Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väggar inomhus  (läst 3598 gånger)

EmJa

  • Gäst
Väggar inomhus
« skrivet: 20 jun-07 kl 09:33 »
Vi bor i ett ganska gammalt hus med stora renoveringsbehov. Bland annat behöver alla väggar målas inomhus.
I några rum har det fungerat bra att måla över tapeter och allt, så där är det inga problem, men i vissa rum är väggarna så illa åtgångna att vi nog måste riva ner allt - hål tvärs igenom masonit och allt. I en del av huset finns det dessutom ingen isolering så där vill vi ju också riva och isolera först.
Men nu är frågan: vad skall vi sätta upp på väggarna istället för masoniten och tapeterna? Spännpapp (tror jag det heter) finns ju, men jag hörde att det är ganska knepigt att få det bra. Gips skall tydligen vara bra - brandsäkert, slätt och lite isolerande, men jag gillar inte riktigt ytan som blir när man målar på gips. Kan man måla med tex linoljefärg på gips? Eller någon annan "gammal" färg som lämpar sig för det?
Eller finns det nåt annat bra sätt att få väggarna fina?

Vore bra med lite idéer för det börjar bli dags för de delarna av huset nu!
Hälsar Emma

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Väggar inomhus
« Svar #1 skrivet: 20 jun-07 kl 09:35 »
Varför inte gips och struktur tapet av nåt slag, då får du en bättre yta med mönster efter eget tycke, eller strukturfärg..finns många varianter att välja på.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Väggar inomhus
« Svar #2 skrivet: 20 jun-07 kl 10:06 »
Det finns papp som är avsedd för att dölja allehanda ojämnheter och skavanker, men den är rätt dyr. Vi använde vanlig golvpapp på väggen i ett rum. Hemlagad limfärg på det, dekorera med stänkmålning. Fint och mindre hemskt än tapetsering.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Väggar inomhus
« Svar #3 skrivet: 20 jun-07 kl 10:46 »
om jaginte minns fel ska limfärg kunna användas på gipsvägg...
kolla byggnadsvård på nätet...jag har lästnångång påen sådan ng hur man bladar limfärg och vad det kan användas på för underlag.

javill

  • Inlägg: 11399
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Väggar inomhus
« Svar #4 skrivet: 21 jun-07 kl 10:46 »
Det finns 6 mm renoveringsgips som du kan slå på utanpå det som sitter där nu. Då slipper ni jobbet med att riva ner det gamla. Kan tänka mig att masonit med släta sidan inåt fungerar lika. Bevarare är inte så förtjusta i gips och rekommenderar då ofta masonit istället.

Smaken är ju delad så någon strukturtapet hade inte jag satt upp. Mest för att det är hopplöst jobbigt att få bort dem igen. Vårt hus föregående ägare har satt upp sådan i några av rummen. Vi har rivit bort all i ett av rummen och tapetserat med vanlig tapet där. I hallen satt strukturtapeten på tretexskivor så där var det enklare att plocka ner hela skivan. Vi har två rum kvar men, har inte bestämt hur vi ska göra där ännu. Får se hur hårt de sitter när det är dags.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

jenses

  • Gäst
Re:Väggar inomhus
« Svar #5 skrivet: 21 jun-07 kl 11:02 »
Jag körde med gipsskivor och tapetsering med grålumppapp som målades i efterhand med limfärg.
På gysinge byggnadsvård finns grålumppapp i handriven ark 50x60 cm plus en beskrivning hur man gör, men pappen är svindyrt.
Jag köpte därför Byggmaxen´s grålumppapp på rulle och rev det från hand i 50x50cm ark med fina uppfransade kanter  :D

EmJa

  • Gäst
Re:Väggar inomhus
« Svar #6 skrivet: 21 jun-07 kl 11:12 »
Åh vad bra med en massa olika tips!
Min bror som jag har huset med kommer bli sååå glad ::) när jag kommer med femtioelva nya idéer på ytor, strukturer och färger! ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser