Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För ojämnt för får ?  (läst 2862 gånger)

Vikbotorpare

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
För ojämnt för får ?
« skrivet: 15 okt-20 kl 19:17 »
Här kommer några fårfrågor från en Novis.

Vi har köpt ett torp med en del mark, ca 2 ha.
Marken består till stor del av gammal ängsmark som inte varit brukad eller skött på många år. Den är idag väldigt tuvig och ojämn, för ojämn för åkgräsklippare, även för slåttebalk skulle jag tro. Kan också tillägga att berget är uppe i dagen vid ett par ställen.
Vi har planer på att ha får på marken i framtiden, några, ca 3-5 st lånefår.

Hur förbereder man sån här mark bäst för får. Kan de beta direkt på sån mark när det är långt gräs och ojämnt eller behöver man börja om från början med plog eller harv för att få marken jämnare?

Tacksam för tips!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-20 kl 19:29 »
Får är fyrbensdrivna och är duktiga klättrare, inte som getter men ganska bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #2 skrivet: 15 okt-20 kl 20:50 »
Här kommer några fårfrågor från en Novis.

Vi har köpt ett torp med en del mark, ca 2 ha.
Marken består till stor del av gammal ängsmark som inte varit brukad eller skött på många år. Den är idag väldigt tuvig och ojämn, för ojämn för åkgräsklippare, även för slåttebalk skulle jag tro. Kan också tillägga att berget är uppe i dagen vid ett par ställen.
Vi har planer på att ha får på marken i framtiden, några, ca 3-5 st lånefår.

Hur förbereder man sån här mark bäst för får. Kan de beta direkt på sån mark när det är långt gräs och ojämnt eller behöver man börja om från början med plog eller harv för att få marken jämnare?

Tacksam för tips!



Inga som helst problem att det är tuvigt och ojämnt för fåren.

Om man kör en gång om året med en betesputs med slagor (slaghack) så försvinner tuvorna. Det blir lite skumpigt i traktorn första vändorna dock, men det går.

Men, om det är tuvigt för att det är vattensjuk mark, så ökar risken för problem med parasiter, i synnerhet en som heter "stora leverflundra".

Är det vattensjukt, så är det viktigt att förnya dikena runt marken, för får vare sig trivs eller passar på vattensjuk mark.

Även om ni "bara" tänker er lånefår (inte så lätta att få tag på), så rekommenderar jag att marken delas in flera fållor, t.ex. tre fållor, och att fåren får växla mellan dessa fållor under sommaren.

Får behöver bra stängsel, för att fåren ska hålla sig inne, och vargen (förhoppningsvis) ute.

Gå gärna något slags introduktionskurs i fårhållning.

Här är några exempel:
https://www.kurser.se/kurs/farkurs

http://www.kulturlandskaparna.se/kurser/smaskalig-farskotsel/

Det går att hitta fler om man söker.

Lycka till med fåren!

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #3 skrivet: 15 okt-20 kl 23:00 »
Fåren tar sej fram även om det är ojämt. Jag har haft får på hygge i skogen och det gick fint.
Plöja tycker jag du kan avstå om ni inte ska ha eget vinterfoder.
Lie eller röjsåg och fagning kan ju oxå vara bra om man inte har tillgång till stora maskiner.

Ett gott bete och stora ytor så fåren kan ströva anser jag vara viktigare än höga stängsel, har fåren inte tillräckligt mycket eller tillräckligt gott bete är det svårt att hålla dem i hagen.

Jag som bor i vargrevir försöker inte ens hålla vargsäkert stängsel, vargen kan ta sej in på ett bete om den vill.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Lysew Foto

  • Inlägg: 24
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #4 skrivet: 16 okt-20 kl 18:34 »
Här kommer några fårfrågor från en Novis.

Vi har köpt ett torp med en del mark, ca 2 ha.
Marken består till stor del av gammal ängsmark som inte varit brukad eller skött på många år. Den är idag väldigt tuvig och ojämn, för ojämn för åkgräsklippare, även för slåttebalk skulle jag tro. Kan också tillägga att berget är uppe i dagen vid ett par ställen.
Vi har planer på att ha får på marken i framtiden, några, ca 3-5 st lånefår.

Hur förbereder man sån här mark bäst för får. Kan de beta direkt på sån mark när det är långt gräs och ojämnt eller behöver man börja om från början med plog eller harv för att få marken jämnare?

Tacksam för tips!

Tänkte komma med ett kanske självklart tips, men som ändå underlättar planeringen av stängseldragningen:
Försök att planera så att du slipper sätta stängsel där berget går i dagen. Ibland är det bättre att börja sätta stolpar där, så man slipper "knixandet". Ju färre vinklar desto enklare uppsättning. Detta tips går jag från egen erfarenhet av steeeeenig mark med mycket stenhällar.
Ett annat tips är (I alla fall I början) att sätta så ordentligt stängsel runt om som du kan, och har råd med, för att sedan dela in i fållor så att du slipper parasiter och rymmande får.
Är det svårt att hänga med på hur jag menar är det bara att fråga 😁

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #5 skrivet: 16 okt-20 kl 19:14 »
Trist att det ska bli så aggressiv ton när någon ställer en ärlig fråga i syfte att få hjälp att lära sig någonting.

Här på Åland kör man fortfarande ut får till steniga holmar så underlaget har nog ingen större betydelse. Men på holmarna behöver man inte stängsla. Det lilla jag vet om får är att de kan bli ganska rymningsbenägna om maten inte smakar så det kan ju vara värt att kolla vilka växter som finns och om de är sådant som får gillar. Och jag håller med om att satsa på ordentliga stängsel från början. Andras får har gått på bete hos mig och de hade bara elstängsel som ägarna satte upp. Ingen bra idé. Jag fick jaga får över hela byn, kände ju ett visst ansvar trots att det inte var mina får. Jag har även sett får som knölat sig igenom hålen på heltäckande stängsel av fårnät. De är inte så stora som de ser ut.

« Senast ändrad: 16 okt-20 kl 19:44 av Tångräkan »
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #6 skrivet: 16 okt-20 kl 21:12 »
Raderat flera inlägg som inte riktigt hade med trådstartarens frågor att göra. (:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14414
    • Östergötland
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #7 skrivet: 17 okt-20 kl 10:26 »
Jag har ofta sett får på små öar som Tångräkan skriver, och önskat att jag haft det så...

Får fixar det mesta (lite olika beroende på ras), men de gillar inte regn och djup snö. Djupt är för ett får när benen inte når marken. Granar fungerar som regnskydd, men det är inte svårt att slå ihop ett tak (typ carport) så de har något att gå under. Får är också rätt duktiga på att säga till om de saknar mat eller vatten, men ibland är det falsklarm för att de vill ha äpplen eller annat man skämmer bort dem med. Så är man bara lite lyhörd så fungerar får bra trots ovana vid att hålla djur. Men ha kontakt med den vane djurhållaren, bättre en fråga för mycket än en för lite.

När jag började med får varnades för hasselstrutar. Fåren kan sträcka sig upp efter löv och sedan falla ned och fastna med halsen i de klykor som blir mellan stammarna. Det har inte hänt här trots mycket hassel. Det enda får som omkommit under 25 år pga betet har varit en gammal tacka som hamnat på rygg mellan några låga stenar. Men man kan inte ha en slät gräsmatta åt dem för att sådant inte skall hända. En granne hittade en kviga död på rygg i ett löjligt grunt hjulspår.

Skogaliten har bra koll på regler och seriös fårhållning, men du hittar de regler som vi alla bör känna till (även om vi följer dem i olika grad) på jordbruksverkets hemsida.

 

Vikbotorpare

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #8 skrivet: 20 okt-20 kl 19:06 »
Tack för era svar och råd !

Jag sammanfattar det som att marken kanske inte behöver bearbetas för fårbete men att det kan vara ide att gå över med betesputs och slaghack för att eventuellt jämna till något.

Utbildning i fårskötsel? absolut!

Kan nog vara svårt att få tag på lånefår som någon skriver, kanske ha varit lite naiva där men det borde ju förekomma att ha andras får på bete under förutsättning att man håller bra stängsel osv.

Som sagt, många bra tips! :)


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #9 skrivet: 20 okt-20 kl 19:48 »

Kan nog vara svårt att få tag på lånefår som någon skriver, kanske ha varit lite naiva där men det borde ju förekomma att ha andras får på bete under förutsättning att man håller bra stängsel osv.

Det handlar väl bara om vad du är villig att betala. Jag får så ruskigt bra betalat av EU för att fåren betar min mark att det inte är vettigt att låna ut fåren gratis till nån annan eftersom de då inte hinner beta min mark och då får jag inte betalt av EU. Men om nån annan vill betala mer för att låna några får av mig, än dessa får drar in på att beta så kan jag förstås hyra ut På vissa ställen i Sverige verkar det dock vara större brist på mark än här så då kanske du kan hitta några du kan låna in billigt.
Just får verkar det dock vara brist på. Här där jag bor är det rätt lätt att hitta hästar som kan beta av marken, däremot går det inte att hitta får som gör samma jobb. Det varierar dock förstås över områden, län etc.
Om du ska lyckas med "lånefåren" är det viktigt du är ute i god tid så att fårägaren kan söka eu-stöden för din mark.

Lysew Foto

  • Inlägg: 24
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #10 skrivet: 21 okt-20 kl 08:52 »
Hur kommer det sig att du vill ha just lånefår? Är det för att du bara vill ha dem som sommarbetare? Annars är hösten en bra tid att köpa in några baggar för bete kommande säsong. Många säljs billigare på hösten för att man vill ge plats åt tackorna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14414
    • Östergötland
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #11 skrivet: 21 okt-20 kl 09:23 »
Så här års kan man köpa både bagg- och tacklamm. De flesta får som kommer till under året går till slakt, så är man inte ute efter något speciellt så får man en liten besättning rätt billigt. Går säkert att få med en äldre tacka som kan hålla ihop gruppen. Men det kräver ju att man kan ha dem över vintern, och så ett SE-nummer om det skall gå rätt till.

Det är lätt att hålla får, men det är ju djur, så man blir bunden vid daglig skötsel.

Lysew Foto

  • Inlägg: 24
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #12 skrivet: 21 okt-20 kl 10:24 »
Så här års kan man köpa både bagg- och tacklamm. De flesta får som kommer till under året går till slakt, så är man inte ute efter något speciellt så får man en liten besättning rätt billigt. Går säkert att få med en äldre tacka som kan hålla ihop gruppen. Men det kräver ju att man kan ha dem över vintern, och så ett SE-nummer om det skall gå rätt till.

Det är lätt att hålla får, men det är ju djur, så man blir bunden vid daglig skötsel.

Ja, det har du helt rätt i. Tänkte mer på att etablerade fårägare hellre sparar tacklamm än bagglamm över vintern om de vill utöka. Om TS inte har några specifika preferenser angående kön på djuren, blir utbudet ofta större, och prislappen lägre, om man kan tänka sig en baggrupp.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #13 skrivet: 21 okt-20 kl 13:24 »
Fast det är väl kanske inte så praktiskt att köpa en grupp underviktiga bagglamm, på hösten, som nybörjare?

Man behöver ju både ha byggnader, utrustning, tillgång till vatten, foderhäckar, foder och strö?

Numera så finns det ofta får, både tackor, tackor med lamm, eller blivande beteslamm, att köpa tidigt på försommaren (det är allt fler som får lamm i januari), och det kanske är enklare att förbereda sig för sitt liv med får under sommaren, än att i all hast försöka ställa i ordning något när det är mörkt och kallt.

Inköpet av livdjur, så att man får börja med friska och sunda djur är nog så viktigt, och bör även det förberedas.

Det som kostar pengar med att "börja med får" är ju sällan just inköpet av djur, utan att sätta upp stängsel, fixa hus med mera.


Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #14 skrivet: 21 okt-20 kl 14:10 »
Är det problem med stenrösen och stenmurar för får?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #15 skrivet: 21 okt-20 kl 15:45 »
Är det problem med stenrösen och stenmurar för får?

Inte alls! De kan lätt klättra över dem.  :)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #16 skrivet: 21 okt-20 kl 17:26 »
Om du växelbetar så att det betas av först får (eller kor) och sen av häst så får du  en jämnare gräsmatta. Problemen med parasiter förvinner också. Dom flesta betesdjur kan ha både kuperade och tuviga beten utan problem. Ett alternativ till fårnät kan vara elstängsel.
kretslopp

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #17 skrivet: 21 okt-20 kl 19:06 »
Är det problem med stenrösen och stenmurar för får?

Problemet vi har är att det är svårt att stängsla i/vid stenmurar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lysew Foto

  • Inlägg: 24
SV: För ojämnt för får ?
« Svar #18 skrivet: 22 okt-20 kl 07:31 »
Fast det är väl kanske inte så praktiskt att köpa en grupp underviktiga bagglamm, på hösten, som nybörjare?

Man behöver ju både ha byggnader, utrustning, tillgång till vatten, foderhäckar, foder och strö?

Numera så finns det ofta får, både tackor, tackor med lamm, eller blivande beteslamm, att köpa tidigt på försommaren (det är allt fler som får lamm i januari), och det kanske är enklare att förbereda sig för sitt liv med får under sommaren, än att i all hast försöka ställa i ordning något när det är mörkt och kallt.

Inköpet av livdjur, så att man får börja med friska och sunda djur är nog så viktigt, och bör även det förberedas.

Det som kostar pengar med att "börja med får" är ju sällan just inköpet av djur, utan att sätta upp stängsel, fixa hus med mera.

Absolut, man behöver förbereda sig oavsett vilka djurslag man är intresserad av att hålla. Om jag förstod trådskaparen rätt så ville denne ha lånefår i framtiden på marken, inte just precis nu. Då kan det vara intressant att veta varför det ska vara just lånefår. Även om man behöver stängsel, vindskydd, mat, strö, vatten och daglig tillsyn så upplever i vart fall jag att får inte är särskilt svårt att hålla.
Med det i åtanke kan det vara intressant att veta att man ofta kan göra bra affärer på hösten om allt annat är klart. Det brukar inte vara några problem att hitta får i rätt hull på hösten. Det är ju bara att känna på dem innan köp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 7 användare (1 dolda)
Luffsen, xaelanar, Oskari, olleryd, Själv är bäste dräng, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser