Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter inte fodret, och döda bin i fodret.  (läst 1838 gånger)

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
Äter inte fodret, och döda bin i fodret.
« skrivet: 20 sep-19 kl 17:14 »
Normalt invintrar jag med en öppen foderlåda med lecakulor i (för att bina skall ha något att gå upp på så de inte drunknar). I år provar jag med Bifor, så för enkelhetens skull ställde jag bara spannen på en täckskiva med hål, slängde i lecakulor och hoppades på det bästa.

Nu, efter två veckor, har de fortfarande inte ätit mer än hälften - två tredjedelar och det är massor med bin i spannen, varav hälften har drunknat.

Medan jag skriver detta slås jag av en tanke: kan det vara så att Bifor, genom sin högre koncentration, är tyngre, så de helt enkelt inte orkar flyga upp ur spannen? Ju mer de drar in desto längre måste de ju flyga för att komma ur spannen. Spannen är ju också betydligt djupare än foderlådan.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Äter inte fodret, och döda bin i fodret.
« Svar #1 skrivet: 22 sep-19 kl 21:31 »
Om bina drunknar så har du för lite kulor.
Har bina plats att dra in och lagra fodret? kan vara att alla cellerna är upptagna med yngel.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Äter inte fodret, och döda bin i fodret.
« Svar #2 skrivet: 23 sep-19 kl 08:44 »
Tanken med Biforshink är ju att dra bort täckplasten, vända den upp och ner och ställa över hål i en täckskiva. Jag har aldrig hört talas om att bin skulle kunna klättra upp på insidan av hinken med full last, väggarna är väl hala och helt raka uppåt?

Ett tips inför nästa år är att en foderlåda kostar två burkar honung i investeringskostnad...

Nu då utomhustemperaturerna är låga, så stannar bina helst nära sitt yngel. Ju högre tröskel de får att kliva över för att ta sig upp till matarplatsen, ju färre kommer att offra energi på att ta sig dit, och vice versa.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Äter inte fodret, och döda bin i fodret.
« Svar #3 skrivet: 23 sep-19 kl 09:17 »
Om man har foderlåda redan, så är det nog inte så svårt att hälla över Bifor i den heller förstås...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Äter inte fodret, och döda bin i fodret.
« Svar #4 skrivet: 23 sep-19 kl 10:40 »
Tack för svaren!

Tja, det är lätt att vara efterklok...

Kulor och utrymme hade de tillräckligt av.

Jag provade Bifor, på rätt sätt, för ett antal år sedan, men vill minnas att jag av någon anledning tyckte det var bökigt. Nu tänkte jag bara ställa spannen där för att ge dem allt på en gång (jag tror inte foderlådan rymmer en hel spann). Det kändes som samma sak som foderlådan, bara lite högre. Dessutom mindre disk efteråt! :) Jag hade inte en tanke på att de skulle krypa hem, jag antog väl att de flög!

Nåväl, nu har jag lärt mig det, till priset av ett antal döda bin...

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Äter inte fodret, och döda bin i fodret.
« Svar #5 skrivet: 23 sep-19 kl 12:27 »
En Nacka foderlåda för Lågnormal rymmer 1,333 hink Bifor, dvs full vintergiva. 1 hink är ju för lite som bekant. 1 Nacka Langstroth rymmer mer än så.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Äter inte fodret, och döda bin i fodret.
« Svar #6 skrivet: 24 sep-19 kl 08:42 »
Enl. LPs rymmer en foderlåda för LN 15 l, en Biforspann innehåller 16 l, så om det stämmer får det inte plats. Nu har jag Langstroth, så det hade fungerat, men när jag kollade på LPs råkade jag titta på LN, därav mitt antagande att det inte gick.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Äter inte fodret, och döda bin i fodret.
« Svar #7 skrivet: 24 sep-19 kl 09:07 »
Nej. En Biforshink innehåller 16 kg, inte liter......
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Äter inte fodret, och döda bin i fodret.
« Svar #8 skrivet: 24 sep-19 kl 09:58 »
Ahh, dubbelfel från min sida! ;D

I vilket fall som helst, nästa år blir det foderlåda och vanligt socker igen, det har fungerat bra hittills. Trots slabbandet.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Äter inte fodret, och döda bin i fodret.
« Svar #9 skrivet: 24 sep-19 kl 12:50 »
Ahh, dubbelfel från min sida! ;D

I vilket fall som helst, nästa år blir det foderlåda och vanligt socker igen, det har fungerat bra hittills. Trots slabbandet.

Varför inte foderlåda och Bifor? Det går ju utmärkt att köpa hem både i bulk eller i hink.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Berberis, ärt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser