Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köra Gilson trädgårdstraktor på E85  (läst 2118 gånger)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
Köra Gilson trädgårdstraktor på E85
« skrivet: 04 jun-20 kl 22:21 »
Jag vill köra trädgårdstraktorn jag nyligen bytte till mig på E85 och undrar om någon vet hur jag ska gå tillväga. Jag vet att det går om jag ser till så den får tillräckligt med bränsle, ca 40% mer. Det betyder att jag antingen ska borra upp munstycket eller skruva ut nålen beroende på vad det är för förgasare som sitter på. Traktorn är en Gilson modell nr 53063 och motorn en Briggs & Stratton 16 hk twin modell 402707-0136-01. Jag hittar bara en sprängskiss på förgasaren och kan inte riktigt förstå hur den funkar.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Köra Gilson trädgårdstraktor på E85
« Svar #1 skrivet: 05 jun-20 kl 13:53 »
Knepig förgasare, det ser ut som nån slags fallförgasare.  Trots att den har flottör, så finns det också en fyrkantig låda som verkar innehålla någon slags membran, kan det vara en vakuumstyrd bränslepump?
Har du en reservdelslista med förklaring till positionsnumren i bilden? Och kanske också en VHB med en teknisk beskrivning av förgasaren?
På Briggs & Strattons hemsida kan man ladda ner reservdelskataloger till praktiskt taget alla motorer de har tillverkat. VHB tar de egentligen betalt för, men de brukar gå att hitta inscannade om man tar sig tiden det tar att googla fram dem.

Rent allmänt, så innebär en E85-konvertering av en småmotorförgasare att öka huvudmunstyckets area med ca 30 %, dvs att man får borra upp det till 10-15 % större diameter än den ursprungliga.  Om förgasaren har ett separat tomgångsmunstycke kan man ibland även behöva borra upp det, men ibland räcker justermånen på skruven för tomgångsblandning till ändå.
Det brukar vara lämpligt att först borra upp huvudmunstycket lite i underkant, provköra och sedan borra upp ytterligare 0,05 mm i taget tills motorn verkar få tillräckligt med bränsle.  Bedömning av om bränsleblandningen är lagom bör göras när motorn är ordentligt varmkörd.

På den här motorn med dess långa insugningsrör vore det nog bra om man kunde ordna någon slags förvärmning, antingen av insugningsröret eller av inkommande luft till förgasaren.  Luftförvärmning är ju lätt att göra med en värmemantel runt avgasrör/ljuddämpare, förvärmning av insugningsröret kan man behöva fundera mer på.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Köra Gilson trädgårdstraktor på E85
« Svar #2 skrivet: 05 jun-20 kl 20:00 »
Helt korrekt! Det är en vakuumstyrd bränslepump :-)
Den har också separat tomgångsmunstycke.
Jag förstår inte riktigt men den har ställskruv för "high Idle", ställskruv för "Idle" och dessutom en stoppskruv för tomgångsvarv. Tre skruvar för tomgång?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Köra Gilson trädgårdstraktor på E85
« Svar #3 skrivet: 05 jun-20 kl 21:29 »
Ställskruven för "high idle" påverkar nog inte förgasaren utan varvtalsregulatorn. Där ställer man in det varvtal motorn ska ha obelastad vid fullt pådrag.
"Idle" bör rimligtvis påverka bränsleblandningen vid tomgång.
Och spjällstoppskruven används som sagt för att ställa in tomgångsvarvet.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Köra Gilson trädgårdstraktor på E85
« Svar #4 skrivet: 05 jun-20 kl 22:44 »
Hur i hela friden ska en kunna borra upp munstycket. Menar du verkligen 0,05 mm?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Köra Gilson trädgårdstraktor på E85
« Svar #5 skrivet: 06 jun-20 kl 08:41 »
Jula har åtminstone förut sålt en sats med småborrar i steg om 0,05 mm.  Det är inte så svårt att borra upp med borren sittande i en Dremel eller liknande, om man är stadig på hand.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Köra Gilson trädgårdstraktor på E85
« Svar #6 skrivet: 06 jun-20 kl 10:00 »
När jag höll på med motorer (rätt länge sedan...) så kunde man köpa munstycken. Fast oftast såg man till att spara sådana grejer när man skrotade bilar. Rätt små hål i munstycken till mindre motorer.

Kan inte Briggs & Stratton ha konverteringssats på nätet? I vilket fall som helst så brukar det vara lätt att ha med engelsmännen att göra och det går ju att prata med dem, några dagar så har man det på posten.


Men den där motorn kom visst med antingen fast munstycke eller ställbart, så har du ställbart behöver du bara vrida lite.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Köra Gilson trädgårdstraktor på E85
« Svar #7 skrivet: 06 jun-20 kl 15:40 »
På de småmotorer med ställbart munstycke som jag har försökt köra på E85 (dels äldre B&S 3,5-4 hk gräsklipparmotorer med "Pulsa-Jet" -förgasare, och dels Tecumseh runt 5-6 hk på snöslungor, jordfräsar mm), så har justermånen på ställskruven inte räckt till för att få den att gå bra på E85. På Tecumseh med manuell choke kan man hanka sig fram genom att choka, om man inte kräver full effekt av motorn.

B&S är ju en amerikansk firma, inte engelsk. De brukar vara mycket negativt inställda till modifieringar av sina motorer i efterhand (med tanke på produktansvar, avgasreningsregler i USA mm). Det enda som har varit aktuellt när det gäller konverteringar, har varit ombyggnad från bensin- till LPG (gasol) -drift.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Köra Gilson trädgårdstraktor på E85
« Svar #8 skrivet: 07 jun-20 kl 00:43 »
Ok, amerikaner, då blev det jobbigare...

Men är det ställbart munstycke så är det ju lätt att öppna det lite till, då behöver man inte vara lika noga med borret.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Köra Gilson trädgårdstraktor på E85
« Svar #9 skrivet: 16 jul-20 kl 12:16 »
Jag har inte kikat in här på ett tag nu så jag har missat era bra svar! (Är det du torbjörn som är inne på etanol.se också? Jag har en tråd där med min mc). Jag tror traktorn får gå på aspen ett tag. Svindyrt förstås men den knallar på bra på det också :-) Knallar gör den eftersom den skjuter salut med ett skott efter varje gång en stänger av den - går den snålt då?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Köra Gilson trädgårdstraktor på E85
« Svar #10 skrivet: 16 jul-20 kl 22:02 »
Ja, jag finns på etanol.nu också.

Knallen efter avstängning är vanlig på lite större åkgräsklippare, trädgårdstraktorer mm. Förmodligen beror den på att när man stänger av tändningen och motorn "går efter" några varv, så suger den i sig brännbar gasblandning, som ljuddämparen blir full med. Om sedan någon gnista, glödande kolpartikel eller liknande råkar följa med från motorn sista varvet innan den stannar, så blir det en explosion i ljuddämparen.
En del motorer har en magnetventil på förgasaren som stänger av bränsletillförseln tvärt när man stänger av tändningen, för att förebygga detta.
Ett annat sätt att minska risken för smällar är att låta motorn gå på tomgång en liten stund (upp till en minut) innan man stänger av.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Köra Gilson trädgårdstraktor på E85
« Svar #11 skrivet: 16 jul-20 kl 23:02 »
Ja, jag finns på etanol.nu också.

Knallen efter avstängning är vanlig på lite större åkgräsklippare, trädgårdstraktorer mm. Förmodligen beror den på att när man stänger av tändningen och motorn "går efter" några varv, så suger den i sig brännbar gasblandning, som ljuddämparen blir full med. Om sedan någon gnista, glödande kolpartikel eller liknande råkar följa med från motorn sista varvet innan den stannar, så blir det en explosion i ljuddämparen.
En del motorer har en magnetventil på förgasaren som stänger av bränsletillförseln tvärt när man stänger av tändningen, för att förebygga detta.
Ett annat sätt att minska risken för smällar är att låta motorn gå på tomgång en liten stund (upp till en minut) innan man stänger av.

Topp!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Köra Gilson trädgårdstraktor på E85
« Svar #12 skrivet: 19 aug-20 kl 16:00 »
När jag höll på med motorer (rätt länge sedan...) så kunde man köpa munstycken. Fast oftast såg man till att spara sådana grejer när man skrotade bilar. Rätt små hål i munstycken till mindre motorer.

Kan inte Briggs & Stratton ha konverteringssats på nätet? I vilket fall som helst så brukar det vara lätt att ha med engelsmännen att göra och det går ju att prata med dem, några dagar så har man det på posten.


Men den där motorn kom visst med antingen fast munstycke eller ställbart, så har du ställbart behöver du bara vrida lite.

Nu på sista tiden har jag haft en del att göra med några olika amerikanska förgasare, närmare bestämt bilförgasare från 70-talet. En intressant sak jag observerade på dessa är, att så gott som alla munstycken är inpressade en gång för alla i förgasarhuset och inte avsedda att kunna bytas ut. Om det överhuvudtaget finns något löstagbart munstycke så är det första stegets huvudmunstycke, men alla tomgångsmunstycken, emulsionsmunstycken mm är fasta. Detta till skillnad från t ex europeiska eller japanska förgasare av samma årgång, där som regel alla munstycken är gängade och går att skruva loss vid behov (dessutom uppmärkta med diameter eller någon form av beteckning).

Så avsaknaden av utbytbara munstycken på B&S har nog inte bara att göra med att det är frågan om lågprisförgasare, utan det är helt enkelt normalt amerikanskt sätt att bygga förgasare på.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Köra Gilson trädgårdstraktor på E85
« Svar #13 skrivet: 20 aug-20 kl 10:50 »
Ja, alla konstruktioner är inte så genomtänkta, och det är nog svårt att göra annorlunda om man skolas in i en sådan miljö.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

295 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser