Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  John Seymour i ny svensk utgåva  (läst 14439 gånger)

Joachim Stormvall

  • Inlägg: 17
    • Uppland
John Seymour i ny svensk utgåva
« skrivet: 22 jun-13 kl 16:17 »
Hej!

Min fru och jag startar nu upp ett litet bokförlag med fokus på ett hållbart samhälle. Vi har för avsikt att inleda vår utgivning med en reviderad upplaga av John Seymours klassiska verk Självhushållning - en handbok, en idébok på svenska. (På engelska heter den nya utgåvan The new complete book of Self-Suffiency.)

Eftersom det kostar mycket att trycka upp en serie böcker och vi har svårt att bedöma intresset, skulle vi vara väldigt tacksamma om du har lust att svara på tre korta frågor. Det görs på den här länken: http://www.surveymonkey.com/s/FVBSWGH

Tanken är att boken ska bli tillgänglig på svenska igen i en hållbar inbunden utgåva våren 2014. Idag finns den svenska versionen, som först utkom i slutet av 1970-talet, bara att få tag på i andra hand och säljs ofta till orimligt höga priser. Något vi vill ändra på.

Ett stort tack!

Joachim Stormvall

hånung

  • Gäst
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #1 skrivet: 22 jun-13 kl 16:37 »
Hej en bra ide alla är inte bra på engelska . Har svara på din enkät .

Joachim Stormvall

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #2 skrivet: 22 jun-13 kl 16:38 »
Tack håning!

Huggorm

  • Gäst
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #3 skrivet: 28 jun-13 kl 20:03 »
Vad kommer skillnaden att bli mot den gamla boken? Jag råkar vara ägare av en av de gamla, och den känns ändå ganska komplett. Det enda jag kan komma på är att elframställning kanske har gått framåt en del och att man kunde skriva en del om solpaneler och liknande

Joachim Stormvall

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #4 skrivet: 29 jun-13 kl 10:46 »
Motivet bakom nyutgivningen är framförallt att boken ska bli tillgänglig igen. Den är svår att få tag på (att betala 500 kr för en begagnad är ju rätt vansinnigt, även om det för många ändå känns som en vettig investering).
Därför har vi pratat om att inte förändra mer än nödvändigt och jag håller med dig, boken känns rätt komplett. Den nya engelska utgåvan är dock uppdaterad - jag kan återkomma med en lista över förändringar senare när arbetet är igång.

Anpassningen till svenska förhållanden är också viktig och dessa saker har ju med varandra att göra.
Tipset om energiavsnittet är bra! Har någon fler idéer om vad som bör uppdateras/anpassas?

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #5 skrivet: 29 jun-13 kl 11:29 »
Det stora problemet med den gamla boken är just att den är gammal. Mycket har förändrats, speciellt inom djurhållning där en hel del av det som beskrivs till och med är olagligt idag.

Joachim Stormvall

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #6 skrivet: 29 jun-13 kl 13:35 »
Ja, djurhållningen måste förstås uppdateras. Samtidigt kan jag tänka att en av hans huvudpoänger: att djuren ger fruktbar mark genom gödsel (utöver de andra fördelar/nackdelar han nämner), ändå ger utrymmet ett existensberättigande. Men självklart måste det anpassas till svenska förhållanden och dagens syn på hur djuren hålls på gården. Bra tips!

Någon som tycker att något annat avsnitt i boken bör ses över?

Maiisan

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #7 skrivet: 17 aug-13 kl 13:10 »
Kommer ni att göra en svensk upplaga av hans andra bok, "The New Self-Sufficient Gardener - The Complete Illustrated Guide to Planning, Growing, Storing and Preserving Your Own Garden Produce" också? För jag skulle vilja ha den med :)

Joachim Stormvall

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #8 skrivet: 21 aug-13 kl 14:22 »
Ja, åtminstone litegrann! I den uppdaterade engelska versionen av Seymours ursprungliga Självhushållningsbibel (The New complete book of Self-sufficiency) har det engelska förlaget lagt in mer än hundra sidor från boken du pratar om, alltså den som fokuserar på trädgården. Och det vill vi självklart ha med.
Men om tillräckligt många är intresserade av den andra också kanske det kan bli en bra uppföljare. Han har ju även gett ut en bok om de gamla hantverken som är fin.

 

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #9 skrivet: 21 aug-13 kl 23:49 »
Varför inte ge ut boken "Gengas" av Ingenjörsvetenskapsakademien också? jag fiick tillåtelse att trycka den utan avgifter. Första upplagan 1950, så jag tror inte det är någon upphovsrätt på den längre heller. Jag har en "uppklippt" version liggande någonstans som man kan göra repro på isåfalll.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Joachim Stormvall

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #10 skrivet: 20 okt-13 kl 19:09 »
Intressant ämne Markus! Hoppas vi får möjlighet att kika på det i framtiden.
Tack alla ni som svarade på enkäten!

J.S

  • Inlägg: 23
    • Västerbotten
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #11 skrivet: 23 okt-13 kl 18:12 »
Intressant ämne Markus! Hoppas vi får möjlighet att kika på det i framtiden.
Tack alla ni som svarade på enkäten!

Hur ser det ut, verkar det finnas kundunderlag nog för en ny utgåva?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #12 skrivet: 29 okt-13 kl 04:30 »
Varför inte ge ut boken "Gengas" av Ingenjörsvetenskapsakademien också? jag fiick tillåtelse att trycka den utan avgifter. Första upplagan 1950, så jag tror inte det är någon upphovsrätt på den längre heller. Jag har en "uppklippt" version liggande någonstans som man kan göra repro på isåfalll.

/M

Det är upphovsrätt 75 år efter författarens död, så om författaren dog före 1937 så är boken fri.

Joachim Stormvall

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #13 skrivet: 26 nov-13 kl 21:27 »
Det blir en ny utgåva!

Håning

  • Gäst
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #14 skrivet: 26 nov-13 kl 21:29 »

farfar

  • Inlägg: 55
    • Småland
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #15 skrivet: 27 nov-13 kl 15:15 »



Jag har svarat och hoppas på ett bra samarbete! :)

Mr Beard

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #16 skrivet: 08 jan-14 kl 20:24 »
Hej,

Satt och letade efter hans bok på nätet och funderade på att köpa den med engelsk text.
Men om det fortfarande är aktuellt med en svensk utgåva våren 2014 så kan jag nog vänta lite.

Håller tidplanen och har ni något mer exakt datum?
7 ha gård på Brösarps backar med fru, barn, 2 fjällnära kor, en bunt får, 2 Nordsvenskar, 1 Ardenner, samt en hund och två katter.

Che Guevara

  • Gäst
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #17 skrivet: 08 jan-14 kl 22:37 »
Hej,

Satt och letade efter hans bok på nätet och funderade på att köpa den med engelsk text.
Men om det fortfarande är aktuellt med en svensk utgåva våren 2014 så kan jag nog vänta lite.

Håller tidplanen och har ni något mer exakt datum?
Hav lite tåla mod  :)

Hylsan

  • Inlägg: 11
    • Blekinge
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #18 skrivet: 09 jan-14 kl 09:09 »
Ville bara också säga att vi väntar spänt på denna svenska version :)

scorpio_xri

  • Inlägg: 87
  • Oscar
    • Närke
SV: John Seymour i ny svensk utgåva
« Svar #19 skrivet: 22 jan-14 kl 21:30 »
när väntas den komma ut?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 4 användare
xaelanar, ekont22, skogskälla, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser