Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börsen  (läst 17122 gånger)

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Börsen
« Svar #60 skrivet: 14 jul-14 kl 15:13 »
Jag brukar inte sia i aktier men jag tänker göra ett försök.

Snart kommer siffrorna för USAs andra kvartal och dom kommer inte vara vackra. Antagligen kommer federal reserve att medge någon form av ekonomisk sammandragning, vilket kommer leda till större tveksamhet för US-dollarn globalt sett. Guldpriset kommer stiga ännu mer (långt mer än under den gångna månaden) när dollarn inte längre är en säker hamn och det kommer bli rusning till gruvbolagen. Jag tror Boliden kommer stiga ordentligt. I skrivande stund ligger den på 108.3, inom tre månader kommer vara över sin toppnotering på 140.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Börsen
« Svar #61 skrivet: 18 jul-14 kl 08:12 »
Apropå guld, här är en intressant artikel om hur prismanipulation fungerar och vem som tjänar på det.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #62 skrivet: 11 okt-14 kl 02:01 »
Jag brukar inte sia i aktier men jag tänker göra ett försök.

Snart kommer siffrorna för USAs andra kvartal och dom kommer inte vara vackra. Antagligen kommer federal reserve att medge någon form av ekonomisk sammandragning, vilket kommer leda till större tveksamhet för US-dollarn globalt sett. Guldpriset kommer stiga ännu mer (långt mer än under den gångna månaden) när dollarn inte längre är en säker hamn och det kommer bli rusning till gruvbolagen. Jag tror Boliden kommer stiga ordentligt. I skrivande stund ligger den på 108.3, inom tre månader kommer vara över sin toppnotering på 140.
En stund hade du rätt om Boliden då dom gick upp till 120:- men nu är dom tillbaka till 108:- igen.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #63 skrivet: 11 okt-14 kl 02:09 »
Så är det. När pöbeln börjar prata aktier är det säljläge och när aktier börjar diskuteras på Alternativ då brinner det i knutarna. >:D
 Men jag köpte Arctic Paper idag. Ett riktigt skitföretag men värderingen är därefter.
Arctic Paper var tydligen inget dåligt köp.

Skogsola

  • Gäst
SV: Börsen
« Svar #64 skrivet: 11 okt-14 kl 08:26 »
 En riktig jojo- aktie som gick som en raket ett tag men föll som en sten igen. Är nog bäst att sälja av medan den fortfarande ligger plus.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #65 skrivet: 12 okt-14 kl 23:22 »
Än så länge har det varit ett bra år för mig.
+13.25%

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #66 skrivet: 18 nov-18 kl 08:19 »
Sonen har aktier i exempelvis Vitrolife. Dom gick upp över 100% förra året.
Menar du då att dom som hjälper och forskar i fertilitetsområdet för att hjälpa barnlösa par att få barn är ett "moraliskt förkastligt" företag?

Sonen har även aktier i Xvivo Perfusion ett medicinteknikbolag som utvecklar lösningar och system för att bedöma och bevara organ utanför kroppen, och för att selektera användbara organ och hålla dem i optimal kondition i väntan på transplantation. Är även dom ett "moraliskt förkastligt" företag? dom fick han gratis. Står nu i 33:- Det blir många procent i vinst.

Han har även aktier i Opus Group. Mera känd som bilprovningen. Ett företag som ser till att våra bilar inte är trafikfarliga och att dom inte släpper ut för mycket skit i luften.
Men dom tillverkar också bland annat avgasmätningsmaskiner mm. Är det också ett "moraliskt förkastligt" företag?

På dessa företag tjänade han straxt över 88% förra året.
Vilket gör att han redan nu har handpenning till en liten gård.
Fortsätter det åt rätt håll så kan han slippa jobba 40 timmar i veckan när han fyller 25 år och ändå ha råd att fortsätta äga gården.

I år så har hans aktier gått upp ca 10%

Drar igång en gammal tråd som jag startade och skrev i för många år sedan.
Det svaret jag svarade på var om aktier var "moraliskt förkastligt" eller ej

Mitt svar nu är "vad hände sedan?"

Sonen fick lite pengar av sin farfar. Vi placerade dom på börsen och som man kan se nu så var det ett bra drag eftersom börsen gick upp.
Förra året när sonen fyllde 19 år så köpte han sig en tvåfamiljshus på 185 kvadrat med egen tomt i vår lilla kommun. Pengarna räckte till handpenningen. 110 kvadratmeter är uthyrt och dom andra kvadratmeterna är under renovering just nu men skall hyras ut när det är färdigrenoverat. Detta hus kommer att vara grunden för en passiv inkomst livet ut för honom.



Det var också ett garage med vind på 70 kvadrat. Något som vi funderar på är att skala av taket. Höja det en bit och bygga en lägenhet på övervåningen och behålla garaget under och ha det som kombinerad garage och verkstad.






torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Börsen
« Svar #67 skrivet: 18 nov-18 kl 09:00 »
Min ringa erfarenhet av uthyrning handlar om stallplats åt hästägare. Det har i 3 fall av 4 fungerat dåligt och slutat med osämja för de har inte betalt och sen stuckit utan att städa upp efter sig. Hur hanterar du såna bekymmer med hyresgäster?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: Börsen
« Svar #68 skrivet: 18 nov-18 kl 09:41 »
Ett stort grattis till sonen  :)

Det var ett mycket lyckat drag.
 Hojta till om grabben startar verksamhet i garaget, kanske en pub med eget bryggeri eller nått. Så är jag intresserad av att köpa några aktier :P ;D

Väntar med spänning vad fortsättningen kommer med  ;D
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Börsen
« Svar #69 skrivet: 18 nov-18 kl 12:06 »
Min ringa erfarenhet av uthyrning handlar om stallplats åt hästägare. Det har i 3 fall av 4 fungerat dåligt och slutat med osämja för de har inte betalt och sen stuckit utan att städa upp efter sig. Hur hanterar du såna bekymmer med hyresgäster?

Massvis med lokaler hyrs och hyrs ut och för det mesta så funkar det. Är man en sån entreprenör som Rosten son så tar man inte ut såna bekymmer i förskott. Men man ska akta sig för att hyra ut till "alternativare". Blir garanterat osämja eller soptippar att ta rätt på.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #70 skrivet: 18 nov-18 kl 19:57 »
Min ringa erfarenhet av uthyrning handlar om stallplats åt hästägare. Det har i 3 fall av 4 fungerat dåligt och slutat med osämja för de har inte betalt och sen stuckit utan att städa upp efter sig. Hur hanterar du såna bekymmer med hyresgäster?
Vi har hyrt ut vår flygelbyggnad (lillstugan) i massa år och har vid några tillfällen haft problem. För varje problem man får så skärper man kraven. För att slippa samma problem i framtiden. Vi tar nu en hyra i deposition. Som man får tillbaka om man flyttar och har städat.

Har folk inte råd att betala en extra hyra direkt så är det fel folk att hyra ut till. Då har dom inte jobb eller kan inte sköta sin ekonomi.

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=34673.0

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #71 skrivet: 18 nov-18 kl 19:59 »
Massvis med lokaler hyrs och hyrs ut och för det mesta så funkar det. Är man en sån entreprenör som Rosten son så tar man inte ut såna bekymmer i förskott. Men man ska akta sig för att hyra ut till "alternativare". Blir garanterat osämja eller soptippar att ta rätt på.
Har fått en del skit här på forumet när jag skrev att jag inte hyrde ut till sjukpensionärer, arbetslösa, folk som inte ville jobba mm.  ;D

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Börsen
« Svar #72 skrivet: 18 nov-18 kl 20:09 »
Har folk inte råd att betala en extra hyra direkt så är det fel folk att hyra ut till. Då har dom inte jobb eller kan inte sköta sin ekonomi.


Ja, det där är nog sant. Sista gångerna med stallet gjorde vi något liknande men jag tror vi tog en femhundring i deposition. Sen ledsnade vi. Tack för svar.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #73 skrivet: 18 nov-18 kl 21:01 »

Ja, det där är nog sant. Sista gångerna med stallet gjorde vi något liknande men jag tror vi tog en femhundring i deposition. Sen ledsnade vi. Tack för svar.

Vi har fått in ca 300 000:- på att hyra ut vår lilla lägenhet sedan 2008. Fått den förstörd en gång som kostade oss ca 15 000:- att fixa till och all fritid i tre veckor.

För dom 300 000:- har jag köpt en minigrävare, en bobcat och en stor byggnadsställning. Samt massa småsaker. Något som jag inte hade haft råd med annars.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Börsen
« Svar #74 skrivet: 21 jan-19 kl 18:11 »
Jag har haft värmepump och gjort några nybörjarfel.

1. För låg temperatur där innerdelen sitter. Pumpen måste ha innerdelen i värme för att kunna frosta av ytterdelen.
Sitter den i en hall och man stänger hallen och drar ner pumpen på 10 grader ibland för att spara på värmen när man exempelvis eldar med ved i övriga huset så frukar man få problem med isbildning.

2. Byggt in pumpen så att luften inte kunde flöda fritt runt den. Det går åt massvis med luft runt pumpen.

3. Inget tak. Vilket gjorde att det dorppade vatten från husets tak ner på pumpen och den blev full med is. Nu kör jag med detta tak ca 70 cm över pumpen. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/entretak/entretak-000934/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, ekont22, alternaiv, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser