Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljöersättning Lantraskor  (läst 2101 gånger)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Miljöersättning Lantraskor
« skrivet: 06 mar-05 kl 16:46 »
Kom att tänka på när jag läste en annan tråd här.
Är det vanligt att man har Miljöersättningen för sina Lantrasdjur, har ni det eller struntar ni i den lilla summan?

Såg i SJVs rullor att det sökts för t.ex 1671st Fjällkor och 561st Rödkullor..

(Jag har inte sökt det för mina Fjällor för jag vill kunna betäcka med vilken tjur jag vill )
« Senast ändrad: 20 apr-05 kl 10:36 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Re:Miljöersättning Lantraskor
« Svar #1 skrivet: 09 maj-05 kl 23:28 »
...vet inte hur "vanligt" det är att folk söker dessa bidrag, men vi har i alla fall gjort detta. Tre stycken av de 561 rödkullorna är våra :-)

Vi tänker som så att;
- vi vill bevara rasen, varför vi betäcker med (vår egna) rödkulletjur.
- vi måste följa massor med SJV´s och EU´s regler (och det kostar).. så varje liten krona vi kan få tillbaka ansöker vi om. Annars ser vi ju BARA baksidan/det negativa av EU. Vi söker även för våra linderödsgrisar.

...sen återstår ju att se när pengarna betalas ut. Undrar om jag skulle kunna binda kunder till mig med avtal som de måste följa, för att sedan - kanske - betala för det avtalade om ett år eller så???? :-(

Maria

PS. Om man som vi har lite vallar, några lantrasdjur och mååååånga meter stenmur kan betes-, miljö- och vallstödet innebära runt 15.000:- in i kassan per år. Inte att förakta när varje krona räknas och vi "ändå" vill hålla lantraser samt sköta vår gård för att hålla den öppen. DS.
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

peter

  • Gäst
Re:Miljöersättning Lantraskor
« Svar #2 skrivet: 10 maj-05 kl 07:27 »
 ;D
ja för gudskull söööööööööök så det står det härliga till och tänk på att när ni annvänder egen tjur kolla upp härstammning mm
att ni söker miljöersättningar och annvänder egen tjur de spelar ingen roll
hör av er till svensk fjällras avel de kan hjälpa er med mycket

 

peter

  • Gäst
Re:Miljöersättning Lantraskor
« Svar #3 skrivet: 10 maj-05 kl 07:32 »
så du kan lugnt annvända eder lille emil (snyggt sidig må jag säga)
de teckningar han har är de snyggaste på fjällkor jag glömde att säga att ni bkför varenda betäckning emil gör med datum ko  för ni kan komma få djurkontroll och då är det bra att he de på papper  :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser