Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olydig bagge  (läst 1068 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Olydig bagge
« skrivet: 22 apr-10 kl 10:26 »
Jag som varit så stensäker på Roslagsfårens förträfflighet när det handlar om att stanna innanför stängslet har nu "drabbats" av en bagge som totalvägrar att bli instängslad. Sedan nån månad tillbaka är han ÖVERALLT. Men inte så länge till, på måndag blir han biogas >:D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Olydig bagge
« Svar #1 skrivet: 22 apr-10 kl 11:32 »
Ja, Anette, baggar är en släkt för sig själv! De har lite mer upptäckarlust och gillar äventyr.
Det gäller nog de flesta raser och dessutom behöver baggar andra baggar att "leka" och stångas med. Såna som pratar deras språk.

Tackor och tacklamm är oftast lugnare, så länge de har mat vill säga, för brist skapar vandringslust hos de flesta.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Olydig bagge
« Svar #2 skrivet: 22 apr-10 kl 11:44 »
Ja, droppen var när han demolerade hönsgården för att komma år hönornas mat, (trots fri tillgång på både foder och allt som hunnit börja spira i hagar och trädgård). Fram tills dess hade jag fortfarande planer för hur han skulle kunna bli kvar här, men nu är slakten betställd. oåterkalleligt!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Olydig bagge
« Svar #3 skrivet: 23 apr-10 kl 07:29 »
Grejen är att baggar behöver andra baggar att hitta på hyss med. Tackor under lammperioden är inte intressanta för baggar. De får långtråkigt helt enkelt. Det är därför det är bra med bagg-grupp.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Olydig bagge
« Svar #4 skrivet: 23 apr-10 kl 16:29 »
Ja, min bagge Boberg ( ;)) har nog långtråkigt.. Han lekte lite för hårdhänt med lammen som han ju går med för att slippa gå ensam. Han har lugnat ner sog nu när de har lite större hage att gå i men ett tag undrade jag vad jag skulle göra med honom... Ska ju spara ett par bagglamm till hösten så de får gå för sig själva. Hoppas på lugn och ro då!

(Anette, hör av dig om Lill-kussen, Solveigs vite son är av intresse...)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 8 användare (2 dolda)
karsan, LimJans, Själv är bäste dräng, Jona d, Bustera, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser