låtit en annan tupp varit hos hönorna. Ett par veckor, sedan är han så mån om sina hönor. Kanske fungerar utan att ni har en extra tupp.

Vet inte riktigt hur man tar ur en tupp kaxigheten mot människor, kanske en blomspruta? Foten fungerar i alla fall inget bra. Men om han inte börjat sparkas så går det säkert genom att fånga honom och sitta med honom i knät och klappa/prata med honom. Han kanske inte är så arg utan mer social. Ungtuppar lugnar ner sig, men någon enstaka förblir dum.

Vitpeppar

  • Gäst
SV: Tuppfrågor
« Svar #2 skrivet: 12 mar-23 kl 09:44 »
Jag har gjort så att om någon av hönsen eller tupparna pickat på mina skor, fötter mm så har jag lyft upp dom lite. Dom gillar inte riktigt det och har slutat med allt sådant. Jag har fött upp dom själv visserligen. Mitt tips är som tidigare skrivit att ta upp tuppen under armen och vänligt men bestämt hålla honom o ev klappa o prata lite så han förstår att saker sker på dina villkor. Samt använd handen/din kropp/vad du än har i händerna att fösa undan honom. Inte sparka men kräv ditt utrymme. Samma som man skulle ha gjort med en hund, häst. Ignorera honom medans du är i hönshuset och grejar och låt honom flytta sig för dig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 2 användare
Tim Lundin, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser