Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fermentering av blad  (läst 3108 gånger)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Fermentering av blad
« skrivet: 01 jun-07 kl 11:04 »
Läste en annan tråd..som jag inte minns vilken det var om fermentering av växter..
I senaste "HÄLSA"  står det att läsa följande:


Färska blad får torka över natten i rumstemperatur. På morgonen formas bladen till bollar, ca fem blad i varje boll. En glasburk fylls till tre fjärdedelar med bollar och sluts väl. Burken ställs på fönsterbänken i solen till följande dag då innehållet rullas upp o torkas i rumstemperatur, men inte direkt i soljlus.

Modifierad vattenkefirdryck

1/2 dl fermenterade hallon eller svartvinbärsblad
1/2 dl bär
1 liter vatten på 37 grader
Drycken får jäsa i ett dygn i en glasburk i rumstemp.. Förvaras sedan i kylen (hållbar i några dygn)

Te av hallonblad

1 msk färskafermenterade eller 1 tsk torkade hallonblad
2 dl hett vatten

Låt dra i 5 min. Sila.

Obs! Hallonblad är olämpliga att användas i större mängd vid medicinering av antikoagulantia ( Waran)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Fermentering av blad
« Svar #1 skrivet: 01 jun-07 kl 11:51 »
Så jättebra att du skapat en "fermentering av blad"-tråd,tror detta kommer att bli en stor hit,för fermentering kommer nog att bli framtidens melodi!
lägger raskt in några  länkar jag hittade;båda har nyhetsbrev man kan få till sin email:

http://lists.ibiblio.org/pipermail/permaculture/2006-June/024168.html

http://www.wildfermentation.com/books_wildfermentation.php


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 4 användare
von tratt, addebadde, Stengrim, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser