Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvor hjälp!  (läst 11004 gånger)

Susanne

  • Inlägg: 439
Duvor hjälp!
« skrivet: 17 aug-05 kl 21:13 »
Finns det någon med duvor här som kan hjälpa mig?

Vi verkar ha fått en oväntad tillkomst på fågelfronten. En duva har bestämt sig för att flytta in hos oss, och blir den kvar så måste jag ordna det någorlunda bra för den. Som det ser ut så har den bestämt sig för att bo i ett av uthusen. Jag tänker inte ordna med någon voljär eller duvslag eftersom den flyttat hit utan min försorg, och då får den fortsätta komma och gå som den vill. Men något slags kryp-in när vintern slår till måste den få. Tips på vad en duva kan trivas i? Om den nu inte flyttar vidare förståss när vintern kommer.

Om den blir kvar -  duger samma foder som jag ger till hönsen? Allfoder, havregryn, solrosfrön, korn, vete?

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Duvor
« Svar #1 skrivet: 18 aug-05 kl 21:51 »
Den tycker nog att är trevligt hos dig!

Jag undrar vad det är för slags duva? Ibland dyker det upp utmattade eller borttappade brevduvor, och andra mer eller mindre tama rasduvor. de är ofta ringmärkta med någon slags färgglada ringar.

Är det en vanlig stadsduva duger det nog bra med uthuset, om han kan gå in där. Då har han skydd för väder och vind (och höken). Du kanske kan ordna med en trevlig sittpinne, och skydda dina ev. saker från spillning.

Duvor är inte bra på att skala, utan äter fröet med skal på. De kan äta allfoder, havregryn och säd. De tycker mycket om skalade (osalta) jordnötter och hampfrö.
Eftersom den kommer och går som den vill hittar den grus själv.

Mvh! / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Duvor
« Svar #2 skrivet: 18 aug-05 kl 23:04 »
Tack för svar Alba!  :)

Ja, kanske tycker den att det är trevligt här. Det verkar iallafall en massa andra fåglar tycka, men de flyttar på hösten när vintern knackar på dörren, eftersom klimatet och tillgången på föda inte erbjuder överlevnad.

Jag vet inte vad det är för en duva. Knappast en brevduva eller rasduva iallafall, för det finns inga personer med duvintresse här uppe. De enda som har duvor är jägare med fågelhundar som använder dem i sin träning av hundarna. Kan vara en förrymd sådan. Jag har inte sett någon ring, men är det en förymd duva från en jägare så har den knappast någon ring heller. De är ju inte intresserade av sorten, utan bara att ha duvor, vilka som helst, att träna hundarna på.

En beskrivning av den är iallafall att den är mindre än tamduvorna man ser på stan, den ser ut som en skogsduva i kroppen, men fel färger för det. Den är svart, med blå/grå mage, och när den flyger så ser man att även gumpen är lite ljusare. Om ljuset ligger rätt så finns antydan om lila och gröna skimmer runt nacke och hals. Kanske är det en ung fågel? Jag vet inte om unga duvor har en annan dräkt än de vuxna?  

Idag när jag skulle kolla om den intagit "nattkvist" i uthuset så såg jag den inte. Trampade då lite längre in, och plötsligt så flaxade det precis framför fötterna på mig, och duvan flydde in under en del bråte. Den hade visst bestämt sig för att natta på golvet denna gång. Den verkar inte helt vild, men heller inte tam. Jag kan gå rätt nära den och snacka lite, men trampar jag över en viss gräns så flyger den iväg en bit.

Uthuset tycker väl inte jag är bästa platsen, för dörren har ramlat av (annars hade den inte kunnat ta sig in där), men det är väl någorlunda skydd mot väder och vind iallafall, men inte mot kyla. Klarar en duva -35 grader? Min tanke är att bygga en liten koja (som en hundkoja fast i duvformat) med någon sittplats utanför, typ sittpinne eller bräda eller något ditåt, och hänga den under takhöjd. I en sådan skulle det bli lite varmare för duvan av den egna värmen den alstrar. Men är duvan intresserad av att gå/flyga in i en sådan? Jag vet inte vad duvor gillar, och duvslag som jag läst om är inte aktuellt, men en koja som alternativ kan jag tänka mig, om duvan kan tänka sig det?  ;D

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Duvor
« Svar #3 skrivet: 19 aug-05 kl 14:53 »
jag är ganska säker på att du har fått påhälsning av en tamduva (stadsduva). columba livia. 33cm. förekommer med stora dräktvariationer. halssidorna kan vara metalliskt grönskimmrande. tamduvan är helt anpassad till människan och är mycket orädd.
äter frön, gröna skott och knoppar. utnyttjar foderplatser.
tar även ryggradslösa djur i liten utsträckning.
kan häcka redan vid 6 månaders ålder. bildar livslånga parband.
boet byggs av båda föräldrarna och består av tunna pinnar, rötter, fjädrar, papper och dylikt.
de två äggen ruvas i ca 17 dagar och ungarna lämnar boet vid 23-25 dagars ålder och är helt flygfärdiga och oberoende vid 30-35 dagar.
mvh  




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser