Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  reservdelar till Dubbletten - separerande toalett  (läst 749 gånger)

arvidsson

  • Inlägg: 90
    • Skåne
    • www.verumslilla.se
reservdelar till Dubbletten - separerande toalett
« skrivet: 10 okt-23 kl 13:12 »
Är det någon här som har en aning om var reservdelar (flottören plus spolknappar) till Dubbletten-toaletten skulle kunna finnas? Företaget som gjorde dem är nedlagt, jag har letat på alla ställen jag kan komma på, det enda beskedet är att det inte finns några reservdelar. Enda motsvarande toaletten på marknaden är Eco-flush och den passar inte till Dubblettens rördragning. Dessutom känns det eländigt att behöva byta ut toalettstolarna bara för att reservdelar saknas. Tar tacksamt emot alla tips.

torbjorn

  • Inlägg: 13755
    • Medelpad
SV: reservdelar till Dubbletten - separerande toalett
« Svar #1 skrivet: 10 okt-23 kl 13:17 »
Vad hette företaget som tillverkade den?
Om den har sålts via den "vanliga" VVS-branschen, så är det stor sannolikhet att reservdelarna har fått s k RSK-nummer. De bör i så fall kunna hittas i t ex en gammal Ahlsellkatalog i pappersform från den tid då delarna var gångbara, när väl numren är hittade kan det löna sig att googla på dem.
Saknas delarna helt och hållet eller finns de kvar men är trasiga? Om det, som jag gissar, är plastdelar, skulle kanske någon som är händig med mekanik-cad kunna rita av dem och tillverka några stycken i 3D-skrivare?

arvidsson

  • Inlägg: 90
    • Skåne
    • www.verumslilla.se
SV: reservdelar till Dubbletten - separerande toalett
« Svar #2 skrivet: 10 okt-23 kl 20:08 »
Tyvärr, toaletten såldes genom företaget "Dubbletten" som också tog fram den. Förslaget om 3D är smart, men jag vet ingen som sysslar med sådant. Tack för att du tog dig tid att svara.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: reservdelar till Dubbletten - separerande toalett
« Svar #3 skrivet: 11 okt-23 kl 05:57 »
Har du prövat de återförsäljare som finns på Dublettens hemsida?Ligger ju fortfarande uppe och det brukar betyda att någon betalar för hemsidan.  Då den funnits på marknaden i bra många år bör det finnas ett restlager någonstans. Företaget har ju inte upphört. Det fusionerades in (uppköptes) under namnet Termino och kontoret verkar ligga i Waxholm. Huruvida det bolaget driver någon tillverkning går inte att utläsa. Varningssignalen är senaste bokslut 2022 som visar rött. Dock finns ett verksamt telefonnummer i Aneby till konstruktören B B innovation AB. Om du inte provat den vägen så prova. Fabriken låg ju i Aneby.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14459
    • Östergötland
SV: reservdelar till Dubbletten - separerande toalett
« Svar #4 skrivet: 11 okt-23 kl 10:30 »
Intressant toalett! Har mest sett plastiga lösningar.

Eftersom det är hon som har konstruerat toaletten som bor i Aneby så borde ett samtal dit vara en säker lösning på reservdelsproblemet. Hon är 82 år och hennes partner är 74, så det kan ju vara så att de drar ner på verksamheten, men smålänningar kan hålla på hur länge som helst. Fast de är ju inflyttade, så de kanske börjat ta det lugnt.

arvidsson

  • Inlägg: 90
    • Skåne
    • www.verumslilla.se
SV: reservdelar till Dubbletten - separerande toalett
« Svar #5 skrivet: 11 okt-23 kl 11:03 »
Jag har såklart pratat med företaget, de har inget reservdelslager kvar och uppger att de inte känner till att det ska finnas någon annanstans heller. Tyvärr.

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: reservdelar till Dubbletten - separerande toalett
« Svar #6 skrivet: 11 okt-23 kl 11:38 »
Jag ställer mig frågan om de tillverkat allt själva eller de köpt  in vissa delar som flottörsystem m.m. Många delar passar ju mellan olika fabrikat då en liten tillverkare köper in olika system när de plockar ihop sin produkt. Googlar man så finns det ju olika ekoprojekt som monterat in dubletten och rimligtvis har de löst reservdelsproblemet.Oftast har en lite större fastighet kontakt med lokal VVS firma som är problemlösare.  Jag hade nog försökt spåra dessa projekt för att höra hur de gjort. Ev. kontaktat konstruktören för att höra vilka delar de köpt in för montering.

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: reservdelar till Dubbletten - separerande toalett
« Svar #7 skrivet: 11 okt-23 kl 17:41 »
Hoppas det går att ordna reserrvdel! Om du lägger ut en bild från insruktionsboken eller en bild på det som är trasigt kan du lättare få hjälp.
 Annars vet jag att fastighetsskötare ofta använder universalsatts, dvs en satts som passar det mesta.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser