Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får ute?  (läst 2021 gånger)

Addiy

  • Gäst
Får ute?
« skrivet: 24 jan-07 kl 20:21 »
Hej ja har en liten fråga kan alla fårarter gå ute året om?Om inte vilka gör det? ;)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Får ute?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-07 kl 20:31 »
Ett gott råd:

Skaffa den nyligen utkomna nya upplagan av boken "Får" av Erik Sjödin (Natur & kultur).   ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Får ute?
« Svar #2 skrivet: 25 jan-07 kl 09:58 »
Allmogefåren kan gå ute året runt, men de behöver en "bostad" att tillgå jämt. Där ska vara dragfritt och mycket halm som de kan ligga och värma sig i.
I dagsläget vill mina åsenfår helst vara inne. Vi har ju nästan -20 grader, så det är väl inte så konstigt. Men är det varmare, dock fortfarande minus, och speciellt när det är soligt står de gärna ute och myser i solen.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Får ute?
« Svar #3 skrivet: 25 jan-07 kl 10:47 »
Alla fårraser kan gå åte året runt, inte bara Allmogefår  :)

Och precis som Lili skriver så ska dom ha tillgång till ligghall eller sitt stall från sin utehage.
Vilket också är ett krav för att uppfylla djurskyddsreglerna och det vill i alla fall jag göra.  :)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Får ute?
« Svar #4 skrivet: 25 jan-07 kl 12:39 »
Då måste jag ställa en kompletterande fråga. Kan alla fårraser gå ute överallt? Jag bor ju rätt långt norrut och vi har minus 30 ibland. Min mamma bor superlångt norrut och har nämnt får nån gång. Hon har några gånger varje vinter kring minus 40. Minus 56 är det kallaste som uppmätts där.

Men visst är det så att djur som går ute i kyla behöver mycket foder för att hålla värmen? Min häst får nu fri tillgång på hö ute och då mår hon bara bra fastän det är kallt. Och hon står i stall på natten.

Jag själv har ju ett uppvärmt stall att tillgå vid behov. Och ännu är inga får införskaffade, så ingen lider av min okunskap.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Får ute?
« Svar #5 skrivet: 26 jan-07 kl 10:30 »
Kan alla fårraser gå ute överallt? Ja alla fårraser kan gå ute.
Jag bor nästan så högt uppe man kan komma i Sverige, och mina får är då ute året om.
De har tillgång till en gammal ladugård som de kan gå ut och in när de själva vill.
Och det märker man att när det blir kallare än -25, då väljer de att vara mer inne. Och då brukar vi även bära in extra hö dit, så de inte behöver gå ut och äta. Och våra får har fri tillgång till hö.
Så din mamma kan gott och väl skaffa får, om det bara var kylan hon tänkte på.
Enda nackdelen är att man själv inte är så sugen att gå ut när det är -35 grader, då är det varmare framför brasan.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser