Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tar rävar får?  (läst 2837 gånger)

Liz-arden

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Tar rävar får?
« skrivet: 23 jul-18 kl 17:40 »
Jag vandrade genom fårhagarna hemma igår och hittade en rävlya med väldigt mycket ben och matrester runt i kring. Där fanns också spillning från räv.

Där låg delar av rådjur i olika storlekar, en grävlingsunge, hårtussar och rester av ett vuxet får.

Så till frågan. Tar räven vuxna får eller har den släpat hem ett får som något annat rovdjur tagit/ självdött får?

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Tar rävar får?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-18 kl 17:51 »
Visst kan räven ta ett vuxet får, men det troliga är att den tagit ett redan dött får. Man blir förvånad vad de kan släpa iväg med.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Tar rävar får?
« Svar #2 skrivet: 23 jul-18 kl 20:57 »
finns rävar som klarar av att döda vuxna rådjur.. men det är tämligen sällsynt.. det är möjligt att en räv klarar av att döda ett får men det är med 99% säkerhet resterna från ett redan dött får.. skulle jag tro..
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser