Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på röjning/gallring?  (läst 8825 gånger)

Johnny

  • Inlägg: 145
    • Värmland
Pris på röjning/gallring?
« skrivet: 27 aug-05 kl 20:47 »
Hej.

Är det någon som vet cirka priser man kan ta ut för att utföra röjning/gallrings jobb åt grannar som har mycket skog som de inte hinner med?

Röjningen kommer att genomföras manuellt med röjsåg och motorsåg.

Tar man pris per hektar eller timme?

/Johnny

Neiklot

  • Gäst
Re:Pris på röjning/gallring?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-05 kl 16:01 »
I företaget där jag jobbar ligger vi på 280-300kr timmen.
Och då ingår maskinkostnad och allt. :-)


Johnny

  • Inlägg: 145
    • Värmland
Re:Pris på röjning/gallring?
« Svar #2 skrivet: 03 sep-05 kl 17:16 »
Hej.

Tack för svaret.

Är detta med eller utan moms?

/Johnny

Smålänningen

  • Gäst
Re:Pris på röjning/gallring?
« Svar #3 skrivet: 28 nov-05 kl 19:12 »
Tja!

När jag jobbade i skogen för 2-3 år sedan låg vi på 250kr/timmen, inklusive moms.

Johnny

  • Inlägg: 145
    • Värmland
Re:Pris på röjning/gallring?
« Svar #4 skrivet: 08 jan-06 kl 20:23 »
Hej Zeke.

Är lite nyfiken om på priset på fastkubikmetern är underbark?
Tanken är att inte direkt konkurrera med maskinerna utan ha detta som en bi syssla när annat arbete tryter.

Jag har gått flertal kurser i skogbruk samt skogskörning med häst.
Självklart måste man veta vad man gör när man åtager sig arbete.
Fast Skogsstyrelsens råd har visats sig vara fel genom åren så de har ju ändrat sig mellan åren om skogskötsel så man vet inte vad som är rätt eller fel..

Har märkt att att många kommuner börjar bli intresserad av att få utkört med häst.

De får många protester när de kommer in med skogsmaskiner i när området men när de kommer med häst så blir det folkvandring för att titta på detta.

Har några bekanta som brukar köra åt Karlstad kommun.
En utav dem brukar även köpa upp vindfällor av både kommun och kyrkan som han averkar med hjälp av häst.
Detta sågar han sedan upp och säljer som virke eller ved.

Problemet för han är att det kommer så många flanerare och vill prata som hindrar honom i arbetet.

Håller själv nu på att köra ut timmer/ massa ved åt en timmer kurs som skall göra några vindskydd.
Detta skall skänkas sedan till den lokala skolan.

Problemet för mig var att de inte kunnde hugga eller använda motorsågen rätt, dessa var utbildade och utskickade av skogsstyrelsen.

Jag fick gå i tre dagar och ta bort ris från promenadvägar och över timmret, kvista, kapa igenom stockar som ej var genom kapade.

De hade inte tänkt på att fälla timmret åt "rätt håll" för att köras ut med häst.
Men det kunnde jag ju inte begära.

Enligt de senaste diskutioner nu om skogsbruk med uträkningar så får man mer pengar i slutänden med att släppa in mindre maskiner i gallringsbestånd.
Där har hästen en konkurranskraft.

/Johnny






Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Pris på röjning/gallring?
« Svar #5 skrivet: 09 jan-06 kl 10:21 »
Att använda häst och manuell röjning, må kanske inte vara för den mest ekonomiska kunden, men konceptet bör fungera, det finns säkert de som skulle anlita en röjare med häst till bestånd som inte i första hand är cellulosaodlingar. Även om de är få, så tänker väl inte hästkarlen kapa åt sig den största delen av marknaden.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
PLund

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser