Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Natural building - byggprojekt, kurser  (läst 1383 gånger)

AdaW

  • Inlägg: 9
    • Skåne
Natural building - byggprojekt, kurser
« skrivet: 03 mar-13 kl 01:06 »
Hejsan!

Efter att ha fått lite erfarenhet från naturlig arkitektur i form av praktik och teoretisk kunskap skulle jag nu vilja "fördjupa" mig i det mer. Helst skulle jag föredra ett byggprojekt någonstans i Sverige där jag kan jobba som volontär och följa byggprocessen från början. Men landet i sig är inget hinder, utan jag är villig att åka var som helst inom Europa för att vara delaktig i något liknande. Jag är mest intresserad av lerhalm så om någon av er vet något liknande vore jag tacksam för all information jag kan få. Kurser/byggprojekt hos vänner eller bekantar, i vilket land som helst.

Tack ska ni ha!

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Natural building - byggprojekt, kurser
« Svar #1 skrivet: 03 mar-13 kl 08:12 »
Tjenare! Jag ska göra isolering av några innerväggar med lerhalm, men jag har inte skaffat fram byggmaterialet än. Jag kan inte säga något startdatum. Du kanske vill se något helt hus byggas?

AdaW

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Natural building - byggprojekt, kurser
« Svar #2 skrivet: 03 mar-13 kl 11:22 »
Jag hade gärna varit involverat i ett husbygge från början, men all erfarenhet uppskattas. När du har bestämt dig för att dra igång med isoleringen kan du höra av dig så är jag förhoppningsvis tillgänglig för att hjälpa till.

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Natural building - byggprojekt, kurser
« Svar #3 skrivet: 03 mar-13 kl 13:40 »
Jag tror inte jag vill ha hjälp men kommer antagligen ta emot studiebesök under tiden..

AdaW

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Natural building - byggprojekt, kurser
« Svar #4 skrivet: 04 mar-13 kl 06:46 »
Ah okej, tack ändå! Tyvärr är Stockholm lite för långt från Skåne för enbart ett studiebesök. :)

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Natural building - byggprojekt, kurser
« Svar #5 skrivet: 04 mar-13 kl 15:29 »
Jag bor inte egentligen i Stockholm.

Men Danmark då? Jag var på en veckokurs där på Fyn för länge sedan.

AdaW

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Natural building - byggprojekt, kurser
« Svar #6 skrivet: 06 mar-13 kl 04:30 »
Danmark skulle vara en perfekt destination för en kurs eller en byggprojekt. Skulle du kunna ge mig lite information om vem som arrangerade kursen och hur jag kan hitta dem? Tack!


Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Natural building - byggprojekt, kurser
« Svar #7 skrivet: 06 mar-13 kl 13:55 »
Tyvärr var det så länge sedan att dom som byggde/ägde huset nog inte har kontakt med detta längre, själv vet jag inte heller. Jag vet hur den nya lerbyggerörelsen började ungefär. Det var på slutet av 90-talet. Det gick en dansk film i svensk (och dansk) tv som hette Halmhuset om ett husbygge på 40 m2 för nästan inga pengar alls. Detta hus byggdes på Steen Möllers gård. Han är egentligen bonde men också självbyggare och har ett rätt stort spännande hus (på Jylland tror jag). Den här tv-filmen ledde sedan till en rörelse av självbyggerier och jag var där (på Fyn) sommaren 2000. Läraren på kursen hette Lars Keller och var väldigt bra. Jag vet att dom fortfarande bygger på i samma stil i Danmark, dom har ju lösare regler (hur vet jag inte exakt).

Jag har inga förslag på kurser just nu, men det kanske någon annan har. Jag kan ge lite bakgrund iaf. Jag har förresten skrivit om lerhus regelbundet på det här forumet.

Du kanske borde kolla det här?
http://www.tv2nord.dk/artikel/125540:Vizitten--Halmhuset

Eller det här?
http://www.sydsvenskan.se/arkiv/reportage/billigt-bygga-eget-hus-av-halm/

EkoLady

  • Inlägg: 20
    • Uppland
SV: Natural building - byggprojekt, kurser
« Svar #8 skrivet: 20 mar-13 kl 23:24 »
Hej!

Jag planerar att bygga en mellanväg i min timrade bastu. Jag tänker bygga som i kubbhus, men halm-lera som bindemedel. Om det låter intressant, skicka PM, så berättar jag mer.

Chaan

  • Inlägg: 1069
    • -
    • chaaniversum
SV: Natural building - byggprojekt, kurser
« Svar #9 skrivet: 23 mar-13 kl 06:11 »
Hej!

Jag planerar att bygga en mellanväg i min timrade bastu. Jag tänker bygga som i kubbhus, men halm-lera som bindemedel. Om det låter intressant, skicka PM, så berättar jag mer.

Hackad halm då, eller?

wegge

  • Inlägg: 2
    • Norge
SV: Natural building - byggprojekt, kurser
« Svar #10 skrivet: 03 apr-13 kl 12:18 »
Vi skal bygge et hus basert på earthship i Lofoten denne sommmeren. Bygging juli-august. Ønsker alle som vil komme velkommen! Vi kan stille med kost og losji (telt, campingvogn e.l.)
Det kommer mer info på jordly.no etterhvert...

Huset bygges nesten utelukkende av resirkulerte materialer som bildekk, brukte isoporkasser, brukte vinduer og tømmer.

Mvh
Inge Wegge og Mikkel Seeberg


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser