Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vita äckelmaskar, Hur få bort ?  (läst 3784 gånger)

memma

  • Inlägg: 347
    • Uppland
Vita äckelmaskar, Hur få bort ?
« skrivet: 29 aug-06 kl 20:26 »
Hej !
Jag har tagit ner ett skadat fruktträd och ska gör om det till en klädhängare.
För 1 vecka sedan barkade jag av trädet då kom det ut vita små maskar som levde under barken, Dom hade borrat små hål och gjort gångar.
Jag ställde trädet att torka och skulle fortsätta med att slipa idag.
Först upptäckte jag att jag inte tagit bort alla "lager" av barken ännu och när jag skulle göra klart avbarkningen fanns det ännu fler maskar under. Dessa hade också borrat hål och det gick inte att tälja bort för dom verkar har borat sig ganska djupt.
Någon som vet vad detta är för maskar, om dom där när trädet  får stå, om dom borrat sig igenom trädet så att det int går att använda(om det är för skört) och om man kan få bort dom genom att t.ex smörja med linolja eller liknade ?

Tacksam för svar snart, kram Emma.

AndersT

  • Inlägg: 154
Re:Vita äckelmaskar, Hur få bort ?
« Svar #1 skrivet: 29 aug-06 kl 20:53 »
Jag gissar att ditt trärd varit skadat en längre tid, eller att du låtit det ligga ganska länge obarkat, då brukar det komma vita maskar eller larver som lever på lagret mellan barken och "träet", när jag har drabbats så brukar jag ta bort all bark och dra ut stammen i solen, liggandes på ett par reglar så att den torkar upp, efter ett par dagar är dom borta.. Ett tips jag har fått är att lägga träet i terpentin, som tydligen tar död på mask och annat, men linolja borde också gå bra..

memma

  • Inlägg: 347
    • Uppland
Re:Vita äckelmaskar, Hur få bort ?
« Svar #2 skrivet: 03 sep-06 kl 12:37 »
Nu var det några dagar sedan jag tittade på trädet (å maskarna) sist men en ide jag har är att smörja in, skölja det med tex. vinäger, det borde ju döda maskarna. Kan det funka? Sen vädra det såklart innan man tar in det.

AndersT

  • Inlägg: 154
Re:Vita äckelmaskar, Hur få bort ?
« Svar #3 skrivet: 04 sep-06 kl 22:36 »
Vet inte om det fungerar med vinäger, men vet vet om man inte har provat?? Gissar att maskarna inte tycker om det i alla fall.. Berätta hur det har gått!!

memma

  • Inlägg: 347
    • Uppland
Re:Vita äckelmaskar, Hur få bort ?
« Svar #4 skrivet: 10 sep-06 kl 23:44 »
jag har sågat upp det dumma trädet till ved. Ska bränna maskarna inne ;D

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vita äckelmaskar, Hur få bort ?
« Svar #5 skrivet: 10 sep-06 kl 23:50 »
"Det var ett bra spratt åt vägglössen. Sa kärringen när stugan brann."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser