Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämpligheten i att sätta ett övergivet lamm i avel?  (läst 936 gånger)

Ripa

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
Lämpligheten i att sätta ett övergivet lamm i avel?
« skrivet: 06 apr-13 kl 13:39 »
Hallå.
Jag har ett par bekanta som fick ett för tidigt fött tacklamm nu i vår. Det övergavs, tvillingen dog, och de har fått föda upp henne med nappflaska eftersom tackan vägrade dia. De har självklart fäst sig vid den lilla krabaten och hon kommer att ingå i deras avel i framtiden då de inte vill slakta.

Nu tänker jag inte lägga mig i vilka får de använder till avel, men själva frågeställningen gjorde mig nyfiken. Tackan skickas till slakt pga dåliga modersegenskaper (det är inte första gången hon överger ett lamm) men kommer lammet att ärva de här dåliga egenskaperna? Om det var ett bagglamm det rörde sig om, skulle det fortfarande spridas vidare via hans gener eller är det ett beteende-tingat arv som går via tackorna?

Jag skulle själv inte vilja ha ett övergivet lamm i min produktion, jag skulle nog vara för rädd att något går fel i senare generationer. Men vad är det egentligen som förs vidare? Jag har hört mycket om att sådana lamm inte är lämpliga för avel men när jag söker på mer konkret information, källor, forskning, så hittade jag faktiskt inte mycket som verkade seriöst. Hjälp mig klura ut detta, Alternativ!

Nina W

  • Inlägg: 4016
    • Värmland
SV: Lämpligheten i att sätta ett övergivet lamm i avel?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-13 kl 14:48 »
Jag är inte fårproffs utan har bara hjälpt till med andras får. Men jag vet att i naturen gäller "den starkes lag". Lamm som inte är riktigt pigga då dom just kommit ut struntar ofta tackan i, det är naturligt för henne. Speciellt om hon redan fött ett eller två lamm som börjat dia. Stöter hon bort ett lamm än fast det föds piggt så är det allvarligare, då är hon en dålig mor som bör slaktas! Om man hjälper en slö nyfödd och den piggnar till inom någon timma så kanske hon vill ha den. Vill hon inte så kan man göra en minimal kätte och binda henne kort så att hon kissar och bajsar på alla sina lamm för då luktar alla snart likadant och då glömmer hon bort vilken hon inte ville ha. Det här är en bra metod om man vill att hon ska adoptera en annan tackas lamm också. Jag hjälpte en bonde som hade finullsfår och det var en massa trams med dom. Dels förlossningarna, större risk att ett lamm fastnar ju fler som ska ut... Finull är en ras som ofta får trillingar och fyrlingar och sedan det där tramset som jag beskriver ovan. Men det är en gammal skyddad lantras och jag vet inte om dom fått omdömet "dåliga mödrar"?!
« Senast ändrad: 06 apr-13 kl 14:54 av Nina W »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 3 användare
alternaiv, Mathias., Camille Richert

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser