Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göda kalkoner?  (läst 1494 gånger)

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Göda kalkoner?
« skrivet: 17 dec-09 kl 14:08 »
Hej

Jag tänkte slakta en av kalkonerna idag som är kläckta i Juli. De är stora och fina, nästa lika stora som de vuxna men vad snopen jag blev, det var ju nästan bara fjädrar. Man kunde känna bröstbenet tydligt och den verkade inte alls ha så mycket kött på kroppen. Det blev ingen slakt. Nu undrar jag hur den kan vara så mager? Är det för tidigt att slakta när de är fem månader? De går fritt med hönsen och går ut och in som de vill. De har fri tillgång på bl.a vete och äter dessutom mängder med fallfrukt som de gillar.

De verkar inte undernärda i beteendet utan verkar väldigt pigga och friska. Jag förstår ju att de inte kan se ut som de tjocka bulliga broilerkalkonerna som ligger i affärernas frysar men det här var i tunnaste laget. Det känns lite trist om man ska behöva köpa dyrt foder, då faller hela idén om självhushållning som jag strävar efter.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Göda kalkoner?
« Svar #1 skrivet: 17 dec-09 kl 21:47 »
Vad får den för foder bortsett från det du redan nämnt, om de får något mer?  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Göda kalkoner?
« Svar #2 skrivet: 17 dec-09 kl 22:26 »
Fri tillgång på säd, matrester som bröd etc. Frukt och grönt. De föredrar att gå och plocka i naturen och äta vad de hittar som blad, gräs knoppar smådjur etc.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

 

anne-lie50

  • Gäst
SV: Göda kalkoner?
« Svar #3 skrivet: 17 dec-09 kl 22:44 »
nog lär den få lite mer än det om det ska bli något ätbart

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
J
« Svar #4 skrivet: 17 dec-09 kl 22:50 »
Mjo. För att bygga muskler = köttet sen så krävs mycket protein. Har för mig att i färdigfodret så ligger proteinhalten runt 20% till kalkoner.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 3 användare
GE202, Tur-Johan, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser