Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 111033 gånger)

Magnus Borg

  • Inlägg: 2
Hur fungerar armen på en Electrolux assistent?
« Svar #240 skrivet: 15 jul-20 kl 11:53 »
Hej!

Vi köpte nyss en Electrolux assistent på loppis till ett mycket förmånligt pris. :D
Den verkar fullt brukbar men jag är osäker på hur armen ska fungera när man låser den. Hur hårt jag än skruvar kan den alltid röra sig inåt, det vill säga att det enda man kan ställa in är avståndet från ytterkanten.
Ska det vara så?  ???  :)

Stort tack för råd!

/Magnus

LimJans

  • Inlägg: 8900
    • Dalarna
SV: Hur fungerar armen på en Electrolux assistent?
« Svar #241 skrivet: 15 jul-20 kl 12:41 »
Hej!

Vi köpte nyss en Electrolux assistent på loppis till ett mycket förmånligt pris. :D
Den verkar fullt brukbar men jag är osäker på hur armen ska fungera när man låser den. Hur hårt jag än skruvar kan den alltid röra sig inåt, det vill säga att det enda man kan ställa in är avståndet från ytterkanten.
Ska det vara så?  ???  :)

Stort tack för råd!

/Magnus

Tog mig friheten att flytta in ditt inlägg i den här tråden, där det finns helt enormt mycket kunskap i ämnet  :D

 

Tobias Cederhill

  • Inlägg: 3
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #242 skrivet: 15 jul-20 kl 13:53 »
Fullt normalt att armen gör så :) grattis till ett magiskt köp :)

HakanF

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #243 skrivet: 15 jul-20 kl 20:51 »
Vredet på min maskin verkar fungera men brummar bara på de lägre hastigheterna och brummar högre ju mer jag vrider och på högsta så snurrar motorn sakta svagt när remmen är avtagen.

Jag har digitalmultimeter som kan mäta en hel del.

Har ingen bild just nu men kan naturligtvis fixa. annars samma som i inlägg 97.

Fråga hur reglerar dessa strömmen till motorn? Om jag ställer vredet på fullt ska jag mäta samma volt till motorn som matningen till kortet om koret är ok eller hur ska jag börja?
« Senast ändrad: 15 jul-20 kl 21:03 av HakanF »

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #244 skrivet: 16 jul-20 kl 23:10 »
Ja, med vredet fullt pådraget så bör du få full nätspänning till motorn.  Tänk dock på att en digitalmultimeter kan visa ganska konstiga saker när man mäter på den "upphackade" kurvformen från en sådan här triacregulator. Det är bra om den mäter sant effektivvärde (då brukar tillverkaren skryta om "True RMS" någonstans på fronten).
Du kan också prova att koppla förbi hastighetsregleringen och kolla om motorn går normalt när den är direkt ansluten till elnätet.

Om motorn snurrar sakta, så prova att bromsa den med fingrarna och känn om den ger jämnt vridmoment runt hela varvet eller om den "hackar" på ett ställe per varv.  Kolla också om det blir någon onormal gnistbildning vid kollektorn eller om någon lamell är bränd på ett annat sätt än de övriga.

Magnus Borg

  • Inlägg: 2
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #245 skrivet: 16 jul-20 kl 23:58 »
Fullt normalt att armen gör så :) grattis till ett magiskt köp :)

Tack Tobias!  :)

HakanF

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #246 skrivet: 17 jul-20 kl 19:02 »
Nu har jag mätt lite på maskinen ström in på kortet 233v ac, vid motor 51v ac .
Denna gången startar motorn på lägsta. Motorn går samma hastighet vid lägsta upp till högsta på vredet och ca 51v hela vägen. Verkar som vredet inte ger någon skillnad.
Kan tyvärr inte mäta matning ( A ) trasig säkring i multimetern.

Hur mäter jag om "reostaten" fungerar nu mätte jag med ström på och får då 233 v ut oavsett var på reostaten jag mäter samt oavsett läge.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #247 skrivet: 17 jul-20 kl 20:58 »
Ohmmät potentiometern - förmodligen är bara glidkontakten och den ena ändanslutningen inkopplade. Så mät mellan dem och kolla att resistansen går att variera mellan i stort sett 0 och det värde som den är märkt med (gissar på några tiotal eller hundratal kohm).

HakanF

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #248 skrivet: 06 sep-20 kl 19:53 »
Hej! Bild på kortet till likadan maskin som våran. Var hittar jag en ny potentiometer till detta kort?

Har tyvärr inte mätt än pga semester och andra måsten....

Är det 3 ben på potentiometer?



torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #249 skrivet: 06 sep-20 kl 20:22 »
Ja, den bör ha tre ben. Ser ut som en vanlig trimpotentiometer av "Piher" -typ, även om just den där verkar vara gjord av Radiohm.  Värdet är i varje fall 47 kohm. Både pinnarnas placering och hålet med snäppfäste för plastaxel är standardiserade. Bör gå att hitta hos vilken elektronikdistributör som helst. Farnell, Elfa, TME.eu, RS Components, Digi-Key, Mouser, kanske Conrad.

HakanF

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #250 skrivet: 07 sep-20 kl 13:16 »
Länk till bild i fullformat på kretskortet i våram maskin.

http://www.bilddump.se/bilder/20200907130910-158.174.85.204.jpg

Nu har jag mätt potentiometern och den ger ca 30 Kohm på lägsta till nästan 0 på högsta på vredet. Så det verkar inte vara det felet.

Överväger att lämna bort till någon bättre än mej på sånt här.

Obs den undre bilden i mitt förra inlägg är mitt  kretskort.
« Senast ändrad: 07 sep-20 kl 13:22 av HakanF »

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #251 skrivet: 07 sep-20 kl 15:16 »
Det kanske kan underlätta felsökningen om du studerar databladet för styrkretsen först. https://compatel.hu/images/Driver/U2010B-MY.pdf

Kolla referensspänningen mellan pin 8 och 10 på ic:n , den ska tydligen normalt vara knappt 9 V (likspänning).
Schemorna i fig 1-2 och 7-15 i databladet går väl att utgå från för att lista ut hur ditt kort är konstruerat.
Kontrollmät elektrolytkondensatorerna för att se om någon av dem har torkat ut. Den som sitter nere till höger på din bild ser misstänkt ut, möjligen har toppen börjat svälla upp på den.

HakanF

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #252 skrivet: 10 okt-20 kl 15:32 »
Nu har jag fått hjälp med att laga maskinen.
Felet var tydligen potentiometern och den inbyggda on/off knappen.

Tack för hjälpen torbjörn som orkade hjälpa en novis på elektronik.

gusham

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #253 skrivet: 11 dec-20 kl 22:43 »
En liten novisfråga som garanterat Torbjörn har ett relevant svar på :D, bytte den mindre kondensatorn X2 47nF till hastighetsregleringen tillsammans med den större och även deltafiltret som var det mest akuta problemet (brunnen) på en N10, råkade beställa hem fel längd (10 ist. för 15mm) på 47nF och och fick därför böja ut ena benet för att kunna fästa det på kortet, maskinen funkar nu finfint, men min fråga är om montaget är godkänt funktionellt och framför allt ur säkerhetssynpunkt?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #254 skrivet: 12 dec-20 kl 08:29 »
Ja, det är helt i sin ordning. Det är mycket vanligt att det inte går att få tag på komponenter med exakt rätt benavstånd, då får man så lov att bocka. Det händer att det görs i serieproduktion också.
Om det hade varit ett kort som skulle utsättas för kraftiga vibrationer (t ex om det skulle sitta i ett stridsflygplan), så hade man kanske velat säkra kondensatorn på något sätt - limma fast den, dra fast den med ett buntband eller liknande. Men i en hushållsmaskin som mest bara står stilla på en bänk, spelar det ingen roll.

gusham

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #255 skrivet: 12 dec-20 kl 14:11 »
Torbjörn  ::) Jag blir rörd, vad hade vi vanliga dödliga assistentsnördar varit utan din trygga support!

LimJans

  • Inlägg: 8900
    • Dalarna
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #256 skrivet: 13 dec-20 kl 12:33 »
Torbjörn  ::) Jag blir rörd, vad hade vi vanliga dödliga assistentsnördar varit utan din trygga support!

Instämmer! Både vad gäller assistenter och mycket annat!

Olle Norblad

  • Inlägg: 6
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #257 skrivet: 17 dec-20 kl 14:35 »
Hej! Köpte för en tid sen en Assistent N8 (tror jag). Skönt 70-tals orange med hastighetsreglering.

Igår så gick proppen i köket (assistenten hade körts 30 min tidigare) och det luktade bränt. Proppen går igen om jag kopplar in assistenten.

Är det motorn som gått eller något enklare? Läste i den här tråden om att et kan vara kondensatorer som kan vara felet...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #258 skrivet: 17 dec-20 kl 15:11 »
Bäst du skruvar upp och tar bilder

Olle Norblad

  • Inlägg: 6
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #259 skrivet: 17 dec-20 kl 15:42 »
Bäst du skruvar upp och tar bilder

Japp! Hem och skruva. finns inget roligare :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser