Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?  (läst 3120 gånger)

Malin Olsson

  • Inlägg: 15
    • -
Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?
« skrivet: 25 jan-20 kl 08:44 »
Hej på er!

Jag har ett gäng hönor (färre än 50 st) och de värper fler ägg än vi kan äta upp själv. Jag har några ”stammisar” som handlar, men jag skulle vilja sälja lite här på gården också.

Hur har ni löst förvaringen av äggen vid självbetjäning? (På vintern för att skydda äggen mot att frysa, på sommaren för att skydda äggen mot värmen).

Jag vill inte ha in kunderna i mitt hem eller bland djuren, så jag tänkte sätta ut äggen och en skylt vid vår infart. Men, jag har ingen bod/lekstuga/förråd där.

Några bra tips?

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-20 kl 10:27 »
En gammal byrå kanske?   Typ med tre lådor.  Man  tar ut den översta så det går att titta in och räcka in i den mellersta där äggen finns. I understa lådan kan man kylklampar på sommaren och flaskor med varmvatten på köldgrader.   Antagligen bra att bygga på med ett litet tak så vattnet rinner bort.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?
« Svar #2 skrivet: 26 jan-20 kl 01:38 »
jag är stadsbo så ta mina råd med en nypa salt

man hade kunnat gått ihop ett gäng bönder som har överskott och till försäljning och så har man kanske en vecka var, eller säg var femte dag som man ställer upp att vara försäljare, och det kan ju vara på en specifik plats, ett par timmar per dag. och så har alla bönderna samlat sitt överflöd till den platsen. blir enklare för kunderna också, kan jag tänka mig. ena bonden kanske har för mycket ägg, den andra har för mycket mjölk, och så vidare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?
« Svar #3 skrivet: 26 jan-20 kl 13:07 »
jag är stadsbo så ta mina råd med en nypa salt

man hade kunnat gått ihop ett gäng bönder som har överskott och till försäljning och så har man kanske en vecka var, eller säg var femte dag som man ställer upp att vara försäljare, och det kan ju vara på en specifik plats, ett par timmar per dag. och så har alla bönderna samlat sitt överflöd till den platsen. blir enklare för kunderna också, kan jag tänka mig. ena bonden kanske har för mycket ägg, den andra har för mycket mjölk, och så vidare.

Om man säljer sina ägg på annans mark utan att vara närvarande så hamnar man under ett annat regelverk.   Mer regler som måste uppfyllas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?
« Svar #4 skrivet: 26 jan-20 kl 15:06 »
det beror på vem man frågar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?
« Svar #5 skrivet: 26 jan-20 kl 15:30 »
det beror på vem man frågar.

Givetvis.
Om man ska följa reglerna så ska man nog fråga den som kan och begriper dom.
Annars är risken stor att man rättshavererar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?
« Svar #6 skrivet: 26 jan-20 kl 21:58 »
jag är stadsbo så ta mina råd med en nypa salt

man hade kunnat gått ihop ett gäng bönder som har överskott och till försäljning och så har man kanske en vecka var, eller säg var femte dag som man ställer upp att vara försäljare, och det kan ju vara på en specifik plats, ett par timmar per dag. och så har alla bönderna samlat sitt överflöd till den platsen. blir enklare för kunderna också, kan jag tänka mig. ena bonden kanske har för mycket ägg, den andra har för mycket mjölk, och så vidare.

Bönder med överflöd av både varor och tid, någon sån bonde har jag aldrig träffat eller sett  ::)

Malin Olsson

  • Inlägg: 15
    • -
SV: Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?
« Svar #7 skrivet: 27 jan-20 kl 11:20 »
jag är stadsbo så ta mina råd med en nypa salt

man hade kunnat gått ihop ett gäng bönder som har överskott och till försäljning och så har man kanske en vecka var, eller säg var femte dag som man ställer upp att vara försäljare, och det kan ju vara på en specifik plats, ett par timmar per dag. och så har alla bönderna samlat sitt överflöd till den platsen. blir enklare för kunderna också, kan jag tänka mig. ena bonden kanske har för mycket ägg, den andra har för mycket mjölk, och så vidare.

Låter jättebra, men... man får inte sälja ägg mer än i direkt anslutning till den egna gården där hönsen finns. Ett alternativ till det du beskriver är ju REKO-ringarna. Då förbeställer kunden förbeställer och betalar samtidigt - och hämtar varorna på en utlämningsplats (samma dag och tid för alla som säljer via REKO-ringen).


Nu var det ju förvaringstips jag var ute efter - inte försäljningsknep =)

Malin Olsson

  • Inlägg: 15
    • -
SV: Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?
« Svar #8 skrivet: 27 jan-20 kl 11:26 »
En gammal byrå kanske?   Typ med tre lådor.  Man  tar ut den översta så det går att titta in och räcka in i den mellersta där äggen finns. I understa lådan kan man kylklampar på sommaren och flaskor med varmvatten på köldgrader.   Antagligen bra att bygga på med ett litet tak så vattnet rinner bort.

Ganska bra ide faktiskt! Det finns det säkert någon billig på en loppis eller nåt.
Tänkte också på en kista. Det finns det också massor av på loppisar som ingen vill ha!

Tack för tipset!

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?
« Svar #9 skrivet: 27 jan-20 kl 15:00 »
Låter jättebra, men... man får inte sälja ägg mer än i direkt anslutning till den egna gården där hönsen finns. Ett alternativ till det du beskriver är ju REKO-ringarna. Då förbeställer kunden förbeställer och betalar samtidigt - och hämtar varorna på en utlämningsplats (samma dag och tid för alla som säljer via REKO-ringen).


Nu var det ju förvaringstips jag var ute efter - inte försäljningsknep =)
visst, men det finns ju något som heter J.I.T (just in time) principen som går ut på typ att sälja av allt man kan så fort som möjligt, så man har lagerplats över. iaf så är det så jag kommer ihåg den, har läst i skolan om detta nämligen men kan inte säga att det har hjälpt mig övht då jag faktiskt sitter inne med massor av varor i en 2:a på ~70kvm.

iaf, om du vill ha billig förvaringsplats så kan jag rekommendera att kolla hos din lokala kina-restaurang eller liknande, jag har hittat ett ställe där de plastbackar, kanske 30x50cm och 7cm höga. Tror det är ett par såna i veckan, men har inte frågat. iaf så slänger de massor av stora plåtburkar varje dag.


carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
SV: Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?
« Svar #10 skrivet: 27 jan-20 kl 15:41 »
Det ska väl inte vara något problem att snickra ihop ett litet skåp. Jag slog ihop en ”kiosk” enligt bilden och monterade på en överbliven kökslucka . Tyvärr slutade hönsen värpa precis  när kiosken var klar. Då den är otestad.

Jag är Mer osäker på hur man får ett bra klimat i skåpet. Under milda vinter-och vårdagar borde det gå bra men när solen börjar värma lite mer kan det ju snabbt bli väl varmt.

Malin Olsson

  • Inlägg: 15
    • -
SV: Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?
« Svar #11 skrivet: 27 jan-20 kl 17:13 »
visst, men det finns ju något som heter J.I.T (just in time) principen som går ut på typ att sälja av allt man kan så fort som möjligt, så man har lagerplats över. iaf så är det så jag kommer ihåg den, har läst i skolan om detta nämligen men kan inte säga att det har hjälpt mig övht då jag faktiskt sitter inne med massor av varor i en 2:a på ~70kvm.

iaf, om du vill ha billig förvaringsplats så kan jag rekommendera att kolla hos din lokala kina-restaurang eller liknande, jag har hittat ett ställe där de plastbackar, kanske 30x50cm och 7cm höga. Tror det är ett par såna i veckan, men har inte frågat. iaf så slänger de massor av stora plåtburkar varje dag.

Jag tror du har missuppfattat min fråga...  ???
Jag har äggen i äggkartonger! Inte intresserad av varken gamla plastbackar eller plåtburkar.
Det är förvaringen av äggen - alltså klimatet jag är ute efter för att skydda äggen för kyla och värme utomhus vid självbetjänings-försäljning.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?
« Svar #12 skrivet: 27 jan-20 kl 17:16 »
Jag tror du har missuppfattat min fråga...  ???
Jag har äggen i äggkartonger! Inte intresserad av varken gamla plastbackar eller plåtburkar.
Det är förvaringen av äggen - alltså klimatet jag är ute efter för att skydda äggen för kyla och värme utomhus vid självbetjänings-försäljning.

Du kan ha ett gammalt kylskåp.
Ett vanligt skåp eller något annatsom skyddar för väder och vind.
Att dom blir kalla är inget farligt alls, men en värmemagasin och isolering skadar nog inte.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Malin Olsson

  • Inlägg: 15
    • -
SV: Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?
« Svar #13 skrivet: 27 jan-20 kl 17:17 »
Det ska väl inte vara något problem att snickra ihop ett litet skåp. Jag slog ihop en ”kiosk” enligt bilden och monterade på en överbliven kökslucka . Tyvärr slutade hönsen värpa precis  när kiosken var klar. Då den är otestad.

Jag är Mer osäker på hur man får ett bra klimat i skåpet. Under milda vinter-och vårdagar borde det gå bra men när solen börjar värma lite mer kan det ju snabbt bli väl varmt.

Jag har också lyckats göra en liten äggkiosk. Men som du säger så funkar det bara när det är "kylskåpskallt" ute... 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?
« Svar #14 skrivet: 27 jan-20 kl 18:17 »
Jag har också lyckats göra en liten äggkiosk. Men som du säger så funkar det bara när det är "kylskåpskallt" ute...

Äggen mår inte dåligt i upp till 20 graders temperatur.
Har du ett skåp så har du ventilation och kan tom sätta dit en liten temperaturstyrd fläkt som håller tempen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?
« Svar #15 skrivet: 27 jan-20 kl 20:01 »
Det går ju att gräva ett hål och fixa så att äggen förvaras under markytan, blir bra både under stark sommarvärme och under minusgrader om tjälen inte kryper för djupt.

Det finns färdiga sådana för öl/läsk-burkar. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=%C3%B6lkyl+jordr%C3%B6r

SV: Förvaring av ägg vid gårdsförsäljning?
« Svar #16 skrivet: 01 feb-20 kl 19:04 »
Nu vet ju inte jag hur mycket ägg som du vill ha ute, men tänkte att en stor kylväska/box, sån man har på picnic kanske kan vara något. Så kan man ha frysklampar alt varmvattenflaskor efter väderlek. Dom som är i hårdplast borde ju också funka bra som skydd mot fåglar som pickar på förpackningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser