Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fräsa not/fjäder(spont) med handöverfräs?  (läst 9020 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Fräsa not/fjäder(spont) med handöverfräs?
« skrivet: 10 jul-19 kl 21:10 »
Nu när jag efter en väldigt massa år äntligen har fått röven ur vagnen och skaffat mig ett sågverk så kommer några följdfrågor eftersom en av drömmarna jag haft är att såga och förädla ett eget trägolv. Så.. Sågverk har jag numer, planhyvel likaså. Men någon flådigare hyvel har jag inte råd med för att fräsa not/fjäder(spont)
Men jag tycker det borde kunna gå att lösa den saken med en bordsmonterad handöverfräs. Noten är ju inga problem att hitta stål till men det verkar vara lögn i helvete att hitta stål för att fräsa fjädern/sponten. Gissar att det hänger ihop med att det stålet måste se ganska olika ut beroende på brädans tjocklek? Har sett några stålsatser som säger sig vara not/fjäder men de kostar flera tusen för ett par stål.

Någon här som kan ge lite tips på hur man kan göra för en rimlig peng? En lös fjäder förstår jag hur jag kan ordna så det behöver jag inte tips om.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Fräsa not/fjäder(spont) med handöverfräs?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-19 kl 06:59 »
Fräs med en rak pinnfräs från ovan o undersidan. Ställ den något mer på undersidan så får du det tätare upptill. Vad är det du inte gillar med lös fjäder?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Fräsa not/fjäder(spont) med handöverfräs?
« Svar #2 skrivet: 11 jul-19 kl 07:34 »
Fräs med en rak pinnfräs från ovan o undersidan. Ställ den något mer på undersidan så får du det tätare upptill. Vad är det du inte gillar med lös fjäder?
Jo det går ju förstås. Tar man det lite varligt så borde det ju gå att få till jämnt och bra.

Jag har inget emot lös fjäder alls. :) Bara att jag förstår hur man ska göra för att åstadkomma det.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Fräsa not/fjäder(spont) med handöverfräs?
« Svar #3 skrivet: 11 jul-19 kl 17:09 »
Jag har inte testat än, men tänkte bestycka en cirkelsåg med flera sågblad för att få till not och fjäder på plank. Avverkar ju mycket bättre än en pinnfräs.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fräsa not/fjäder(spont) med handöverfräs?
« Svar #4 skrivet: 11 jul-19 kl 19:01 »
En äldre stor vertikalfräs med matarverk, kan man få tag i för några tusen.
Gav 3 tusen för min utan frässtål, typ en sån här.
Jag ska köpa en till och sen kör man not i den ena och fjäder i den andra.


Stål är inte så dyra, här är nått exempel
https://www.swedendro-tools.se/frasverktyg/for-stationara-maskiner/notfrasar

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Fräsa not/fjäder(spont) med handöverfräs?
« Svar #5 skrivet: 11 jul-19 kl 22:31 »
Du behöver inte krångla till det i onödan, jag har gjort några golv som jag sågat själv, planhyvlat och sedan fräst med handöverfräs. Det finns en notfräs där fräsen vilar på plankans ovansida, den är mycket enkel att göra en bra not med, höjd djup och vinkel blir rätt med en gång.
När jag ska göra lös fjäder hyvlar jag först ner en bräda i hyveln till fjäderns färdiga bredd, seden klyver jag ut en massa bitar med övermått på bordssågen eller med cirkelsågen. Sedan åker de in i planhyveln igen för att få rätt dimension, tror jag brukar göra mina 8mm. Annars kan du bara leta upp lämpligt skivmaterial på bygghandeln, masonite plywood eller liknande som har rätt mått för fjädern.
Jag kör brädernas kanter på riktihyveln, har du inte möjlighet till det går det bra med en hyndhyvel med mothåll för att få rätt vinkel. Har du lite kvist i brädorna är det inte ett jätte stort problem, de krymper oregelbundet vid kvistar så försök såga brädorna med kvisten mitt i brädan om möjligt. Även om jag kör de i min lilla rikthyvel måste jag alltid justera en del med handhyvel.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Fräsa not/fjäder(spont) med handöverfräs?
« Svar #6 skrivet: 12 jul-19 kl 08:01 »
Hej
Ett tips jag fått för samma problem. Ta cirkelsågen med en hårdmetallklinga och såga ett spår i planken, Ta sedan en remsa masonite som fjäder. 

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Fräsa not/fjäder(spont) med handöverfräs?
« Svar #7 skrivet: 12 jul-19 kl 13:24 »
En äldre stor vertikalfräs med matarverk, kan man få tag i för några tusen.
Gav 3 tusen för min utan frässtål, typ en sån här.
Jag ska köpa en till och sen kör man not i den ena och fjäder i den andra.


Stål är inte så dyra, här är nått exempel
https://www.swedendro-tools.se/frasverktyg/for-stationara-maskiner/notfrasar
Vad för stål använder man för att göra fjädern i en sådan där?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Fräsa not/fjäder(spont) med handöverfräs?
« Svar #8 skrivet: 12 jul-19 kl 13:25 »
Du behöver inte krångla till det i onödan, jag har gjort några golv som jag sågat själv, planhyvlat och sedan fräst med handöverfräs. Det finns en notfräs där fräsen vilar på plankans ovansida, den är mycket enkel att göra en bra not med, höjd djup och vinkel blir rätt med en gång.
När jag ska göra lös fjäder hyvlar jag först ner en bräda i hyveln till fjäderns färdiga bredd, seden klyver jag ut en massa bitar med övermått på bordssågen eller med cirkelsågen. Sedan åker de in i planhyveln igen för att få rätt dimension, tror jag brukar göra mina 8mm. Annars kan du bara leta upp lämpligt skivmaterial på bygghandeln, masonite plywood eller liknande som har rätt mått för fjädern.
Jag kör brädernas kanter på riktihyveln, har du inte möjlighet till det går det bra med en hyndhyvel med mothåll för att få rätt vinkel. Har du lite kvist i brädorna är det inte ett jätte stort problem, de krymper oregelbundet vid kvistar så försök såga brädorna med kvisten mitt i brädan om möjligt. Även om jag kör de i min lilla rikthyvel måste jag alltid justera en del med handhyvel.
Jo det lutar nog åt att det får bli något sådant tillvägagångssätt.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fräsa not/fjäder(spont) med handöverfräs?
« Svar #9 skrivet: 12 jul-19 kl 15:46 »
Vad för stål använder man för att göra fjädern i en sådan där?

Jag har inte satt mig in i det än, men han som jag köpte fräsen av körde med två st med distansbricka i mellan för att göra fjädern.
Typ 2 sådana

https://www.swedendro-tools.se/shop/product/notfras-125x10mm-z2-hm?tm=&sm=


Sen hade han hemmagjorda kuttrar och gjorde spröjs och golvsocklar, foder och taklister av modell grov. Han körde golvlister som var ca 30 x 200 mm när jag hämtade fräsen.

 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Fräsa not/fjäder(spont) med handöverfräs?
« Svar #10 skrivet: 16 jul-19 kl 11:19 »
Det är bra mycket krångligare att få till not/fjäder än not/not och lös fjäder.

Omständigt att hantera stora plankor i bordsfräs också, kör ovanifrån med en stödbräda av samma tjocklek. Alla notspår blir gjorda med samma inställning, dva passar 100%, och fjädern är ju lätt att hyvla till rätt dimension i planhyveln.

Limma in fjädern i en sida på varje bräda om du tycker det blir enklare att hantera.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Fräsa not/fjäder(spont) med handöverfräs?
« Svar #11 skrivet: 17 jul-19 kl 08:58 »
Är nog inne på Vitis lösning här också. Känns inte som att man gör någon vinst med fjäder när det är ett golv, och man förlorar ju dessutom lite bredd på planken om man fräser fjäder. Annat läge om man skall ha fjällpanel utomhus.

Vad tror ni är bäst till lös fjäder i ett 2 tums golv? 10 mm plywood eller 10, kanske 15 mm trä? Loggolv.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Fräsa not/fjäder(spont) med handöverfräs?
« Svar #12 skrivet: 17 jul-19 kl 17:48 »
Det är bra mycket krångligare att få till not/fjäder än not/not och lös fjäder.

Omständigt att hantera stora plankor i bordsfräs också, kör ovanifrån med en stödbräda av samma tjocklek. Alla notspår blir gjorda med samma inställning, dva passar 100%, och fjädern är ju lätt att hyvla till rätt dimension i planhyveln.

Limma in fjädern i en sida på varje bräda om du tycker det blir enklare att hantera.
Stödbräda till vad?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Fräsa not/fjäder(spont) med handöverfräs?
« Svar #13 skrivet: 25 jul-19 kl 14:34 »
Stödbräda till vad?

Under fräsen. En bräda som är lika tjock som den man fräser i, liggande brevid. Då har hela fräsens sula stöd och det finns ingen risk att man vinglar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 4 användare
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser