Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför drar de inte in någon honung?  (läst 5550 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #20 skrivet: 23 jun-19 kl 21:53 »
Fick kontakt med en biodlare med erfarenhet och fler kupor i trakten. Han är inte lyrisk över binas insats i år.

I Skåneland?? Här i NV ryktas det om att höstrapsen gett högst skörd sedan 1989 per samhälle... Åskregn nattetid på växterna, sydostliga vindar och sol dagtid medför att luftmassorna värms upp över hela Skåne innan den når oss med höga temperaturer på eftermiddagarna. Det var dock en markant skillnad i linjesorter höstraps kontra hybridrapsen. Nu är det ju rätt naturligt, eftersom inte hybridrapsen behöver insektspollineras, och avsöndrar därmed mindre mängder nektar.

Vitklövern ger också mycket just nu, prognosen vittnar om 25-29 grader i skuggan den kommande veckan.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #21 skrivet: 23 jun-19 kl 22:21 »
Det enda tråkiga är att jag bara har ett samhälle, något att jämföra med gör det hela roligare.

Fick också börja om med ett samhälle i år.
nu är det ett fint och starkt och två starka avläggare på mognad.

jag vill ligga på 6 samhällen, det är lagom för mig.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #22 skrivet: 23 jun-19 kl 22:26 »
I Skåneland?? Här i NV ryktas det om att höstrapsen gett högst skörd sedan 1989 per samhälle... Åskregn nattetid på växterna, sydostliga vindar och sol dagtid medför att luftmassorna värms upp över hela Skåne innan den når oss med höga temperaturer på eftermiddagarna. Det var dock en markant skillnad i linjesorter höstraps kontra hybridrapsen. Nu är det ju rätt naturligt, eftersom inte hybridrapsen behöver insektspollineras, och avsöndrar därmed mindre mängder nektar.

Vitklövern ger också mycket just nu, prognosen vittnar om 25-29 grader i skuggan den kommande veckan.  ;)

Ja, märkligt nog i Skåneland dock i batikbältet (Österlen).

Jag inser ju att något va lurigt då mitt samhälle hade klent i kakorna medans folk skrev om mängder av skattlådor här på forumet..
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 2 användare (1 dolda)
ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser