Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips ras  (läst 1643 gånger)

Alicia.johansson

  • Inlägg: 5
    • Halland
Tips ras
« skrivet: 10 nov-23 kl 19:57 »
Hej!
Jag ska utöka vår lilla flock till våren. Vi har i nuläget hedemorahöns och en liten silkeshöna. Söker input och tips kring vilken/vilka raser som kan passa att komplettera med.

Jag söker hönor som är:
- lugna och kontaktsökande, behöver inte älska att bli burna på men gärna kommer fram och äter ur handen och trivs med en klapp på ryggen. Inte flaxiga och nervösa. Även en ras som tenderar att komma bra överens med andra hönor.
- lägger relativt bra med ägg, behöver dock inte vara i nivå med värphybrider. Gärna ägg i hyfsad storlek. Plus för värpning en bit in på vintern.
- Då hedemorahönsen gärna ruvar vill jag helst ha en ras som inte är lika ruvvillig.
- vi tycker att hedemorahönsen är ganska lagom i storlek så gärna medelstor höna.
- plus för fina färger  ::)

Vi är nöjda med vår lilla flock, tror ni att vi kan hitta alla ovanstående egenskaper i en hönsras eller ska man satsa på två olika? Eller måhända några fler av Hedemora och silkeshöns? Främst anledningen att utöka med en annan ras är för att hitta en höna som värper lite mer (åtminstonde inte mindre) än Hedemora och med något mindre ruvlust. Plus att det finns så många fina raser så kul med något nytt  o:) men det är svårt att få en ordentlig uppfattning om temperament när man läser och det är prio ett, så tar gärna emot tankar och erfarenheter  :D

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Tips ras
« Svar #1 skrivet: 10 nov-23 kl 22:06 »
Har haft orpington ihop med hedemora, otroligt sociala och roliga höns

Alicia.johansson

  • Inlägg: 5
    • Halland
SV: Tips ras
« Svar #2 skrivet: 11 nov-23 kl 06:15 »
Hej!
Jag har tittat på orpington och de låter perfekta i lynne men jag är tveksam till ruvlusten, det låter som att de har en väldigt stark ruvlust?
Idealet tror jag är en orpington med låg ruvlust  :P

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Tips ras
« Svar #3 skrivet: 11 nov-23 kl 19:27 »
Titta på New Hamshire
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Tips ras
« Svar #4 skrivet: 11 nov-23 kl 20:25 »
Islandshöns

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Tips ras
« Svar #5 skrivet: 11 nov-23 kl 20:52 »
Hej!
Jag har tittat på orpington och de låter perfekta i lynne men jag är tveksam till ruvlusten, det låter som att de har en väldigt stark ruvlust?
Idealet tror jag är en orpington med låg ruvlust  :P

Hade helt klart större problem med ruvande hedemora än orpington,  nån enstaka höna som gärna ruvade, vilket vi ser som kanon, om vi kan få naturruvade
så är vi supernöjda , av nån anledning brukar dom alltid bli bättre


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 4 användare (1 dolda)
Ebbe W, alternaiv, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser