Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rapchic's getfrågartråd  (läst 11119 gånger)

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #40 skrivet: 14 dec-13 kl 13:18 »
Jag hade ca 15 m2/get inomhus, bocken hade egen box på 15 m2 han också. Vintertid fick de tre getterna ha sina 45 kvadrat ihop, men jag delade av utrymmet vid killningen.
Förstår inte riktigt tanken med två bockar?
Min erfarenhet är att det går jättefort att bli av med getkillingar, men bockkillingarna gick alla till slakt. Oavsett hur man bär sig åt föds det ca 50 % bockkillingar vilket är mer än vad som behövs. Men att sälja dem till slakt går ju kanske??? Ingen större efterfrågan på bockkött, så priset brukar bli bortskänkes.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #41 skrivet: 14 dec-13 kl 20:28 »
15 kvm går inte i det utrymmet, defenitivt inte för bara getter eller bockar.

Två bockar hade vi tänkt både för att ha en bredare genetisk bas (vi ska ju bli genbank) och för att bocken får sällskap och inte rymmer lika ofta.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #42 skrivet: 21 dec-13 kl 07:02 »
nu är jag förvirrad, jag tycks mig minnas här i tråden att man kan ge havre som kraftfoder (i alla fall en del)
men nu har jag läst på ett annat forum att man inte ska ge getter havre.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #43 skrivet: 21 dec-13 kl 09:01 »
Hej rapchic!

Friska getter i normalt hull som inte är högdräktiga, ger di eller används för mjölkning ska inte ha kraftfoder (spannmål). Friska bockar i normalt hull ska aldrig ha kraftfoder bl.a. pga risken för urinsten och att kraftfoder kan göra bockarna onödigt "stångliga." Men ska en bock betäcka en stor flock getter kan han behöva litet extra tillskott. Havre är ofta boven i dramat när det gäller utfodringsrelaterade sjukdomar och problem hos getter.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #44 skrivet: 21 dec-13 kl 09:55 »
men vid dräktighet, mjölkning, växt osv kan man ju behöva ha kraftfoder vad jag förstår och då tipsade nån om jag minns rätt om havre (vete var inte bra bäst var havre + nått annat om jag minns rätt)

dvs samma som kaniner

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #45 skrivet: 21 dec-13 kl 12:10 »
Jag gav mina lite krossat korn, ibland lite havre. Men som det skrevs längre upp ska bockar inte ha kraftfoder. Fick ta bort en bockkilling som fått urinsten. Efter det köpte jag en egen bultpistol.
 
Jag hade väntat med den ena bocken något år, eftersom det inte är något problem med inavel första åren. Småbockar är duktiga betäckare och kan vara könsmogna redan efter 4 månader. Därför är det nödvändigt att avskilja dem lite tidigare, jag delade på dem vid 3 månaders ålder. Jag brukade styra lite så att killingarna kom i slutet på april, då kunde de börja beta ute ganska tidigt, i slutet på Juli fick småbockarna bo med stora bocken och vid 6-7 månaders ålder slaktades de.

Fårstängsel går de rakt igenom. Jag hade fårstängsel med 3 extra eltrådar och det hjälpte inte när ena geten tyckte det var godare bete i diket utanför hagen. Bockhagen hade finmaskigt kycklingnät och ett rejält trästaket för att hålla dem inne. Två eltrådar fanns också, en på ca 35 cm höjd och en på 1,2 meter, båda på insidan av hagen.

Inomhus hade jag spjälstaket mellan utrymmena så att de kunde se varandra. Men spjälorna gick 1,8 meter upp och sedan la jag överliggare i några rader så det inte gick klättra/hoppa över. Getter gillar att ha bord/hyllor som de kan klättra på.

En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

 

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #46 skrivet: 21 dec-13 kl 14:55 »
men vid dräktighet, mjölkning, växt osv kan man ju behöva ha kraftfoder vad jag förstår och då tipsade nån om jag minns rätt om havre (vete var inte bra bäst var havre + nått annat om jag minns rätt)

dvs samma som kaniner

Det är bara senare delen av dräktigheten, ungefär de två sista månaderna, som geten kan behöva litet kraftfoder om allt är normalt och hon bara ska försörja sina killingar. Då kan du använda litet havre/korn, betfor osv men inte vete. Själv har jag tyckt att lusern är bra, det ger en bättre kalcium/fosforkvot än havre. Alltid mineraler. Är det t.ex. en dräktig get som används i mjölkproduktion är läget ett annat, men det finns det andra som kan berätta om.
« Senast ändrad: 21 dec-13 kl 15:25 av SussiloII »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 4 användare
xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser