Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som provat termoelektricitet?  (läst 21428 gånger)

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #20 skrivet: 09 nov-10 kl 22:58 »
Sepophan!!
Eller snarare Ecofan

Finns visst en kommersiell produkt nu. Visserligen bara avsedd att sprida värmen/spara ved men det är ju vackert så. Kostar visserligen en slant men som alltid beror det ju på hur man värderar sin egen tid om man skulle bygga något dylikt. Personligen skulle jag nog se det som rena nöjet <tekniknörden talar> :)



http://www.ecofan.co.uk/index.html
« Senast ändrad: 09 nov-10 kl 23:08 av Kapsyl »

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #21 skrivet: 22 mar-11 kl 11:15 »
Provade just med att ha dem mellan en drygt 100 grader het skiva och en skål med snö och fick 0,35 volt. - En tiondel av det utlovade.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #22 skrivet: 22 mar-11 kl 13:00 »
Provade just med att ha dem mellan en drygt 100 grader het skiva och en skål med snö och fick 0,35 volt. - En tiondel av det utlovade.

Kan det ha varit dålig kontakt?
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #23 skrivet: 22 mar-11 kl 13:10 »
Vilken typ av element använde du ?
Det är stor skillnad mellan de som är gjorda för kyla och de för värme .
Dessutom de 180 graders från e-bay är urdåliga och det går inte att räkna de som riktiga .

Sedan ska man räkna på kylflänsen för att få "balans" för att det ska bli riktig effekt .

Tror det behövs mer än bara en kastrull isvatten .

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #24 skrivet: 22 mar-11 kl 16:21 »
Googla på teg 127-40A - de är för att få el ur ett värmeflöde men de håller alltså inte vad de lovar.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #25 skrivet: 22 mar-11 kl 23:24 »
Man ska inte räkna på mer än 50% av det som står angivet på TEGen .
Sedan är verkningsgraden 1-2% , möjligen 3% om man kan räkna på kylningen mer exakt .

eldaren

  • Inlägg: 104
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
    • Hustomtens biug i Bellvik
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #26 skrivet: 04 sep-11 kl 20:50 »
Hallå!

Jag är också inne i dessa funderingar och har ett vilande projekt med TEG: jag skaffade några element på rea från AFS (USA på svenska) för några år sedan men det har varit lite för mycket att stå i... Men än har jag inte gett upp, och det tycker jag inte att du ska heller Bo!

Det ska tydligen vara avgörande för ett bra resultat att ha en så absolut god värmeledande förmåga till och från TEGen som möjligt (är ju väldigt rimligt när man tänker efter). Detta innebär:
1. Stor värmeupptagande yta (är det minsta problemet då vi med tillgång till eld har en kraftig värmekälla)
2. God värmeledningsförmåga i och mellan komponenterna: aluminium eller koppar + absolut släta ytor + värmeledande pasta + bra tryck som pressar ihop delarna jämnt utan att materialen buktar sig.
3. Stor kylande yta och god bortförsel av värme (vatten är effektivare än luft): Se helst till att vattnet kan cirkulera, som redan nämnts.

När man håller på med sådant här är det intressant att se vad andra har gjort för erfarenheter när de prövar sig fram:
http://www2.foi.se/rapp/foir0610.pdf

En sån generatorkastrull hade jag tänkt bygga, med någon extra finness på. Vi får väl se när det blir av...

/Jon
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

Magnus_Ny

  • Inlägg: 16
    • Dalarna
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #27 skrivet: 18 nov-11 kl 10:35 »
Hej.

Hur har det gått Bo?
Har själv funderat på det där.

VS

  • Gäst
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #28 skrivet: 02 nov-17 kl 12:39 »
Det var ju 7 år sedan men undrar hur det gick till? Jag i för sig hittade den här TEG

https://www.laddaute.se/termoelektrisk-generator/termoelektrisk-generator-15w.html

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #29 skrivet: 02 nov-17 kl 13:09 »
Jag undrar också om nån har framgångsrika projekt. Har testat lite själv dom senaste åren. Med blandad framgång.

Postat med Alternativ.nu´s app


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #30 skrivet: 02 nov-17 kl 15:46 »
En talande tystnad är ju också ett svar!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #31 skrivet: 02 nov-17 kl 17:44 »
Jovisst, men det finns inte så många som vill betala flera tusen för ett tiotal watt el här i landet. Jag har helt ofrivilligt testat en sådan där ecofläkt som man ställer på kaminen ett par år, och den håller än trots hård eldning. Så nu när jag sett att TEGarna inte brinner upp efter ett par månader så kommer jag att testa med ett hemmabygge som levererar några watt nyttoel. För mindre än en tusing i materialkostnad blir det en modell som inte ger mer än 10W men går att skala upp till 50W för en vedspis. Återkommer när jag bränt in de lösa tegarna från ebay ;D

Kul att se att det finns en färdig variant som inte bara är en "prydnad".

VS

  • Gäst
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #32 skrivet: 03 nov-17 kl 08:36 »
Så ecofläkten är en robust produkt men gör det nån större skillnad också som de påstår, det finns väl tre olika modeller, vilken sitter på din kamin?

Jag undrar också om nån har framgångsrika projekt. Har testat lite själv dom senaste åren. Med blandad framgång.

Postat med Alternativ.nu´s app


Vill du dela med dig dina erfarenheter?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #33 skrivet: 03 nov-17 kl 08:50 »
Ser ut som den här

Visst fläktar den, men den är bara på 1 watt ungefär så det blir inte storm i köket. Men i ett litet rum märks det nog för det känns 1 meter bort i alla fall. Tror att både fåret och Shaunja som bor litet har testat.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #34 skrivet: 03 nov-17 kl 10:28 »
Är lite sugen på att testa men tycker dom är aningen dyra.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #35 skrivet: 03 nov-17 kl 11:54 »
Borde inte vara så svåra att bygga själv, ett peltierelement (kostar nytt någon hundralapp i den storleken), samt en liten elmotor (duger med en kinamotor för någon tia) och en kylfläns från någon skrot där de skrotar gamla datorer.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #36 skrivet: 03 nov-17 kl 12:38 »
Peltierelementen (termoelektrisk generator, teg) får man för under 20 kr styck på ebay. Med tanke på att de ger ungefär en watt styck så bör det vara fullt möjligt att bygga ihop en enhet själv för ett par tusenlappar som laddar som en ordinär bilbatteriladdare. Jag beställde bara 10 st eftersom jag skall testa och inte är säker på att det är samma teg som sitter i fläkten här hemma. Onödigt att bränna en tusing för att få 50W i försöksuppställningen ifall det inte är rätt kvalitet (och min kamin rymmer nog inte så många). Men jag misstänker att ecofan köpt sina från samma ställe.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #37 skrivet: 03 nov-17 kl 12:57 »
Jag skulle vilja testa en grej som vattenkylde en rad peltierelement, om de inte kostar mer än så idag är jag nyfiken på kvalitet och hållbarhet på dessa?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #38 skrivet: 03 nov-17 kl 14:52 »
Det verkar som de specas till att tåla 150 grader, och det har nog fläkten på min kamin fått smaka på många gånger. Eftersom den kyler med luft den tar vid kaminen så ligger den nog kring 50 grader på "kall"sidan. Jag har glömt vilka värden jag mätte upp som värst, men skall kolla ikväll. Fast jag eldar inte så hårt än, det är ju ljummet ute.

VS

  • Gäst
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #39 skrivet: 03 nov-17 kl 17:05 »
Av bilden att döma heter din fläkt ecofan 810, så här står på återförsäljarens beskrivning "Den är gjord för en yttemperatur på kaminen/spisen upp till max 340 och har sin bästa effekt vid 200-250 Celsius."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 2 användare
lillatorpet, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser