Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är EasyCare-rasen eller liknande tillgänglig i Sverige?  (läst 1255 gånger)

Hugh Mungus

  • Inlägg: 3
    • -
Hej!
Jag har inte haft får tidigare, men jag tycker att egenskaperna hos EasyCare-rasen (även St. Croix i USA) lockar mig att överväga att start med får i framtiden. Jag har dock inte lyckats hitta gårdar som har EasyCare eller får med liknande egenskaper som EasyCare och undrar därför om det finns i Sverige. Av vad jag har läst så är dessa de största fördelarna:

*Fäller ull på ett effektivt sätt och behöver därför inte klippas.
*Trivs bra på bete och behöver inte kraftfoder.
*Har en högre tolerans för parasiter och behöver därför inte avmaskas lika regelbundet i ett rotationsbete-system.
*Kräver inte mycket assistans vid lamning.
*Kan vara utomhus året om.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -

Hugh Mungus

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Är EasyCare-rasen eller liknande tillgänglig i Sverige?
« Svar #2 skrivet: 28 nov-23 kl 18:18 »
Titta på dorper  https://svenskdorper.com/om-rasen/dorperns-historia/

Det som gör mig ointresserad av dorper är att jag har hört att rasen är mycket känslig för parasiter. Det variera säkert beroende på blodlinje, men generellt sett verkar  dorper ha lägre tolerans för parasiter som trivs i fuktiga klimat, eftersom de ursprungligen kommer från Sydafrika där det är mycket torrt. Det jag är ute efter är en ras med låg underhållsinsats, så om det krävs mycket input från mig för att hålla parasiterna i schack blir rasen mindre attraktiva för mig.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Är EasyCare-rasen eller liknande tillgänglig i Sverige?
« Svar #3 skrivet: 29 nov-23 kl 15:58 »
Det som bör vara mest lättskött i Sverige är våra gamla allmoge/lantrasfår. De är lokalt anpassade, avlade på härdighet och har ofta lätta lamningar. Klarar sig på bete. Växer naturligtvis inte på samma sätt som dorper, men äter heller inte som dorper.

Det här med parasiter har jag en annan syn på, än vad du har. Djur ska inte behöva utsättas för en massa parasiter, även om de som är "tåliga" kanske inte dör av parasitangreppen som "mindre tåliga" djur gör, är det i princip alltid någon slags negativ påverkan på djuren.
Börja med att inte köpa hem en massa parasiter! Köp dina första får från någon som gör regelbundna träckprover, alternativt provta fåren efter hemkomst och avmaska innan du släpper ut dem på betet.
Det är inte speciellt jobbigt att hålla nere parasittrycket! Ha tillräckligt stor areal med betesmark, flytta djuren mellan beteshagarna regelbundet och låt dem beta återväxten där du skördat hö/ensilage - det är i princip parasitfritt. Vill du ha dem ute på vintern, låt dem gå på åkermark där du sedan skördar hö/ensilage på sommaren, så bekämpar du parasitäggen. Dessutom får du åkern gödslad utan extra arbete.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Är EasyCare-rasen eller liknande tillgänglig i Sverige?
« Svar #4 skrivet: 02 dec-23 kl 02:36 »
Begreppet Easy Care inom fårskötsel, är ett idébaserat skötselsystem och inte någon ras.

Det handlar om att bygga upp en bra besättning, och skapa förutsättningar för att att det ska vara enkelt för fåraherden att sköta fåren.

Det handlar om sådant som hälsa hos individerna, att skapa förutsättningar för lätta lamningar,  att tackor tar hand om lammen, att ha en genomtänkt foderplanering, en bra betesplanering, ett bra och lättarbetat fårhus m.m.

Vissa raser är lättare att få "självgående" än andra raser.

Såm @skräptanten säger så är Allmogeraserna ofta välfungerande rent generellt i Sverige, de är oftast goda mödrar med god förmåga att ta hand om sina lamm, men slarvar man med foder och hälsoprofylax, så blir även de mer lättskötta raserna svårskötta.

Det existerar ingen fårras som med bibehållen hälsa och livslängd, oavsett årsmån, kan klara sig helt utan kraftfoder, i varje fall inte i Sverige, där djur måste fodras med hö eller ensilage under vintern. Får man inte fram vinterfoder med tillräckliga näringsvärden för en tacka som först ska vara dräktig, och sedan ge di till två-tre lamm (det är teoretiskt möjligt men lyckas inte verkligheten), så behöver man ge kraftfoder, liksom mineralfoder.

Får avmaskas inte regelbundet, de avmaskas när man via träckprov ser att det behövs. Det är egentligen inte fåret som vi avmaskar, utan det man vill är att minska utsöndringen av parasitägg till betesmarken. Därför är betesplanering där fållor får vila två vintrar med en sommar emellan, samt växelbete med andra djurslag en bra metod för att hålla nere parasittrycket.

Sveriges djurskyddslag kräver att får klipps minst en gång per år.  Men ull är ju en tillgång, inte ett problem. Vi har en växande marknad för ull, och en allt bättre fungerande insamling av ull.

Ren utegångsdrift (kallas också ranchdrift) av får är inte tillåtet enligt nuvarande regelverk. Man behöver alltså ge fåren tillgång till en torr och väderskyddad liggplats, som kan vara ett fårhus, eller en ligghall, förutom en vinterrasthage.

Alla länder har olika klimat och andra förutsättningar för att får ska trivas och fungera väl. Lokalt anpassade raser är alltid ett gott val.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 2 användare
skräptanten, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser